زمان : 22 Ordibehesht 1390 - 00:52
شناسه : 33779
بازدید : 4178
از سریال بر بام شهر تا واقعیت یزد !!!؟؟؟(1 نظر) از سریال بر بام شهر تا واقعیت یزد !!!؟؟؟(1 نظر)

از سریال بر بام شهر تا واقعیت یزد !!!؟؟؟

محمد صادق احمد نیا :هفته گذشته در خبر ها داشتیم که حجت الاسلام  مطهریانبر کرسی ریاست شورا تکیه خواهد زد  و دوشنبه شب گذشته بر حسب اتفاق  سریالی با عنوان "بر بام شهر"  از شبکه ی سراسری با لهجه ی یزدی کار خود را آغاز نمود.

موضوع سریال در مورد شهردار یزد بود شهرداری که شخصا و بدون خدم و حشم در کوچه و معابر یزد تردد و اوضاع شهر را بررسی می کرد و یکی از مدافعان تئوری حفظ بافت قدیم شهر بود

جالب آنجا که منزل شهردار نیز در بافت قدیم شهر بود و پارک علم فناوری یزد ( کارخانه ی اقبال قدیم) به عنوان دفتر کار وی در نظر گرفته شده بود .

همچنین در قسمتی از این فیلم نشان داده شد که چگونه یک کودک یتیم شب قصد دیدن شهردار را کرد و صبح به راحتی با شهردار ملاقات کرد و بعدا شهردار برای ملاقات با وی و خانواده اش به منزل وی رفت

و در جای دیگر بر خلاف واقعیت و بدون در نظر گرفتن آبروی شهر یزد و دارالعباده نشان داده شد که کودکان ایرانی و یزدی به دوره گردی و جمع آوری زباله و مقوا مشغولند!

تناقضات متعدد این فیلم با واقعیت دل هر شهروند دلسوز یزدی را به درد می آورد اما در این میان برای لحظاتی آرزو کردم که کاش در واقعیت هم چون این فیلم به جای شورای شهر یزد و رئیسش ، شهردار یزد را کارگردان فیلم بر بام شهر تعیین می کرد!

به هرحال با دیدن این فیلم یزدی از شبکه ی سراسری سوالاتی به شرح ذیل به ذهن متواتر گردید

1. دلیل و چرایی ساخت و منطق فرهنگی پشت این سریال که بجز لهجه ی یزدی آن جذابیت دیگری ندارد چه بوده است؟

2. هزینه ی ساخت این سریال به چه میزان بوده و از کجا تامین شده است؟

3.چرا در این سریال کوشیده شده به وضوح نام شبیه سازی شده بعضی از مسئولین استان مطرح و برخی از خدمات آنها بزرگنمایی شود؟

4. چرا آنچه در این سریال نمایش داده می شود با واقعیت فعلی فرهنگ یزد تضاد داشته و تصویر ارائه شده ، از یزد سالها پیش و بعضا متناقض با فرهنگ دارالعباده است؟

5. آیا ساخت این سریال و زمان پخش آن با انتخابات های در پیش رو مرتبط است؟

امیدواریم دستگاه های نظارتی به وظیفه قانونی خود عمل نمایند !