زمان : 01 Khordad 1390 - 19:00
شناسه : 34109
بازدید : 4562
یحیی‌زاده از نحوه تخصیص اعتبارات حوزه ورزش از سوی دولت انتقاد کرد؛ سازمان تربیت بدنی وجود قانونی ندارد،جامعه ورزش در انتظار وزارت ورزش یحیی‌زاده از نحوه تخصیص اعتبارات حوزه ورزش از سوی دولت انتقاد کرد؛ سازمان تربیت بدنی وجود قانونی ندارد،جامعه ورزش در انتظار وزارت ورزش

یحیی‌زاده از نحوه تخصیص اعتبارات حوزه ورزش از سوی دولت انتقاد کرد؛

سازمان تربیت بدنی وجود قانونی ندارد،جامعه ورزش در انتظار وزارت ورزش

یزدفردا "عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه اعتبارات بخش ورزش در قانون بودجه ۹۰ بسیار دقیق، مناسب و کارشناسانه است، گفت: عملکرد مجلس در بودجه‌بندی اعتبارات بخش ورزش بسیار مثبت و قابل قبول بوده است، اما تخصیص ناعادلانه و نادرست بودجه‌های مصوب ورزش، مجلس را نگران و ناراضی کرده است.


"سید جلال یحیی‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت(www.icana.ir)، در ارزیابی اعتبارات بخش ورزش کشور در سال جاری، اظهار داشت: بودجه ورزش کشور در قانون و بر روی کاغذ، بسیار دقیق و کارآمد پیش بینی شده، اما نگرانی مجلس درباره بودجه ورزش، اجرایی نشدن قانون بودجه و تخصیص ناعادلانه اعتبارات این بخش است.


نماینده مردم تفت و میبد با بیان اینکه مجلس هرگز درباره بودجه ورزش کوتاهی نکرده است، تأکید کرد: مجلس بودجه قابل قبولی را برای بخش ورزش تصویب کرده است، اما این اعتبارات به درستی تخصیص پیدا نمی‌کند و در اختیار نهادهای ورزشی کشور قرار نمی‌گیرد.


یحیی زاده تخصیص بودجه ورزش ازسوی دولت را بسیار ناعادلانه و نادرست توصیف کرد و ادامه داد: دولت در سال‌های گذشته در تخصیص بودجه ورزش کشور، بسیار ضعیف عمل کرده و درصد کمی از بودجه مصوب بخش ورزش را در اختیار نهادها و دستگاه‌ها قرار داده است.


عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به تلاش و دقت نظر مجلس برای افزایش بودجه‌های ورزشی در سال ۹۰، تصریح کرد: مجلس باوجود بی‌مهری و بی‌اعتنایی مسئولان ورزش کشور، تلاش کرده است تا بودجه ورزش را در سال جاری ارتقا بخشد. در همین راستا مجلس توانست در تصویب بودجه ۹۰، سهم ۱۰ درصدی ورزش از بودجه فرهنگی کشور را به ۱۵ درصد افزایش دهد و نیز سهم یک درصدی ورزش از اعتبارات دستگاه‌های دولتی را به عنوان تکلیف دولت در هزینه‌کرد اعتبارات لحاظ کند.

سهم یک درصدی ورزش از اعتبارات دستگاه‌های دولتی پرداخت نشده است


عضو کارگروه تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سهم یک درصدی بخش ورزش از بودجه همه نهادها و دستگاه‌های دولتی، اظهار داشت: در سال ۸۹ برای اولین بار هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی در بخش ورزش، از حالت اختیاری خارج شد و قانون بودجه ۸۹ دولت را مکلف به هزینه‌کرد این یک درصد در راستای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی کرد.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی در بخش ورزش در سال ۸۸ در اختیار دولت بوده است، گفت: در سال ۸۸ از این یک درصد اختیاری، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش ورزش کشور سرازیر شد که همین رقم اندک و ناچیز موجب شد، مجلس شورای اسلامی هزینه‌کرد یک درصد اعتبارات دستگاه‌های دولتی در بخش ورزش را به دولت تکلیف کند.


یحیی زاده نحوه تخصیص سهم یک درصدی ورزش از اعتبارات دستگاه‌های دولتی در سال ۸۹ را نیز نامطلوب توصیف کرد و ادامه داد: تا بهمن ماه سال ۸۹، حتی یک ریال از سهم یکدرصد تکلیفی بخش ورزش از بودجه دستگاه‌های دولتی پرداخت نشده بود.


وی تأکید کرد: طبق گفته مسئولان ورزش کشور، در فروردین سال ۸۹ از سهم یک درصدی ورزش از اعتبارات نهادهای دولتی، تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان به این بخش پرداخت شده است، این در حالی است که اگر سهم یک درصدی ورزش به درستی و به طور کامل پرداخت می‌شد، رقمی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص می‌یافت.


