زمان : 14 Khordad 1390 - 21:20
شناسه : 34499
بازدید : 3085
«اندكي از بسيار»نقدي بر بخشي از سخنان رييس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني «بخش پاياني» «اندكي از بسيار»نقدي بر بخشي از سخنان رييس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني «بخش پاياني»

«اندكي از بسيار»نقدي بر بخشي از سخنان رييس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني«بخش پاياني»


رضا سلطان زده

مدير مسئول آیینه یزد


در بخش اول مقاله مطالبي پيرامون قسمتي از گفته‌هاي رييس جمهور در تاريخ 25/2/90 در سيماي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه گرسنه‌اي در كشور سر بر بالين نمي‌گذارد و بيان شگفت آور وزير كار در اسفندماه 89 كه گفته بود:« بعد از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها وضع عده‌اي از مردم آن چنان بهبود يافته كه به اخذ پروانه ساختمان و ساختمان سازي روي آورده‌اند و نيز در سال 1390 ايرانيان مشكل پولي و مالي براي درمان خود ندارند» مورد نقد و بررسي قرار گرفت.


در اين شماره به جملاتي ديگر از كلام محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه مذكور اشاره مي‌گردد.


گزارشگر از رييس جمهور مي‌پرسد: مايلم در دو مورد پاسخ شما را بشنوم يكي در مورد حاشيه سازي‌هاي اخيري كه عليه دولت هم شدت داشت، فكر مي‌كنيد كه اين حاشيه سازي با چه نيتي صورت مي‌گيرد و رفتار دولت در مقابل چيست؟


رييس جمهور پاسخ مي‌دهد:«خوشبختانه كشور با نشاط است.. . خوشبختانه من نه سايت‌ها و نه روزنامه را مي‌بينم! چون وقت نيست اين قدر كار هست كه اگر 24 ساعت هم كار كنيم كم مي‌آوريم.. .


شك نيست كسي نمي‌تواند بگويد چرا رييس‌جمهور سايت‌ها را نمي‌بيند يا روزنامه‌ها را نمي‌خواند چون در هر اداره و نهاد و سازمان افرادي هستند كه با بررسي روزنامه و سايتها پس از مطالعه اخبار گزارش‌هاي لازم را به مقامات بالا دست ارائه مي‌نمايند اما نحوه سخن گفتن از مطبوعات بايد به گونه‌اي باشد كه هر مسئول اجرايي خود را ملزم به عنايت و توجه خاص به رسانه‌ها بداند.


نگارنده بارها از بعضي از روسا و مسئولان امر شنيده است كه مي‌گويند اصحاب رسانه هر چه مي‌خواهند بنويسند يا مثلاً اظهار مي‌دارند چه كسي روزنامه مي‌خواند ؟ و. . . در حالي‌كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به نحوي رييس‌جمهور و ديگر مقامات را بر آن داشته تا براي مطبوعات و رسانه‌ها اهميت ويژه‌و خاصي قائل باشند.


«جمهوري اسلامي به نص قانون اساسي، نظامي است بر پايه: ايمان به خداي يكتا.. . وحي الهي. . . معاد. . . عدل. . . و امامت و رهبري مستمرو نقش اساسي آن در تدوام انقلاب اسلامي. . . كرامت و ارزش والاي انسان و آزادي توام با مسئوليت او در برابر خدا.. .


دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است براي نيل به اهداف مذكور. . . همه امكانات خود را براي امور زير به كار برد:


1- ايجاد محيط مساعد براي رشد فضائل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوي و مبارزه با فساد و تباهي. 2- بالابردن سطح آگاهي‌هاي عمومي در همه زمينه‌ها با استفاده صحيح از مطبوعات و رسانه‌هاي گروهي و وسايل ديگر. . . » 2


رييس جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران در مجلس شوراي اسلامي به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌كند: «پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشد.. . خود را وقف خدمت به مردم نمايد. از هر گونه خودكامگي بپرهيزد و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كند.. . . »3


اگر در گفتگوي زنده‌ي تلويزيوني مجري برنامه يا خبرنگار و صاحب رسانه‌اي مي‌توانست يا فرصت پيدا مي‌كرد از رييس قوه مجريه بپرسد: بنا به گفته خودتان اگر عزيزاني از كابينه و دولت كنار رفته‌اند و از دوستان بسيار خوب شما بوده‌اند چرا در نحوه برگزاري جلسه براي توديع آنها به صورت متفاوت و دوگانه عمل شده است؟


« توديع علي اكبر محرابيان از وزارت ادغام شده صنايع و معادن طي مراسمي رسمي و با حضور معاون رييس‌جمهور و با اهداي تقديرنامه و تابلوهاي نفيس برگزار شد و مدعوين و مقامات از جمله معاون رييس‌جمهور در مدح او و توانايي هايش سخن‌ها بر زبان راندند و از نبودنش در وزارتخانه با حسرت سخن گفتند اما صادق محصولي در پاركينگ وزارت خانه محل خدمتش و بدون حضور مقامات دولتي با همكاران خود خداحافظي كرد.. . »4


