زمان : 14 Khordad 1390 - 11:07
شناسه : 34493
بازدید : 3243
محمدعلی انصاری: ما می خواهیم مراسم روز 14 خرداد یک مراسم آرام، پرشکوه، بی نظیر، ملی و تاریخی باشد محمدعلی انصاری: ما می خواهیم مراسم روز 14 خرداد یک مراسم آرام، پرشکوه، بی نظیر، ملی و تاریخی باشد

محمدعلی انصاری:

ما می خواهیم مراسم روز 14 خرداد یک مراسم آرام، پرشکوه، بی نظیر، ملی و تاریخی باشد

ما می خواهیم مراسم روز 14 خرداد یک مراسم آرام و پرشکوه و بی نظیر و ملی و تاریخی باشد و هرگونه القائی که خدای ناکرده یک گروهی را وادار به حرکت های خودسرانه بکند به نظر من جرم است و باید دستگاه های حاکمیتی زمینه ای فراهم کنند که یک چنین مراسم بزرگی امن و آرام باشد.


پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام (س) گفت: متأسفانه در روزهای گذشته نیز در سایت ها و روزنامه ها که سعی می کنند انتساب شان به نظام را بیشتر نشان دهند، می نویسند بعضی ها در صددند که در روز 14 خرداد فلان شخصیت سیاسی بیاید در مراسم سخنرانی کند . مگر ستاد سخنگو ندارد؟ مگر ستاد اطلاعیه رسمی نمی دهد؟ و یا ما از بیان اینکه چه کسی می خواهد سخنرانی بکند یا نکند ترس و واهمه داریم که بعضی بیایند به استناد بعضی از « منابع » خبر بدهند؟


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری، پیش از ظهر امروز با حضور در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح برنامه های بیست و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) پرداخت.


دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) در این نشست خبری با اشاره به تفاسیر مختلف از آراء و نظرات حضرت امام(س) گفت: در نظام جمهوری اسلامی مفسری برجسته در حوزه اندیشه و سیره امام داریم که راه و خط امام را به درستی تبیین می کند و آن مقام معظم رهبری خلف شایسته حضرت امام ( س ) است.


وی افزود: اما هرگروه و عنصر و حزب سیاسی نمی تواند رقیب خودش را در عرصه منازعات سیاسی متهم کند به این که شما با امام فاصله دارید دیگری هم لابد باید بگوید شما با امام فاصله دارید؛ اسلام و تشیع و مکتب و راه امام یعنی راه سهل و آسان .


انصاری ادامه داد: هدف ما در مراسم بزرگداشت حضرت امام ( س ) باید تجلیل شایسته و تبیین شایسته از نظرات امام و نشان دادن راه ورود سهل و آسان به مکتب سیاسی امام باشد.


وی با تاکید بر اینکه برای ماندگاری مکتب امام باید "تحکیم شایسته" داشته باشیم، گفت: باید هرسال آفات و مشکلات و موانع و دغدغه ها را بررسی کنیم و ببینیم چه مسائلی به اندیشه و مکتب و راه امام و حکومت امام صدمه وارد می کند و مغرور نباشیم .


وی با اشاره به شخصیت فردی حضرت امام ادامه داد: هیچ ساعتی از زندگانی حضرت امام را پیدا نمی کنید که یک لحظه ایشان غرور داشته باشد . البته ما در مقابل دشمن سرمان بلند است و مغرور و شکست ناپذیر هستیم . همان لحظه ای هم که به خاطر هدفمان در خاک و خون بغلتیم باز به او می گوئیم شکست متوجه توست و ما پیروزیم؛ اما از این فراز که بگذریم امام و ولایت و حاکمیت هیچ جا نباید مغرور باشد نباید بگوید ما قدرت شکست ناپذیریم ؛ نباید کسی تصورکند که چیزی به او خدشه وارد نمی کند بلکه موانع همیشه باید رصد بشود و دغدغه های امام در مورد چیزی که می تواند به نظام ضربه بزند را شناسایی کنیم و ببینیم دغدغه های امام چه بود .


