زمان : 17 Ordibehesht 1390 - 22:58
شناسه : 33600
بازدید : 2995
ميان‌بري از مركز دارالعباده براي زائران مشهد علي‌بن موسي‌الرضا(ع)(5نظر) ميان‌بري از مركز دارالعباده براي زائران مشهد علي‌بن موسي‌الرضا(ع)(5نظر)

ميان‌بري از مركز دارالعباده براي زائران مشهد علي‌بن موسي‌الرضا(ع)

«محمد خسروي»

بندگان شايسته خداوند كساني هستند كه در اطاعت خالق خدمتگزاري مخلوق را طي ساليان عمر خويش برگزيده‌اند و در هر شرايطي كار مردم را به درستي سامان مي‌دهند و خوب زيستن را در آيينه ديده و دل و ذهن و زبان انسانها به تماشا مي‌نشينند. درودشان باد كه طمعي ندارند تا به تظاهر و ريا قدمي بردارند و ترسي ندارند تا به جبر و زور دستي از آستين بدرآرند كه اين صفات ناشايست از آن ديوان و ددان است.


شرط انصاف آن است ك به نيكي ياد كنيم از همه دست اندركاران پيشين تا به امروز در اداره كل راه و ترابري استان يزد كه در توسعه كمي و كيفي راه‌هاي ارتباطي، اين شبكه‌هاي وسيع پيوند و اتصال شهرها و روستاها به يكديگر اهتمام و سعي بليغ داشته‌اند و در انجام مسووليت و وظيفه فروگذاري نكرده‌اند. دستشان مريزاد و خدايشان پاداش خير دهاد.


امروز يكي از نيازهاي مردم در جهت مبارزه با اسراف و جلوگيري از هزينه‌هاي زايد و استفاده بهينه از انرژي، به حقيقت راه است.


راه ! ‌اين ملاك و معيار توسعه و پيشرفت. راه خوب است و تلفات انساني در تصادفات جاده‌اي را كاهش مي‌دهد و جان انسانها را كه شريف‌ترين گوهر زندگي است ضمانت مي‌كند. مصرف سوخت خودروها را كم مي‌كند. خستگي‌ها و خواب آلودگي‌ها را به حداقل مي‌رساند. وسايل و لوازم و احتياجات مردم را بي عيب و نقص به مقصد مي‌رساند. هزينه‌ي پليس راه و امداد و نجات را كم مي‌كند و مخارج بيمارستان‌ها و پزشكان و داروخانه‌ها و غيره را كه دولتها متولي آن هستند به حداقل مي‌رساند و مخارج زندانها و كلانتريها و دادگاهها و دادسراها را به جهت تخلفات كمتر تخفيف مي‌دهد و خلاصه از هر منظري كه بنگريم«راه» در زندگي پيچيده مردم امروز سهمي تاثير گذار دارد.


راه اين شاهرگ حيات اجتماعي امروز اگر از كيفيتي مناسب برخوردار باشد اينهمه در توسعه انساني نقش آفرين است و در اين جهت استان يزد كوشيده است.


نگارنده اين سطور صد البته در جايگاهي نيست تا نظري تخصصي و كارشناسانه داشته باشد اما تصور عمومي آن است كه آيا مي‌شود در جهت كوتاه كردن مسير و به حداقل رساندن مسافت برا‌ي زائرين آستان مقدس حضرت علي‌بن موسي رضا(ع) كه همه ساله از استان يزد عازم پاي بوسي حضرتش هستند و نيز كساني كه از استان‌هاي همجوار چون هرمزگان، ‌كرمان، فارس و شهرستانهاي جنوبي كشور قصد عزيمت دارند مسيري در حدود /50 كيلومتر يا بيشتر را بيهوده طي نكنند و اداره كل راه و ترابري استان از ضلع شمال شرقي شهر و مسير خلدبرين راهي به طريق الرضا بگشايد كه ضرورتي نباشد تا مسير پر تردد و ترانزيت يزد، زارچ، اشكذر و رضوانشهر و سه راهي طبس و از آنجا تا خرانق طي شود؟ آيا اينهمه اياب و ذهاب خودروهاي شخصي، كاميون‌ها، اتوبوس‌ها، ميني بوس‌ها و مصرف سوخت و لاستيك و مستهلكات ديگر در اين مسير كه حدود /50 كيلومتر يا بيشتر است ما را بر آن نمي‌دارد تا بينديشيم كه مسيرهاي اين چنيني را كم و كوتاه كنيم. از ترافيك راه‌ها بكاهيم و طبعا ! تصادفات و مصرف انرژي را. آيا يكي از مصداق‌هاي جهاد اقتصادي همين موارد نيست؟


اگر كارشناسان و مهندسان اداره كل راه و ترابري يزد برآوردي داشته باشند و بررسي كنند شايد در آينده‌اي نه چندان دور شاهد بازگشايي آن قطعه از راه كه در قديم كاروان‌هاي زائرين مشهد مقدس طي طريق كرده‌اند باشيم و خدمتي ديگر از خادمان صادق به يادگار ماند.


تمام مردم شهرستان‌هاي يزد و شهرهاي يزد و تفت و ابرقو و مهريز و استان‌هاي جنوبي كشور بر اين خير بزرگ سپاس خواهد گزارد و دست دعا برخواهند آورد و از درگاه حضرت حق پاداش نيك براي سازندگان اين راه در خواهند خواست. درود بر آنان كه سخنان بحق را مي‌شنوند و آن را كه شايسته است جامه عمل مي‌پوشانند. عمر و عزتشان پردوام باد.