زمان : 12 Khordad 1390 - 01:37
شناسه : 34425
بازدید : 3775
محمدرضا تابش: طرح اندیشه‌‌ ناب امام درباره تحقق حکومت مردم سالار دینی ضرورتی انکارناپذیر است محمدرضا تابش: طرح اندیشه‌‌ ناب امام درباره تحقق حکومت مردم سالار دینی ضرورتی انکارناپذیر است

محمدرضا تابش: طرح اندیشه‌‌ ناب امام درباره تحقق حکومت مردم سالار دینی ضرورتی انکارناپذیر است

نظامی که بتواند در چارچوب ارزش های اسلامی خواست‌ها و نیازهای بشر امروز را برآورده نموده و به عنوان الگوی حکومتی نو در دنیا مطرح باشد.اگر چنین توفیقی را کسب نمائیم؛بی شک گرایش خیزش‌های مردم مسلمان منطقه به استقرار این نوع حکومت خواهد انجامید و عملا شعار حضرت امام(ره) مبنی بر صدور انقلاب جامه عمل به خود خواهد گرفت


دبیرکل فراکسیون خط امام(س) مجلس گفت: رمز موفقیت امام (س) در این بود که از پایگاه دین از استقلال و آزادی مردم دفاع می کرد و از پایگاه اسلام خواستار اعمال حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش شد.


محمد رضا تابش در گفت‌وگو با ستاد خبری بزرگداشت حضرت امام، مهمترین بعد شخصیتی امام را عمل به تکلیف دانست و گفت: اگر در زندگی حضرت امام(ره) مروری داشته باشیم کمتر جایی را می‌بینیم که ایشان تحت تاثیر چیزی جز آنچه آن‌را وظیفه دینی و تکلیف الهی دانسته است عمل کند.


وی با بیان اینکه امام انسانی تکلیف‌گرا بود و در عمل به تکلیف الهی تردیدی به خود راه نمی داد،اظهار داشت:امام برای خوشایند دیگران و یا برخورد با منافع فردی و یا گروهی از انجام وظیفه و رسالتی که حس می‌کرد غفلت نکردند.


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نقش امام در بیداری ملت‌های اسلامی را بی نظیر و بی بدیل دانست و خاطرنشان کرد: امام با به خود باوری رساندن مردم ایران؛ انقلابی راپایه گذاری کرد که مبتنی بر خواست و اراده مردم بود.مردم کشورهای منطقه با تاسی به انقلاب اسلامی احساس کردند می‌توانند با توکل بر خدا و اتکاء به قدرت فزاینده ملت"خواستن توانستن است" را در عمل متجلی سازند.


وی ادامه داد:موج بیداری اسلامی که امروز در کشورهای منطقه شاهد آن هستیم پیامد انقلابی است که امام بنیانگذار آن بود و جز بر قدرت لایزال الهی و اراده و خواست ملت بر چیزدیگری متکی نیست.


تابش با بیان اینکه در تاریخ، علما و آزادی خواهان زیادی داریم که برای تحول در جامعه و دستیابی به استقلال مبارزه کرده‌اند اما توفیقی نداشته‌اند،اظهار داشت: رمز موفقیت امام (س) در این بود که از پایگاه دین از استقلال و آزادی مردم دفاع می کرد و از پایگاه اسلام خواستار اعمال حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش شد.


وی افزود:امام مظهر عزت مردم بود،چون مردم را باور داشت و از انجا که مردم نیز در ایینه وجود ایشان ؛عظمت،سربلندی و عزت و دین وآئین خویش را می دیدند شیفته ومرید آن حضرت بودند.


به گفته دبیرکل فراکسیون خط امام مجلس مهمترین مشخصه حکمرانی امام بعد از انقلاب جلوگیری از انحرافات شبیه آنچه در دوران مبارزه با ر‍ژیم شاهنشاهی احساس می کرد بود که اوج آن را در صدور فرمان 8 ماده‌ای ایشان می‌بینیم.


وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه جهان بعد از امام خمینی شاهد تحولات شگرفی بود، به ذکر نمونه‌های از این تحولات اشاره کرد و گفت: فروپاشی کمونیسم (که در دیدار تاریخی هیات ایرانی با رییس جمهور وقت روسیه تلویحا نظرات امام در این خصوص مطرح شد)، افول قدرت لیبرالیسم وشکست برنامه های کشورهای استکباری در لشکر کشی به منطقه و قدرت گرفتن حزب الله و مقاومت فلسطین و خیزش مردمی اخیر در کشورهای منطقه و جهان اسلام از جمله تحولاتی است که در همه این تحولات نقش انقلاب اسلامی و اندیشه های راهبردی امام (ره) کمابیش نمایان است.


