زمان : 14 Khordad 1390 - 03:44
شناسه : 34487
بازدید : 5288
آغاز فعالیت رسمی پرتال امام خمینی (س) درفضای مجازی آغاز فعالیت رسمی پرتال امام خمینی (س) درفضای مجازی

در گفتگو با مدیر فناوری و اطلاعات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تشریح شد:

آغاز فعالیت رسمی پرتال امام خمینی (س) درفضای مجازی

ارائه وبلاگ ، پست الکترونیک (ایمیل ) ،دفترچه یادداشت ، چت و تقویم برای اعضای پرتال در کنار سرویس های ارسال و دریافت فایل(ftb )، فضای کاری ، تالارهای گفت و گو و... نیز از اصلی ترین خدمات سامانه پرتال امام خمینی (س) است.


پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

مدیرفناوری اطلاعات پورتال امام خمینی(س) گفت: پرتال امام خمینی(س) باهدف ترویج اندیشه های والا ی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.
نوروزی در گفت و گو با ستاد خبری بزرگداشت حضرت امام (س)، در ارتباط با ضرورت راه اندازی پرتال امام خمینی (س)، گفت: اساساً پرتال حضرت امام با هدف ترویج اندیشه های امام در حوزه فضای مجازی پایه گذاری شد.
وی افزود: با توجه به حضور گسترده رسانه های دیجیتال از جمله وبسایت ها و نیازی که در این حوزه احساس شد، مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س)به این فکر افتادند که باید در این حوزه حضور شایسته پیدا کنند به همین دلیل مطالعات گستردهای در ارتباط با ایجاد پرتال امام خمینی صورت گرفت.
مدیرفناوری اطلاعات پورتال امام خمینی(س) در ارتباط با روند طی شده جهت ایجاد پرتال امام خمینی (س) گفت: مطالعات پیش زمینهای به منظور فراهم آوردن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری از چهار سال پیش شروع و منجر به تهیه سند جامعی شد که براساس آن پرتال و سامانههای سرویس دهنده آن شناسائی گردید.
وی ادامه داد: برای راه اندازی پرتال امام خمینی(س) با پیمانکاران داخلی که در این زمینه تخصص داشتهاند مذاکراتی صورت گرفت و خوشبختانه توانستیم سامانه های متعددی را پشت این پرتال راه اندازی کنیم و از طریق این پرتال یک درگاه واحد برای خدمت رسانی به مردم راه اندازی کردیم.
نوروزی در ارتباط با ویژگیهای پرتال امام خمینی نیز گفت: پرتال حضرت امام از آنجا که اتصال به منابع غنی موجود در موسسه تنظیم و نشر آثار امام دارد و به بانکهای اطلاعاتی مختلفی دسترسی مستقیم پیدا کرده این منابع غنی اطلاعاتی را در اختیار مخاطبین قرار میدهد. از اطلاعات کتابشناسی گرفته که بالغ بر یکصد و پنجاه هزار رکورد کتابشناسی وجود دارد تا نوارهای صوتی، تصویری، عکس و همچنین مقالات و پایان نامه هایی که درباره اندیشه های حضرت امام تهیه شده از طریق کتابخانه کتابخانه چند رسانهای پرتال در اختیار مخاطبین قرار میگیرد.
وی خاطر نشان کرد: سامانه های متعددی پشت پرتال قرار دارد و سرویس های متنوعی را ارائه می کنند.
نوروزی با تقسیم بندی سرویس های سه گانه پرتال امام خمینی به اطلاع رسانی، پژوهشی و عمومی، اظهار داشت: سرویس کتابخانه چند رسانه های از زیر مجموعه های سرویس پژوهشی است و همچنین در صفحه جستجو امکان تحقیق و تفحص در ارتباط با منابع اطلاعاتی فراهم است.