وی در ادامه با اشاره به دیدگاه های حضرت امام ادامه داد: یکی از بزرگترین دغدغه های امام مشکل تفرقه و اختلاف در جامعه بود . اختلاف بین هواداران و پیروان امام و منازعه بر سر دیدگاه ها و برداشت ها و رسیدن منازعات به آن جایی که ما دیگر قدرت تحمل یکدیگر را از دست بدهیم و نتوانیم رقیب خود را تحمل کنیم این بزرگترین فاجعه است و بزرگترین درسی که از اسلام و امام آموخته ایم و باید بیاموزیم این است که اگر متحد بودیم پیروزیم و اگر متفرق بودیم شکست خورده هستیم با هر میزان قدرتی که بخواهیم با رقبای خودمان برخورد کنیم و هر امکانی که در اختیار داشته باشیم . هیچ سلاح و قدرت و علمی و هیچ اقتصاد و فرهنگی نمی تواند برای ثبات یک جامعه به اندازه اتحاد اثر گذار باشد .


وی با اشاره به آیه مبارکه و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا افزود: ما امروز حبل خدا را در جامعه، حبل امام و حبل ولایت می دانیم . ما می گوییم همه یاران امام باید اعتصام به حبل امام کنند و هر کسی به هر شکلی و از هر گروهی و تحت هر نامی آهنگ تفرقه در جامعه ساز بکند باید بداند که در سد محکم اقتدار حاکمیت امام و نظام خلل وارد می کند.


وی با اشاره به محوریت وحدت در مراسم بزرگداشت حضرت امام ادامه داد: من اگر صد سال هم عمر داشته باشم و خادم مراسم امام باشم هر صد سال خواهم گفت؛ بزرگترین هدف برگزاری مراسم امام، ایجاد وحدت در جامعه حول محور امام است و هیچ هم نگران نمی شویم که کسانی بگویند اینها می خواهند از مراسم امام یا از فرصت های این چنینی در جهت مقاصد خودشان استفاده کنند . برای اینکه در مراسمی که می خواهیم برقرار کنیم همه نهادهای نظام سهیم اند و همه دستگاه های حاکمیت عضو این تشکیلات هستند


دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی افزود: وقتی بنده به عنوان یک خادم می گویم وحدت بزرگترین هدف ما در مراسم بزرگداشت امام است دیگران نباید برداشت های ناصواب کنند که انگیزه طرح وحدت چیست؟ یا خدایی ناکرده بعضی از دوستان ما آگاهانه یا ناآگاهانه القائاتی را در فضای بزرگداشت حضرت امام مطرح کنند که جامعه را به سؤالات و ابهاماتی سوق بدهند .


انصاری با اشاره به برخی اخبار نادرست پیرامون بیت حضرت امام ادامه داد: چه دلیلی دارد در آستانه بزرگداشت حضرت امام یک سایت یا روزنامه ای به نقل از منابعی که ما نمی دانیم چه هویتی دارند و کجا شکل گرفته اند، بگوید مثلاً بناست یادگار امام در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند بعد هم برای خودشان تحلیل و تفسیر کنند . این القائات و فضا سازی ها در جامعه ای که جامعه رشید و بالنده و تربیت یافته مکتب امام است با چه هدفی مطرح می شود؟


وی افزود: تمامی اینها بی مهری است و شایسته مراسم امام نیست و خدا می داند خانواده و یاران امام و بنده ای که خادم امام هستم، در برگزاری این مراسم سخت، پرمسئوولیت، شاق و پردغدغه غیر از تحکیم پیوند های عاطفی ملت و وحدت جامعه و دوری از تفرقه هدف دیگری ندارند و روح امام نیز به ما کمک می کند و مراسم 14 خرداد را با همت همه کسانی که در آن سهیم هستند و با حضور میلیون ها نفر انسان شیفته امام در تهران برگزار می کنیم .


انصاری با اشاره به حضور میلیونی مردم در این مراسم افزود : همه رسانه ها و اذهان و افراد توجه شان به سخنان رهبر فرزانه انقلاب این جانشین خلف و شایسته امام معطوف می شود و چه خدمتی به نظام و ولایت بالاتر از این است ؟ چه کمکی به نظام در طول سال مهمتر از این مناسبتی که ما آن را پاس می داریم؟ که حالا یک عده ناجوانمردانه بخواهند کسانی را که در این صحنه زحمت می کشند محکوم به سیاسی کاری کنند و من به عنوان مسئوول ستاد بزرگداشت حضرت امام از دستگاه های امنیتی و قضایی می خواهم ازهمین امروز اظهار نظرها و مطبوعات و سایت ها و القائات را رصد کنند.