وزيري در سفر ديپلماتيك بركنار مي‌شود،‌وزيري ديگر مي‌گويد: نفهميدم چگونه و چرا مرا بركنار كردند؟به يكي مي‌گويند در جلسه هيات دولت حاضر نشودو. . . دولتي كه خود را قانونمندترين دولت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌داند چه نظري پيرامون موضوعات و مسائل زير دارد؟


عدم ابلاغ و اجراي قانون‌هاي مصوب، برداشت غير قانوني از حساب ارزي، نحوه غير قانوني ادغام وزارتخانه‌ها، ارائه لايحه بودجه با حدود 70 روز تاخير به مجلس شواري اسلامي، ارجاع پرونده تخلفات دولت به دستگاه قضايي، ادعاي ايجاد پنج ميليون شغل در دو سال آينده و انعقاد قراردادهاي نفتي و گازي بدون اطلاع مجلس.


پاسخ دولت به گفته محمد رضا باهنر چيست كه‌مي‌گويد دولت نهم و دهم ركورد بالايي در تخلف از قوانين را دارد؟ يا نماينده‌اي در مجلس مي‌گويد تخلف دولت در بودجه 87 نسبت به سال86 افزايش داشته است تا آنجا كه اعلام مي‌كنند احتمال شكايت از دولت در ديوان عدالت اداري وجود دارد؟علت انفجار در پالايشگاه آبادان چيست ؟


مردم از مسئولان و اصحاب رسانه انتظار دارند پاسخ اين پرسش‌ها و دهها چراهاي ديگر را از زبان مديران ارشد اجرايي كشور بشنوند و از اين سردرگمي نجات پيدا كنند.


مناسب است كارشناساني در ميز گردي حاضر شوند و با نماينده تام‌الاختيار يا رييس دولت بحث و گفتكو نمايند و با مدرك و دليل روشن نمايند در دولت نهم و دهم چند شغل در كشور ايجاد شده؟ چرا عده‌اي از نمايندگان آمار ارائه شده تعداد بيكاران در كشور را قبول ندارند؟ پنج ميليون شغل در دو سال آينده چگونه دست يافتني است؟ با چه معيار و حساب و كتابي در دوسال آينده مردم ايران جشن خانه دار شدن مي‌گيرند؟دلايل وزيري كه مدعي است در سال 1390 مردم نگران وضعيت درمان خود نخواهند بود چيست ؟ چرا عضوي از جامعه روحانيت مبارز اظهارات رييس‌جمهور مبني بر بي اطلاعي وي از زمان برگزاري انتخابات را «تجاهل عالمانه» و يا بيان اين موضوع را از تردستي‌هاي رييس دولت مي‌داند؟


اگر رييس جمهور، ‌داماد و برادرش پيرامون يك مسئله كه دامن گير مردم شده است 3 گونه اظهارنظر كنند تكليف مردم چيست ؟


حرف كدام يك از اين 3 نفر را بايد باور كرد؟


آيا گفتار متناقضي كه پيرامون موضوعي واحد آن هم در يك روز و يا كمتر از يك هفته بيان مي‌گردد و از طريق خبرگزاري‌ها سايت‌ها و يا رسانه‌ملي به اطلاع عموم مي‌رسد قابل توجيه است ؟ آيا اينگونه سخن گفتن‌ها دست آويزي براي مخالفان و نگراني و دل مشغولي براي دوستان نخواهد بود. آيندگان چه قضاوتي در اين زمينه خواهند داشت؟


به عنوان نمونه به نكات زير توجه فرمائيد:


الف –« مسوول سابق بازرسي ويژه نهاد رياست جمهوري گفت: اسناد زيادي درباره گروه انحرافي در دست دارم كه اين گروه مي‌خواهد تنها خواسته خود حذف نظام ولايي را در اين كشور پياده كند.


داود احمدي نژاد در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال كه فساد گروه انحرافي در چه سطحي است؟ گفت: من اسم نمي‌برم، اما هم اكنون سردمدار فساد كلان در جامعه همين گروه انحرافي است و بهتر از اين نمي‌توان تعبيري داشت. وي تصريح كرد: آنها انواع فساد اعم از سياسي و اقتصادي را دارند. برادر رئيس جمهور در عين حال به مقولات ديگري نيز از فساد گروه انحرافي اشاره كرد اما گفت كه وقت انتشار اين مطالب هم اكنون نيست و بايد آن را براي وقت ديگري گذاشت. احمدي نژاد در ادامه در توضيح اين نكته كه قبلاً در بازرسي نهاد رياست جمهوري بوده و راجع به گروه انحرافي مداركي در دست دارد كه انتشار آنها به روشن شدن افكار عمومي كمك مي‌كند، افزود: اسنادي هست اما برخي از آنها كاملا سري هستند. وي تصريح كرد: در عين حال بخشي از اين اسناد را كه سري نبوده‌اند در سخنراني هايم افشا كرده ام. مسوول سابق بازرسي ويژه نهاد رياست جمهوري همچنين تاكيد كرد: گروه انحرافي تلا ش مي‌كند كه تنها خواسته خود يعني حذف نظام ولا يي را در اين مملكت پياده كند.»5


