زمان : 06 Khordad 1390 - 22:53
شناسه : 34266
بازدید : 4629
«اندكي از بسيار»1 «اندكي از بسيار»1

«اندكي از بسيار»1


نقدي بر بخشي از سخنان رييس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد

در اين ستون پيرامون عملكرد بعضي از وزرا، مسئولان اجرايي، تحليل سفرهاي استاني هيات دولت به يزد و نحوه استقبال از آنان، توزيع نابسامان و غير عادلانه بيت‌المال به‌ موسسات و گروهها و افراد، زندگي حقوق بگيران و كارگران، گراني و بيكاري، نوع بركناري وزيران و عده‌اي از روساي سازمان‌ها و مديران دولتي،اعتراض به كاهش ساعات كار اداري كاركنان،‌ تعطيل كردن ادارات و سازمانها در روزهاي رسمي، ‌طرح تعجب و تاسف انگيز ‌انتساب مديريت امور كشور به امام زمان (عج)، بيان ناهنجاري‌هاي موجود در جامعه مقالاتي انتقاد آميز به رشته تحرير درآمده و سعي شده است با دقت و با رعايت انصاف برابر با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و قوانين مصوب مطالب تنظيم گردد.


به اقدامات موثري كه در سالهاي اخير جهت پيشرفت مملكت در بخش‌هاي مختلف علمي و فني صورت گرفته و خدمات و زحماتي كه براي عمران و آبادي اين مرز و بوم انجام شده، ارج مي‌گزاريم و به كساني كه سعي نموده‌اند در حد توان در اين جهت گام بردارند دست مريزاد مي‌گوئيم.


اخيراً در تاريخ 25/2/90 رييس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني مطالب و مسائلي پيرامون: استواري نظام ولايت فقيه بر دو پايه امت و امامت و اجراي عدالت‌، قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، صدور گندم، موضوع حمل و نقل، كنترل قيمت‌ها، افزايش سرمايه صندوق توسعه ملي، ‌نوسانات ارز، مصلحت كشور، سياست خارجي ايران، مرگ بن لادن و. . . سخن گفت: اما در خلال اين مسائل و موضوعات سخناني بر زبان آورد كه در واقع بخشي از آن بي احترامي به شعور و احساسات پاك مردم صبور و متعهد و دلسوز اين مرز و بوم و يا نشان از عدم رعايت قانون و يابي‌دقتي در به كار بردن الفاظ و استعمال كلمات از سوي رييس هيات دولت بود.


مردم چه آنها كه به احمدي‌نژاد راي داده‌اند و يا افرادي كه به هر دليل از حق قانوني خود استفاده كرده و به مشاراليه راي نداده‌اند انتظار دارند كه شخصيت حقوقي و حقيقي دومين مقام كشور ورييس قوه مجريه حفظ گردد و مورد احترام باشد. بعضي از كلمات و جملاتش سوژه و نقل مجالس مخالفان نظام و يا خارج نشينان قرار نگيرد و يا دست‌آويزي براي ثبت و ضبط آنها كه گاه سرو ته مطلب هم زده مي‌شود بر روي تلفن‌هاي همراه رد و بدل نگردد.


نگارنده اين سطور در اين بخش به نكاتي از سخنان محمود احمدي‌نژاد اشاره نموده و خوانندگان را به قضاوت مي‌طلبد بدان اميد كه حداقل بتواند وظيفه روزنامه نگاري خود را مستقلاً و بدون وابستگي به اين يا آن گروه انجام داده باشد. گرچه نتيجه انتشار اين مقالات تاكنون به اصطلاح تحريم آيينه يزد از سوي عده‌اي، تذكرات غير قانوني اداره كل ارشاد يزد، جلوگيري از ورود نشريه به استانداري و يا بعضي ديگر از ادارات، جدا شدن تني چند از دوستان 40-30 ساله كه تحمل شنيدن يا خواندن اين انتقادها را نداشتند تلفن يا ارسال پيامهاي اهانت آميز افراد يا اشخاص و. . . بر روي تلفن همراه مدير مسئول و عدم دعوت وي به جلسات مصاحبه استاندار و تنظيم پرونده در دادگاه مطبوعات كه همه اين ناملايمات را به جان خريداريم. ضمناً ‌ناگفته پيداست كه اين هفته نامه در 5 سال مدت انتشار خود بارها مسئولان ناظر و مجلسيان را مورد خطاب قرار داده كه چرا آن طور كه شايسته است وظيفه نظارتي خود را انجام نمي‌دهند ؟


آيت‌ا.... رضا استادي امام جمعه موقت قم چه زيبا گفت:« دير بيدار شديم»:


رييس‌جمهور مي‌گويد ايران كشوري است كه حتي يك نفر در آن گرسنه نمي‌خوابد.


«سيد جواد زماني عضو كميسيون اجتماعي مجلس مي‌گويد: اينكه رييس جمهور اين حرف را بر اساس آماري رسمي بيان كردند يا خير بايد خودشان پاسخگو باشند و بگويند با چه دلايلي آن را مطرح كردند. .... اگر منظور آقاي رييس‌جمهور از نبود گرسنه در كشور، سير شدن افراد با يك نان لواش باشد، حرف ايشان درست است چرا كه اگر يك نان لواش را هم نتوانند تهيه كنند بايد هر روز شاهد تعدادي اموات بر اثر گرسنگي باشيم اما اگر مد نظر ما افرادي ‌باشند كه در طول يك ماه باز هم نمي‌توانند گوشت، ميوه‌ و مواد غذايي با كيفيت را تهيه نمايند و نيز قدرت مالي براي فراهم كردن سرپناه و لباس مناسب را ندارند. بايد بگويم كه از اين دست آدم‌ها در جامعه بسيار سراغ داريم2.