وی با اشاره به  تاکید مقام معظم رهبری افزود: ما می خواهیم مراسم روز 14 خرداد یک مراسم آرام و پرشکوه و بی نظیر و ملی و تاریخی باشد و هرگونه القائی که خدای ناکرده یک گروهی را وادار به حرکت های خودسرانه بکند به نظر من جرم است و باید دستگاه های حاکمیتی زمینه ای فراهم کنند که یک چنین مراسم بزرگی امن و آرام باشد.


وی پیرامون مراسم اصلی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) در حرم مطهر نیز افزود: مراسم اصلی بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) مراسم روز 14 خرداد است که در سراسر کشور و دنیا برگزار می شود و در تهران با محوریت برگزاری مراسم در حرم مطهر حضرت امام خواهد بود . مراسم از ساعت 9 صبح با قرائت قرآن کریم آغاز می شود و با عزاداری و مداحی مداحان ادامه پیدا می کند و جمعیت زیادی از شهرستان ها و استان ها شرکت خواهند کرد.


انصاری در ادامه گفت: سخنرانی یادگار حضرت امام حجت الاسلام و المسلمین آقای سید حسن خمینی قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری به عنوان برنامه بعدی در جدول برنامه قرار دارد که البته اختیار این سخنرانی و تصمیم درباره آن با خود ایشان است ولی قطعاٌ به روال سنوات گذشته چه در دوران مرحوم یادگار امام و چه یادگارِ یادگار حضرت امام روال بر این است که یکی از اهل بیت حضرت امام و شاخص چهره های بیت حضرت امام قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری خیرمقدم می گوید و مردمی که مشتاق دیدن چهره یکی از اهل بیت حضرت امام هستند از این فرصت استفاده می کنند.


وی در پایان بخش تشریح برنامه های 14خرداد افزود: بعد از آن، همه اجتماع میلیونی ما با حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی و صدها مهمان خارجی و میلیون ها انسان شیفته گوش جان به سخنان و بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی می سپارند و این برجسته ترین بخش مراسم ماست.


دبیر ستاد بزرگداشت امام با اشاره به روال سال های پیشین برای برگزاری مراسم شب های پیش از 14خرداد افزود: ما به علت مضایق و مشکلاتی که در ساخت و ساز حرم مطهر داریم، برنامه های روال گذشته مان در شبهای حرم به استثناء شب چهارده خرداد منتفی خواهد بود و احتمالاٌ تنها شب چهارده خرداد از سخنرانی یکی از مسئولین عالی رتبه نظام مقدس جمهوری اسلامی بهره مند خواهیم شد و زمان و تأیید قطعی آن بعد از قطعیت، از طریق رسانه های گروهی به اطلاع عموم خواهد رسید.


انصاری در ادامه به گزارش جزئیات مراسم بزرگداشت پرداخت و افزود: سه کمیته اصلی در مراسم بزرگداشت حضرت امام تشکیل دادیم اولین کمیته ، کمیته اجرائی است که در این کمیته همه دستگاههای اجرائی کشور ، سازمان ها و دستگاههای مرتبط در این کمیته عضویت دارند . در این کمیته رئیس جمهوری فردی بعنوان نماینده ایشان منصوب می شوند .


دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام در ادامه با بیان اینکه امسال نماینده رئیس جمهور در این مراسم مهندس نجار است، افزود : ایشان مانند سال گذشته در ستاد بزرگداشت مسئولیت اجرائی و برنامه های اجرائی مراسم را عهده دار هستند و ستاد مرکزی تعامل خوبی با وزارت کشورو وزارت خانه های دیگر دارد و همه نیازهای ستاد ما و دستگاه های ما تا امروز تامین شده و همه دستگاههای کشور آماده برگزاری این مراسم هستند .


وی در ادامه تصریح کرد: در کنار دستگاههای اجرائی ما، نهادها و ارگان های کشور را داریم. امروز یکی از بازوان توانمند ستاد، سازمان بسیج مستضعفین است که با تمام امکانات خود مسئولیت اعزام زائران ، تغذیه و همراهی آنهاوهمچنین ثبت نام زائران را به عهده دارد.