یحیی زاده تفاوت میان بودجه تصویب شده و بودجه تخصیص یافته بخش ورزش را بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: عدم تخصیص درست، کامل و عادلانه بودجه‌های مصوب و قانونی بخش ورزش، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان را نگران، ناامید و ناراضی کرده است.

مسئولان ورزش درباره مشکلات این بخش صریح صحبت کنند


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش ورزش را مشکلات مدیریتی دانست و تأکید کرد: مسئولان ورزش کشور هرگز به طور صریح و رسمی درباره مشکلات مالی و اعتباری ورزش کشور صحبت نکرده‌اند و این امر باعث می‌شود مشکلات ورزش همچنان مغفول و حل‌نشده باقی بماند.


یحیی زاده با اشاره به مشکلات مالی بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی کشور، اظهار داشت: مسئولان ورزش کشور تاکنون حتی یک بار در رسانه‌ها وضعیت و مشکلات این حوزه را تشریح نکرده‌اند و این سکوت و بی اعتنایی موجب دوچندان شدن مشکلات این بخش شده است.


وی در انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان تربیت بدنی سابق، گفت: چند روز گذشته رئیس سازمان منحل‌شده تربیت بدنی در مصاحبه‌ای گفته است که ما هیچ مشکل مالی در بخش ورزش نداریم، اگر این طور است پس چرا فدراسیون‌های ما برای شرکت در مسابقات بین المللی بودجه ندارند و مجبور به پول قرض گرفتن از این و آن می‌شوند؟ چرا بسیاری از فدراسیون‌های ما آنقدر محروم هستند که با تجهیزات قرضی و نامرغوب در مسابقات کشوری و جهانی حاضر می‌شوند؟ اینها همه نشان‌دهنده آن است که مشکل بخش ورزش کشور بسیار جدی است و با انکار کردن این مشکلات، بخش ورزش کشور راه به جایی نخواهد برد.


یحیی زاده بی‌اعتنایی مسئولان ورزش به مسائل این حوزه را نادرست و مشکل‌ساز دانست و تصریح کرد: مجلس برای بودجه‌بندی بخش ورزش در لایحه بودجه ۹۰، از مسئولان ورزش و سازمان تربیت بدنی سابق دعوت کرد تا در جلسه‌ای حضور یابند و نظرات و پیشنهادهای خود را در این رابطه مطرح کنند، اما حتی یک نفر از این مسئولان در جلسه نمایندگان مجلس حاضر نشد. این نشان می‌دهد که مسئولان ورزش دغدغه حل مشکلات این بخش را ندارند.

سازمان تربیت بدنی وجود قانونی ندارد، وزارت ورزش وجود خارجی ندارد


یحیی‌زاده با انتقاد از تأخیر دولت در تشکیل وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: یکی از نگران‌کننده‌ترین مشکلات امروز بخش ورزش این است که این بخش هنوز متولی و مسئول رسمی و قانونی ندارد و مشخص نیست که در سال ۹۰ چه نهادی می‌خواهد اعتبارات بخش ورزش را در راستای پیشرفت و بهبود این بخش هزینه کند.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان را ازسوی دولت، تخلف قانونی توصیف کرد و ادامه داد: امروز سازمان تربیت بدنی منحل‌شده محسوب می‌شود و قانونا وجود ندارد، وزارت ورزش و جوانان هم در حال حاضر وجود خارجی ندارد و اراده‌ای در راستای تشکیل و سامان‌دهی آن از سوی دولت دیده نمی‌شود. با این تفاسیر بلاتکلیفی ورزش و اعتبارات آن همچنان به عنوان گره بزرگ مشکلات بخش ورزش، حل نشده باقی مانده است.


وی افزود: در حال حاضر قوه قضائیه اجازه برداشت و دخل و تصرف از تتمه بودجه ۸۹ را از سازمان تربیت بدنی سلب کرده است و استفاده از این بودجه را منوط به تشکیل وزارت ورزش و جوانان دانسته است، این در حالی است که مسئولان سازمان سابق تربیت بدنی، نه تنها از این دستو قوه قضائیه تبعیت نکرده‌اند بلکه پافشاری می‌کنند که سازمان مشکلی ندارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


یحیی زاده عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان را عامل افزایش مشکلات فدراسیون‌های ورزشی عنوان کرد و گفت: تشکیل نشدن وزارت ورزش و جوانان مشکلی بر مشکلات بخش ورزش کشور افزوده است و امروز هیچ نهاد متولی و مسئولی در کشور نیست که از حقوق فدراسیون‌ها دفاع کند.