زمان : 05 Khordad 1390 - 00:11
شناسه : 34231
بازدید : 4156
نمايشگاه عكس (طبس در گذر زمان) تمديد شد    نمايشگاه عكس (طبس در گذر زمان) تمديد شد

طبس- حقاني- سرپرستي يزدفردا: مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان طبس با اعلام اينكه اين نمايشگاه عكس تا كنون با استقبال خوبي از سوي مردم مواجه بوده است ، گفت: با پيگيري صورت گرفته ، تصاوير زيبا و منحصر به فردي از گذشته طبس و آثاري كه در زلزله سال 1357 تخريب شده اند گردآوري شده و در اين نمايشگاه در معرض ديد همشهريان و علاقمندان قرار دارد.

وي افزود: با توجه به استقبال خوب مردم ، مدت زمان برپايي اين نمايشگاه تا روز شنبه هفتم خردادماه تمديد شده و علاقمندان مي توانند تا تاريخ مذكور همه روزه از ساعت 19 تا 22 از نمايشگاه بازديد كنند.

گزارش خبرگزاري فارس نيز حاكي است ، چندي پيش فرماندار طبس در مراسم افتتاح اين نمايشگاه عكس ، اظهار داشت: آثار تاريخي يك منطقه بيانگر ماهيت و فرهنگ آن منطقه است اما بسياري از اماكن و بناهاي تاريخي طبس بر اثر قهر طبيعت و زلزله سال 1357 به كلي از بين رفته و هم‌اكنون آثار تاريخي معدودي باقي مانده است.

"عزيز بهزادي" نمايشگاه عكس طبس در گذر زمان، را در راستاي آشنايي نسل جوان با گذشته طبس بسيار مؤثر دانست و عنوان كرد: بهتر است از طريق هماهنگي با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ساير ادارات، زمينه حضور بيشتر دانش‌آموزان، دانشجويان و خانواده‌ها در اين نمايشگاه فراهم شود.

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان طبس نيز در اين مراسم ضمن تبريك روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي گفت: هدف اصلي از برگزاري نمايشگاه عكس طبس در گذر زمان، شناساندن هويت فرهنگي و نوع معماري و شهرسازي طبس قبل از زلزله به نسل جديد است.

"سيدمهدي قيصري" با بيان اينكه بسياري از عكس‌هاي قبل از زلزله طبس به‌ وسيله دكتر يعقوب دانش‌دوست تهيه شده است، از فرماندار طبس خواست تا در زمينه چاپ جلد سوم كتاب تاريخ طبس نوشته دانش‌دوست مساعدت كند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به ارائه گزارشي از مهم‌ترين اقدامات اخير نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري طبس پرداخت و اظهار داشت: اين نمايندگي فعاليت خود را از سال 1385 و همزمان با شروع كار دولت نهم آغاز كرده است كه از جمله اقدامات اخير، مرمت آسياب آبي خان با هزينه 150 ميليون ريال، مرمت آب‌انبار قلعه‌باغ با هزينه 150 ميليون ريال، مرمت آب‌انبار چهارسوق با هزينه 150 ميليون ريال، مرمت رباط ده‌محمد با هزينه 150 ميليون ريال، مرمت آب‌انبار خسروآباد با هزينه 80 ميليون ريال، مرمت قلعه پيرحاجات با هزينه 100 ميليون ريال، مرمت رباط چهارگنبد با هزينه 200 ميليون ريال و مرمت حمام اصفهك با هزينه 80 ميليون ريال است.

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان طبس افزود: برگزاري دوره‌هاي آموزشي متنوع در زمينه صنايع دستي همچون سفالگري، قلم‌زني روي مس، حصيربافي و معرق‌كاري به صورت رايگان، ثبت مراسم طبل زني ماه مبارك رمضان طبس در فهرست آثار معنوي كشور، چاپ 20هزار نسخه بروشور جاذبه‌هاي گردشكري طبس، توزيع هزار و 500 عدد بسته جاذبه‌هاي گردشگري طبس شامل لوح فشرده، كارت پستال، بروشور و نقشه گردشگري، چاپ 5هزار نسخه كتابچه گردشگري طبس و بازديد دوره‌اي از آثار تاريخي، رستوران‌هاي بين‌راهي، مراكز اقامتي و دفاتر خدمات مسافرتي از ديگر اقدامات نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري طبس است.

شايان ذكر است نمايشگاه عكس طبس در گذر زمان، متشكل از دو بخش «طبس شهري كه بود» شامل عكس‌هاي طبس قبل از زلزله و «طبس شهري كه هست» شامل عكس‌هاي حال حاضر اين شهرستان مي باشد.

در اين نمايشگاه در مجموع 90 قطعه عكس شامل 50 قطعه عكس از طبس قبل از زلزله، 32 قطعه عكس از طبس حال حاضر و هشت قطعه عكس از واقعه شكست حمله نظامي آمريكا در صحراي طبس به نمايش گذاشته شده است.

بر اساس اعلام نمايندگي ميراث فرهنگي طبس اين عكس‌ها توسط "يعقوب دانش‌دوست"،" سيدحميد حقي"، "مرتضي بدرام"، "مسعود مقدس" و "عليرضا فيروزي" تهيه شده است.