انصاری سخنان خود را اینگونه ادامه داد : امسال همانند سال گذشته حداقل یک و نیم میلیون نفر جمعیت رسمی ثبت نام شده برای اعزام به مراسم تهران داریم . 750 هزار نفر از 29 استان به مراسم امام عزیمت می کنند و همچنین 750 هزار نفر دیگر از استان تهران ، استان البرز و از بعضی شهرهای همجوار داریم . همچنین  ما یک و نیم میلیون نفر جمعیت متمرکز داریم، همچنین  جمعیتی از تهران با شرکت اتوبوسرانی و یا متروی تهران و وسائل شخصی و حتی پیاده به سمت حرم مطهر در این مراسم شرکت می کنند .


انصاری همچنین گفت : در صحن حرم حضرت امام (س) کارهای مهمی را انجام دادیم. در آماده سازی پارکینگ ها ، فضای سالم ، کمیته آبرسانی و ایستگاههای صلواتی ، کمیته امداد و بهداشت و درمان و همچنین کمیته گمشدگان همه با نیروهای مجرب آماده خدمت رسانی هستند .


وی از حضور میهمانان خارجی در این مراسم نیز سخن به میان آورد و گفت : در مراسم بزرگداشت حضرت امام از میهمانان خارجی و شخصیت های بزرگ جهانی دعوت شده است که به طور قطع 300 نفر شخصیت فرهنگی ، سیاسی و شخصیت های علمی در این مراسم حضور خواهند داشت . همچنین بسیاری از شخصیت های انقلابی جهان نیز میهمان ستاد خارجی ما هستند .


وی تصریح کرد: در مجموع باید گفت 126 نفر از آسیای میانه ، دهها نفر از کشورهای آفریقایی و دهها نفر از کشورهای اروپائی در این مراسم حضور دارند که علاوه بر شرکت در مراسم 14 خرداد سمینارهای یک روزه در حول مسائل منطقه و بیداری اسلامی برگزار خواهد شد .


انصاری گفت : حداقل متجاوز از 300 خبرنگار داخلی و خارجی در این مراسم شرکت خواهند کرد. باید گفت همه امکانات نظام و ستاد برای برگزاری مراسم شایسته روز 14 خرداد آماده است . همچنین کمیته امنیت و ترافیک ما با مسئولیت وزارت کشور و حدود 10 ارگان مرتبط با این کمیته با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شده است . همچنین 10 جلسه کارشناسی برای برگزاری مراسم پرشکوه و مطمئن سالگرد تشکیل شده است .


دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام (س) افزود : بخشنامه و ضوابط مهمی را برای انتظامات تدوین و به همه دستگاهها ابلاغ کرده ایم و امیدواریم شاهد هیچگونه خطا و اشتباهی در برگزاری این مراسم نباشیم .


وی همچنین با اشاره به کمیته های فرهنگی خاطرنشان کرد: کمیته فرهنگی ستاد کارهای بزرگی را در عرصه تبلیغی ، در عرصه کارهای انتشاراتی، در حوزه تولید نرم افزار و در بخش تولیدات هنری مستند و همچنین در بخش نمایشگاهی و برگزاری همایشها و نشست های علمی و فرهنگی برگزار می کند .


انصاری دستاورد مهم ستاد بزرگداشت حضرت امام را در این مناسبت دستاورد فرهنگی دانست و گفت: ما از این مراسم به همه ملتهای جهان و تحت ظلم و ستم قدرتهای ظالم پیام خواهیم داد که ملت ایران به تاسی از مقام معظم رهبری پشت سر شما ایستاده است واز حمایت شما صرف نظر نخواهد کرد .


در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران به طرح سوالات خود پرداختند. خبرنگاری با طرح سوالی مبنی بر این که از چهره های برجسته انقلابی دعوت شده تا در این مراسم شرکت کنند اگر ممکن است نام این کشور ها و  نام این افراد را اعلام کنید که انصاری در پاسخ به این سوال گفت : از کشورهای منطقه که امروز نسبت به آنها حساسیت بالاست و ممکن است  برای آنها خطر آفرین باشد نامی نخواهم برد؛ زیرا تا روز رحلت 12 روز فرصت باقی است. دعوت ها انجام شده و آنها قطعا در مراسم شرکت خواهند کرد و صداوسیما که ما بستر وسیعی را برای آنها فراه می کردیم آنها را معرفی خواهد کرد .


