زمان : 11 Khordad 1390 - 22:27
شناسه : 34416
بازدید : 3371
 نارين قلعه ميبدمرمت و بازسازي مي‌شود نارين قلعه ميبدمرمت و بازسازي مي‌شود

 نارين قلعه ميبدمرمت و بازسازي مي‌شود


نارين قلعه شهرستان ميبد در سال جاري مرمت و بازسازي مي‌شود.


به گزارش روابط عمومي میراث استان يزد معاون ميراث فرهنگي اين اداره كل گفت:كار مرمت و بازسازي نارين قلعه ميبد از اسفند سال گذشته شروع شده است.


"ذات ا... نيك زاد" با بيان اينکه ادامه فاز مرمتي و بازسازي اين بنا از فروردين ماه سال جاري آغاز شده، افزود: مرمت کف سازي فضاي شاه نشين و دوبند پيش از آن، مرمت بدنه‌ها و سکوها به انجام رسيده و مراحل کف سازي مسير بازديد، ساماندهي بليط فروشي و نگهباني نيز به انجام خواهد رسيد.


وي از جمله موارد مرمتي سال گذشته را تجديد کاهگل پشت بام شاه نشين، حفاظت ديوارهاي بدست آمده از کاوش باستان‌شناسي، ساماندهي نورپردازي ، تميزکاري محوطه و... را برشمرد.


"نيك زاد" گفت: نارين قلعه به اقتضاي نامش به صورت مجتمعي متراكم و محصور در ديوارهاي بلند تودرتو است. اين بنا در 5 طبقه شكل گرفته است البته طبقات مشخصا از هم جدا نيست و در واقع نوعي شكل‌گيري مطبق و درهم آميخته كه با چند فصيل و دربند، بخش‌هاي مختلف بالا و پايين قلعه از هم جدا شده‌اند.


وي افزود: تمامي نارين قلعه روي يك تپه برجسته رسي و يا به قول مورخان قديم يزد روي "كوه گل" نهاده شده است و به گماني اين تپه پيش از بناي قلعه نيز به عنوان مسكن (به شكل بوكن) مورد استفاده ساكنان منطقه قرار مي‌گرفته است.


اين مقام مسئول با بيان اينکه بر اساس کاوش‌هاي باستان‌شناسي به عمل آمده، قدمت اين قلعه، قبل از هزاره سوم پيش از ميلاد ارزيابي شده تصريح کرد: اين مساله نشان مي‌دهد نطفه اصلي و هسته اوليه پيدايش و سکونت در ميبد را بايد در اندام کهن نارين قلعه ميبد جستجو کرد.


گفتنی است: جهت ارتقاي وضعيت حفاظت فيزيکي، يگان حفاظت نيز به طور متمرکز در قلعه مسقر شده است.


شايان ذکر است: براساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، اين بنا به شماره 1086 مورخ 8/5/54 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.