این مقام مسئول در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در ادامه گفت: سرویسهای اطلاع رسانی که از سامانههای متعدد تغذیه میشوند شامل گاهنامه های الکترونیکی، خبر و خاطرات است که بمناسبتهای مختلف تولید و در صفحه اصلی پرتال در معرض دید کاربران قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه سرویس روزشمار هم از زیر مجموعه های سرویسهای اطلاع رسانی است در ارتباط با سرویس عمومی پرتال امام خمینی گفت: سرویس عمومی به این دلیل در پرتال ایجاد شده است که کاربران نیازهای عمومی خود را مانند پست الکترونیک، تقویم، ارسال و دریافت فایل و فضای کاری در اختیار داشته باشند.
نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا پرتال امام خمینی به مانند دیگر سایتهای شخصیتهای مذهبی و سیاسی فقط در ایام خاصی به هروز میشود، با رد این موضوع گفت: با توجه به اینکه اندیشه حضرت امام کماکان در جامعه و جهان امروز جاری است سعی میشود مطالب بصورت روزانه و در ارتباط با سیره نظری و عملی امام در اختیار کاربران قرار گیرد تا گرفتار آفت ذکر شده قرار نگیرد.
وی در ادامه این گفتگو اعلام کرد :" در پرتال امام خمینی (س) که فعالیت آزمایشی خود را از پاییز امسال آغاز کرده، بیش از 150 هزار رکورد اطلاعات کتابشناختی اعم از کتاب، پایان نامه، مقاله،عکس، فیلم، نوار صوتی و دیگر اسناد آرشیوی وجود دارد."
وی همچنین اظهار داشت :" بیش از 520 عنوان کتاب از آثار امام خمینی (س) به صورت تمام متن،1900 مقاله، 4 هزار قطعه عکس، 600 فایل صوتی و 200 فایل فیلم از سخنرانی ها و دیدارهای امام به همراه کلیپهای تبلیغاتی تهیه شده از سخنرانیهای امام ارائه میشود."
وی با تاکید براینکه موتور جستجو مهمترین و اصلی ترین سرویس سامانه کتابخانه چند رسانه ای پرتال امام خمینی (س) است، گفت :" این سرویس با امکانات و قابلیت های فراوان از جمله جستجو در اطلاعات کتابشناختی، جستجو در اطلاعات متنی، جستجوی مفهمومی، جستجو در منابع دیجیتال و جستجوی فراگیر در حوزه آثار امام خمینی(س) و آثار منتشر شده درباره ایشان به ارائه خدمات گوناگون به پژوهشگران و محققان خواهد پرداخت."
به گفته وی فهرست‌نویسی، بایگانی و... در حوزه کتابخانه های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و مراکز تابعه، ارائه درختواره های موضوعی با قابلیت طبقه بندی اطلاعات و اصطلاح نامه، از دیگر امکانات ارائه شده در پرتال امام است.
مهندس نوروزی  در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد :"ارائه وبلاگ، پست الکترونیک (ایمیل )،دفترچه یادداشت، چت و تقویم برای اعضای پرتال در کنار سرویسهای ارسال و دریافت فایل(ftb )، فضای کاری، تالارهای گفت و گو و... نیز از اصلی ترین خدمات سامانه پرتال امام خمینی (س) است. "
به گفته وی خدمات خبررسانی، نظرسنجی، پرسش و پاسخ روزشمار، اعلام تازههای انتشارات، اعم از کتاب، مجلات و گاهنامه های الکترونیکی به منظور اطلاع رسانی و ارتباط فراگیر و مستمر با کاربران و مخاطبان نیز درپرتال امام خمینی وجود دارد.
وی درپایان گفت :"صفحات ویژه زندگینامه امام خمینی همراه با شجره نامه خاندان امام و زندگینامه همسر مکرمه حضرت امام و فرزندان ایشان (سید مصطفی و سید احمد خمینی)، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نوه گرامی امام، آشنایی با موسسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س)، حرم مطهر و اماکن منتسب به امام خمینی از دیگر بخش های سامانه پرتال است.