خبرنگار روزنامه شرق نیز با طرح این سوال که سال گذشته بصورت سازماندهی شده به یادگار آن امام توهین شده امسال برای جلوگیری از چنین اتفاقی ستاد چه راهکاری در نظر گرفته است ؟ که انصاری در پاسخ به این سوال گفت : ستاد تعاملی و هماهنگی هایی با دستگاه های موظف این مراسم داشته است  و بنابراین است که این مراسم یک مراسم آرام و در شان امام باشد. ما براین توفیقمان پافشاری کنیم و تلاش خود را برای برگزاری این مراسم همانطور که مردم و رهبری انتظار آن را دارند و همانطور که شایسته تکریم حضرت امام است انجام خواهیم داد .


وی ادامه داد : اجازه می خواهم در این جلسه به مقوله سال گذشته نپردازیم.


انصاری درپاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر این که ترتیب  صفوف اول چگونه خواهد بود تا هرج و مرج نشود، گفت : برای صفوف اول یک سری دعوت داریم و همه  ساله هزاران کارت دعوت رسمی برای مسئولین نظام فرستاده می شود که ما این دعوت نامه ها را  برای پاسخ به انتظار آنها ارسال می کنیم. حلقه اول مراسم ما در اختیار سفرا و مهمانان خارجی و در اختیار اهل بیت امام (س) است .


وی در ادامه افزود : حلقه دومی نیز تعریف شده که در رده دو جایگاه است و براساس نظمی از سوی ستاد بزرگداشت تعریف شده است . اما حلقه بعد از آن یعنی چه حلقه متصل به این حلقه ها و چه حلقه پیرامون آن حلقه حضور جمعی مردم و طیف های منتصب است که ما نسبت به آن تصمیم گیرنده نیستیم.


انصاری در پاسخ به خبرنگار خبرآن لاین مبنی بر اینکه طبق روال سالهای گذشته اطلاع داشتیم که نام رئیس جمهور در بین سخنرانان است  ولی نام ایشان در لیست سخنرانان نیست؟ گفت: در حال حاضر هم نام ایشان در برنامه و لیست کاری ما وجود دارد و ستاد دنبال تحقق این برنامه است. فراهم کردن بستر ، آماده سازی و تهیه مقدمات در اختیار ستاد است که ما آن را آماده کردیم. مراسم روز 14 خرداد چون  یک مراسم ملی است، در فضای باز و گسترده برگزار می شود و مراسم شبها قطعا نمیتواند در آن فضا برگزار شود و مباحث امنیتی هم مزید بر این برنامه است  پس ما مجبوریم هر مراسمی را در حرم و در فضای محدود فعلی برگزار کنیم .


وی ادامه داد: این آمادگی برای ما وجود دارد و رایزنی ها برای دعوت انجام شده و ما منتظر پاسخ  از سوی مسئولین دعوت شده به این مراسم هستیم . اگر پاسخ مثل گذشته مثبت باشد از حضور آنها بهره مند خواهیم شد و اگر پاسخ منفی باشد بهتر است که ما عدم حضور آن ها را از طریق ستاد اعلام نکرده باشیم .


خبرنگاران شبکه العالم نیز در این جلسه پرسید؛ اگر امسال سخنرانی به این مراسم اضافه شود ترتیب به چه صورتی خواهد بود؟ که انصاری در پاسخ به این سوال گفت : به این برنامه هیچ سخنرانی اضافه نخواهد شد. در سالگردهای قبل در چند نوبت روز جمعه مصادف بوده با سالگرد امام که نماز جمعه برگزار شده و قبل از خطبه های نماز جمعه یادگار امام سخنرانی کردند و بعد از آن مقام معظم رهبری به ایراد سخنرانی پراختند و سخنران دیگری قبل از مراسم ارتحال حضرت امام در روز 14 خرداد نداشتیم، غیر از سال گذشته که علت آن این بود که نیروهای امنیتی اعلام کردند مراسم داخل حرم مشکل دارد و ما نمیتوانیم برگزار کنند مراسم امن و آرام باشیم و ما از مراسم شبهای حرم صرف نظر کردیم . به همین دلیل به تصیم خود ما ساعات برنامه را طولانی تر کردیم و فقط مراسم روز جمعه را داشتیم.


انصاری در پایان گفت : در روز 14 خرداد هیچ برنامه ای غیر از سخنرانی یادگار امام و رهبر برنامه دیگری نخواهیم داشت. ولی شب 14 خرداد و 15 خرداد ممکن است برنامه داشته باشیم .