زمان : 18 Ordibehesht 1390 - 21:55
شناسه : 33652
بازدید : 2389
آب‌انبار حاجي لياز ميبد در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد آب‌انبار حاجي لياز ميبد در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد

آب‌انبار حاجي لياز ميبد ثبت آثار ملي شد


آب‌انبار حاجي لياز ميبد در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.


به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد ذات ا... نيك زاد گفت: شهرستان ميبد با وسعتي در حدود 1271 کيلومتر مربع، در 50 کيلومتري شمال غربي شهرستان يزد و متعلق به دوران پيش از اسلام است.

معاونميراث‌فرهنگي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد با بيان اينكه آب‌انبار حاجي لياز در بخش مركزي دهستان شهداء روستاي ركن‌آباد قرار دارد، افزود: با توجه به نقل قول سالخوردگان، نام بنا متاثر از نام موسس و تاريخچه آن به ادوار متاخر اسلامی بين (دوره‌هاي صفويه تا قاجار) باز می‌گردد.

"نيك زاد" با بيان اين كه مالكيت اين اثر وقفي است، گفت: از ويژگي‌هاي اين اثر ورودی بناست كه رو به شمال و سپس پلکان و مخزن قرار دارد. باتوجه به اينکه آب انبار يک آب انبار دستی بوده، پلکان جزئی از مخزن و مخزن دارای پلان مستطيل و پوشش سقف ضربی با قوس هلالی است.

وي در ادامه افزود: غير از مخزن، فضاهای ديگر نيز جهت استفاده کشاورزان در بنا طراحی گرديده که شامل ايوان و فضای سقف پشت بام مخزن که ورودی آنها در جهت غرب و پنجره‌های رو به شرق و جنوب و فضاهای صفه مانندی نيز در طرفين شرقی و غربی قرار دارد.

اين مقام مسئول گفت: پوشش سقف در بنا به دو صورت ضربی با قوس هلالی و طاق و تويزه با قوس جناغی اجراگرديده و به طورکلی اين بنا به عنوان يک مجموعه خدماتی مختص استفاده کشاورزان در فصل تابستان بوده است و فاقد عناصر تزئينی مهمي می‌باشد.

"نيك‌زاد" افزود: اين آب انبار توسط نمايندگي ميراث فرهنگی، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميبد به طورکامل و اساسی مرمت شده و به شماره 29445 مورخ 9/9/89 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.