دكتر عباسعلي نورا عضو كميسيون برنامه و بودجه در گفتگو با افكارنيوز گفت: «سخن رييس جمهور در خصوص فقر زدايي كاملا شبيه به توهم است و اگر وي به يكي از شهرهاي جنوبي از جمله زابل تشريف بياورد چهره فقر را كاملاً مشاهده مي‌كند كه زندگي اين افراد در روستاها با هيچ كدام از ملاك‌هاي بشريت سازگار نيست. ......


مصطفي ذوالقدر نماينده بندرعباس تصريح مي‌كند:


«سخن احمدي نژاد در خصوص اينكه هيچ گرسنه‌اي در كشور وجود ندارد را قبول ندارم، روزي حدود 20 الي 30 نفر با دفتر من تماس مي‌گيرند و از فقر و گرسنگي شكايت مي‌كنند آيا اين امر با صحبت‌هاي آقاي احمدي‌نژد صدق مي‌كند يا خير ؟


مسئله اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها كاملاً درست است اما اين 45 هزار تومان كه بابت يارانه از سوي دولت پرداخت مي‌شود فقط پول نان افراد را كفاف مي‌دهد. . . در كشور به هيچ عنوان فقر زدايي صورت نگرفته است و افراد فقير و مستضعف در كشور از جمله سيستان و بلوچستان بسيار زياد است »3


خنده دار تر يا به عبارتي تاثر انگيزتر وقتي است كه فردي در مقام وزارت كار جمهوري اسلامي ايران كه قطعاً بر آمار و ارقام، قوت بخور و نمير بعضي از كارگران،كپر نشيني و حاشيه نشيني صدها هزار نفر از مردم نه تنها در سيستان و بلوچستان بلكه در مشهد و تهران و. . . نيز آگاه است و حتي هنگامي كه سوار بر ماشين‌هاي گران قيمت دولتي كه با پول همين مردم و مملكت خريداري گرديده مي‌شود و با خدم و حشم از منزل به محل كار مي‌رود اگر گوشه چشمي به خيابانهاي پايتخت بيندازد مشاهد مي‌كند كه عده‌اي از زنان بي سرپرست، فرزندان طلاق، مادراني كه كودكان خود را در بغل گرفته و به تكدي گري مشغول هستند و اگر فرصت اين را پيدا ‌كند كه به بعضي از سايتها، مجلات و روزنامه‌ها و محلات و نواحي همان مركز كشور سر بزند با اندكي تامل و تعمق به خود اجازه نمي‌دهد كه بگويد: «خانواده‌هايي كه تا پيش از اجراي هدفمند سازي يارانه‌ها از وضعيت مالي خوبي برخودار نبودند با اجراي اين قانون و مبالغي كه در اختيار آنها قرار مي‌گيرد وضع آنها به قدري خوب شده است كه مثلاً به دنبال پروانه ساخت يك ساختمان مي‌روند!!! و ايران تنها كشوري است در دنيا كه گرسنه ندارد و كسي سر گرسنه بر بالين نمي‌گذارد. حتي سال آينده مي‌توانيم ادعا كنيم كه كسي به خاطر نداشتن پول درمانده و عاجز از وضعيت درمان نيست !!» 4


مناسب است حسن ختام اين مقاله به درج ترجمه و توضيح بخشي از فرمان مولاي متقيان حضرت علي (ع) به مالك اشتر از قلم و زبان علامه بزرگوار و از فيلسوفان بزرگ قرن معاصر استاد محمد تقي جعفري رحمه‌ا... عليه اختصاص يابد.


« اي مالك آن خداوندي كه با مشيت بالغه خود جامه هستي را به انسان‌ها پوشانيده است. حق حيات و حق كرامت و حق آزادي به همه آنان عنايت فرموده است در آن جامعه كه مردم از رحمت و محبت و لطف و دادگري اداره كنندگان محرومند بدون ترديد حقوق اساسي سه گانه آنان كه به تو گوشزد كردم پايمال گشته است. . . اي مالك گوشت را براي شنيدن و دلت را براي پذيرش كلمه ( نه) كه خط بطلان به خطا و غلط تو مي‌كشد، ‌جداً آماده ساز و بدان همانگونه كه مشيت و قانون الهي كارهاي صحيح تو را با جمله مقدس ( آري، چنين ) است امضاي قبولي مي‌نمايد، به كارهاي ناصحيح تو با جمله مقدس ديگر (نه، چنين نيست) خط بطلان مي‌كشد. . .


اي مالك تو خود يقيناً مي‌داني كه بالاترين مزيت و عظمت در تقوي است و نيز مي‌داني در آنجا كه قانون الهي همه مردم را مساوي قرار داده است تو اگر خود را بر ديگران مقدم بداري مرتكب خطاي اختياري و انحراف از قانون شده‌اي، آيا امكان دارد خطا و انحراف ( ضد تقوي) با تقوي سازگار باشد. » 5


ادامه دارد.. .


پي‌نوشت‌ها:


1- «امثال و حكم»– تاليف علامه علي اكبر دهخدا– جلد اول- صفحه 105


2- «روزنامه جمهوري اسلامي»، صفحه3، 31/2/90


3-همان، صفحه 3، 28/2/90


4- از سخنان عبدالرضا شيخ الاسلامي در همايش كار آفرين نقل از روزنامه آرمان مورخ 4/12/1389


5- «حكمت اصول سياسي اسلام»، علامه استاد محمد تقي جعفري، صفحات 200، 210، 220 و271