ب-« به گزارش خبرگزاري فارس، اطلاعيه مهدي خورشيدي دبير شوراي مشاورين رئيس‌جمهور به شرح ذيل است: اطلاع حاصل كردم يك سايت ناشناخته مدعي شد كه رئيس‌جمهور به بنده هشدار داده است "در سفرهاي استاني ايشان را همراهي نكرده و نسبت به آقايان مشايي و بقايي اظهار نظر بي‌ربط نكنم " با اطمينان كامل از كذب بودن موضوع، بلافاصله به سراغ جناب رئيس‌جمهور رفتم تا موضوع را از ايشان استعلام نمايم، كه ايشان اظهار داشتند به هيچ عنوان چنين سايتي را نمي‌شناسند و اين صحبت‌ها كه به نقل از ايشان منتشر شده دروغ است.


جناب آقاي مشايي و بقايي! شما به خوبي مي‌دانيد كه بنده براي پست و مقام و داشتن قدرت نيست كه كنار آقاي احمدي‌نژاد در دولت حضور دارم، چرا كه چه در دولت باشم و چه نباشم نظر شخصي‌ام در مورد ايشان اين است كه شخصيتي فرهيخته، دانشگاهي، مردمي، انقلابي، ولايي و مكتبي دارند و بس، اگر انحرافي هم در بخشي از دولت وجود دارد از جانب شماست. بنده هيچ‌وقت در دولت به دنبال تصاحب مسئوليت‌ها و رياست‌ها نبودم، چراكه معتقدم مسئوليت امانت است و پذيرفتن آن تعهدي در برابر خداوند؛ پس طبيعي است كه اظهارنظرهاي دلسوزانه به مذاق شماها خوش نيايد.»6


ج- به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، ‌محمود احمدي نژاد در مراسم توديع و معارفه روساي سابق و جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در محل موزه ملي ايران افزود: در حالي كه همه جاي دنيا امكانات، زمين و وام ارزان به منظور ساخت هتل و ايجاد تاسيسات زيربنايي توسعه گردشگري ارايه مي‌دهند متاسفانه در كشور ما اعطاي مجوز براي ساخت هتل به سند جرم تبديل شده است.


رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با تشكر ويژه از خدمات حميد بقايي به عنوان سكاندار سابق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اظهار داشت: آقاي بقايي كه از اين سازمان به دولت آمد «سيبل» شد و از روزي كه فعاليت خود را در نهاد رياست جمهوري آغاز كرد حملات به وي شروع شد و يك دفعه همه مباحث درباره وي مطرح شد و حال اين كه قبل از آن چيزي مطرح نبود.


رييس جمهوري به ظرافت گفت: ما متوجه نشديم كه خاصيت نهاد رياست جمهوري اين است يا خروج از سازمان ميراث فرهنگي مديران اين سازمان را در سيبل قرار مي‌دهد كه قبل از ايشان هم همين اتفاق افتاده است.


وي با ابراز اميدواري نسبت به تداوم با قوت خدمات بقايي در سازمان ميراث فرهنگي توسط احمدزاده كرماني سكاندار جديد اين سازمان از حميد بقايي به عنوان فرد خدومي كه زندگي خود را براي تعالي اين سرزمين و خدمت به ملت ايران و انقلاب اسلامي وقف كرده است ياد كرد و گفت: از بقايي به واسطه خدمات و همچنين تحمل كم نظير وي سپاسگزاري مي‌كنم.


رييس جمهور گفت: جنس احمد زاده نيز از همان جنس آقاي بقايي است كه قرار است در سازمان ميراث فرهنگي دوره‌اي خدمت كند و آماده مي‌شود كه اگر از اينجا رفت به سيبل تبديل شود كه البته وي از قبل در سيبل حملات بوده است.»7


آيا وقت آن نرسيده است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آن طور كه شايسته است نظارت كنند و دولتمردان بر اساس قوانين مصوب اقدام نمايند بديهي است هر چه افراد مطيع قاعده و قانون پذيرفته شده در اين مرز و بوم باشند و بر اساس عدل و انصاف عمل كنند روز به روز آرامش بيشتر بر دل‌ها حاكم مي‌شود و مردم صبور و متعهد و انقلابي با آسودگي خاطر به زندگي خود ادامه مي‌دهند.

پي نوشت‌ها:

1-«امثال و حكم»، علامه علي اكبر دهخدا، جلد اول، صفحه 105

2-اصل دوم و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.

3-مطالب برگرفته از مفاد اصل يكصدو بيستم قانون اساسي جمهوري اسلامي است.

4- روزنامه ابتكار به نقل از خبرگزاري مهر 28/1/1390 صفحه 1

5- «مردم سالاري»، 3/3/90

6- «خبرگزاي فارس»، 4/3/90

7- «خبرگزاري ايرنا»، 4/3/90