تابش همچنین مهمترین تحول بعد از ارتحال حضرت امام در ایران را وقوع حماسه "دوم خرداد" دانست و در همین ارتباط گفت :جنبشی اصلاحی که در متن و بطن انقلاب اسلامی شکل گرفت؛بالنده شد و سر برآورد.دوم خرداد را از آن جهت نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی می‌دانم که با تکیه بر شعارها و آرمان های والای انقلاب اسلامی؛فاصله گرفتن از این آرمانها را به حاکمان هشدار داد و در عین حال اراده مردم خصوصا جوانان را مبنی بر استقرار نظامی مردم سالار که با دین؛فرهنگ و تاریخ وی سازگار باشد را متجلی ساخت.


وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور سابق کشورمان مبنی بر اینکه "اگر آنچه در قانون اساسی ما آمده در عمل پیاده می شد و شبهه تعارض میان آزادی‌های اساسی و دینداری مرتفع می‌گردید؛امروز تمامی خیزش‌های مردمی خواستار تحقق حکومت اسلامی شبیه ایران بودند"،اظهار داشت:جنبش اصلاحی دوم خرداد را ازآن جهت مهترین تحول بعد از دوران امام (س) می دانم که همه تهدید هایی را که آن زمان فراروی کشور بود رفع کرد و به مسلمانان ایرانی عزت و عظمت داد و در پیروان ادیان ؛ اقوام و قومیت های مختلف دلبستگی بیشتری به انقلاب اسلامی پدید آورد.


وی بر این اعتقاد است که جریان دوم خرداد علیرغم کاستی ها و نقص‌هایی که بعضا وجود داشت بیشترین خدمت را به آرمان های اصلاح گرایانه حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی کرد.تاریخ در این خصوص قضاوت خویش را در آینده روا خواهد داشت.


تابش با تاکید بر نظر امام بر همراهی مسئولان با مردم نسبت به فاصله گرفتن مسئولان از مردم هشدار داد و گفت: اینکه مسئولان احساس کنند تافته جدا بافته‌ای از مردم هستند جای تاسف دارد زیرا امام مسئولان را نوکر و خدمتگزار مردم می دانست و خودش نیز به این امر افتخار می‌کرد.انقلابی که بر همت استوار مردم متکی است باید مردمی بماند و رمز ماندگاری آن پیوند مردم با حاکمان و فاصله نگرفتن از آنها است مسئله‌ای که امام توجه فوق العاده‌ای به آن داشت.


نماینده اردکان تاکید موکد حضرت امام(س) مبنی بر عدم دخالت نظامیان در امور سیاسی را از دیگر موارد دانست و گفت: در مقطع فعلی این تاکید حضرت امام جدی گرفته نشد که به گفته وی پیامدهای نامطلوب آن را امروز شاهد هستیم که امیدواریم اسباب توجه و تنبه افرادی که به این امر توجه نداشته‌اند قرار گیرد و قداست جان بر کفان دوران دفاع مقدس و حافظان حریم دین و وطن را که جایگاه اجماعی و فراجناحی دارند را حفظ نمایند.


وی طرح اندیشه‌‌ ناب حضرت امام (ره) درباره تحقق یک حکومت مردم سالار دینی را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و اظهار داشت:تبیین شاخصه‌های این حکومت که بتواند هم ارزش های دینی و اسلامی را گسترش دهد و هم رفاه و امنیت و آسایش را برای مردم فراهم سازد از جمله ضروریات است.


تابش تاکید کرد:شرایط منطقه و جهان اسلام تشنه تبیین و اشاعه افکار حضرت امام(ره) در این خصوص است که وظیفه سترگ عالمان دین‌شناس و مویدان نخبه آن حضرت را سنگین‌تر می کند.


وی با تاکید بر اینکه برای جهان امروز معرفی ایران به عنوان کشوری که دارای نظام مردم سالار سازگار بادین و آزادی و دموکراسی است و حضرت امام (ره) نیز طالب استقرار چنین نظامی بودند؛ضروری است،گفت:نظامی که بتواند در چارچوب ارزش های اسلامی خواست‌ها و نیازهای بشر امروز را برآورده نموده و به عنوان الگوی حکومتی نو در دنیا مطرح باشد.اگر چنین توفیقی را کسب نمائیم؛بی شک گرایش خیزش‌های مردم مسلمان منطقه به استقرار این نوع حکومت خواهد انجامید و عملا شعار حضرت امام(ره) مبنی بر صدور انقلاب جامه عمل به خود خواهد گرفت.