زمان : 16 Ordibehesht 1390 - 21:18
شناسه : 33566
بازدید : 3926
آخرين مصوبات تلفيق از زبان تابش: 46 میلیارد بودجه یارانه​ها، 67 میلیارد درآمد نفتی و بیش از 10 هزار میلیارد کسری بودجه آخرين مصوبات تلفيق از زبان تابش: 46 میلیارد بودجه یارانه​ها، 67 میلیارد درآمد نفتی و بیش از 10 هزار میلیارد کسری بودجه

آخرين مصوبات تلفيق از زبان تابش:

46 میلیارد بودجه یارانه​ها، 67 میلیارد درآمد نفتی و بیش از 10 هزار میلیارد کسری بودجه

یزدفردا- به داراز کشیده شدن مباحثات نمایندگان در جلسه امروزکمیسیون تلفیق سبب شد که گزارش نهایی این کمیسیون تا عصر نهایی نشده و آخرین جلسه بررسی لایحه بودجه 90، به فردا موکول شود.


، عمده مباحثات نمایندگان در این جلسه که تا لحظه انتشار این خبر همچنان ادامه داشت، در خصوص بودجه​های استانی و درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه​ها بود. پس از پیشنهادات و تذکرات و انتقادات بسیار نمایندگان از عدم تخصیص بودجه کافی به استان​هایشان، هیات رئیسه تلفیق از قید جدول حاشیه ساز خود گذشت و نمایندگان به اصل لایحه دولت در این زمینه رضایت دادند تا بی هیچ تغییری به صحن علنی ارائه شود.


مذاکرات یارانه​ای هم آنقدر ادامه یافت که نهایتا سقف درآمدهای دولت از هدفمند کردن یارانه​ها به 42 هزار میلیارد تومان رسید. از این میان 38 هزار میلیارد تومان سهم دولت و خانوار است و 8 هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید. در اصل قانون هدفمند کردن یارانه​ها امده بود که سهم مردم از درآمدهای این قانون، 50 درصد، سهم دولت 20 درصد و سهم تلید 30 درصد خواهد بود. اما اعضای کمیسیون تلفیق اگرچه سهم بخش تولید را جداگانه مصوب کردند اما مرز میان سهم دولت و مردم را مشخص نکردند تا دولت خودش در اینباره تصمیمی بگیرد.


مشروح مصاحبه خبرآنلاین، با محمدرضا تابش عضو کمیسیون تلفیق را در ادامه می​خوانید:


چرا جلسه امروز کمیسیون تلفیق به نتیجه نرسید و گزارش نهایی آن به صحن علنی ارائه نشد؟ چه مباحث بحث برانگیزی در گرفت که منجر به این تاخیر شد؟


برخی موارد مراعا مانده از لایحه بودجه 90 که به کمیسیون تلفیق ارائه شده بود،بحث​های ویراستاری بود که سریعا به آن رسیدگی شد. اما مواردی که در صحن علنی هم اختلاف برانگیز بود، در کمیسیون تلفیق هم به درازا کشیده شد. بویژه موارد اختلافی میان نمایندگان با دولت در خصوص بودجه استان​ها و هدفمند کردن یارانه​ها و تقسیم سهم دولت، مردم و بخش تولید از درآمد هدفمند سازی.


نهایتا تکلیف درآمد ناشی از هدفمندسازی یارانه​ها به کجا انجامید؟ سهم هر یک از بخش​ها را چقددر در نظر گرفتید؟


بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه​ها، سهم مردم از درآمدهای این قانون، 50 درصد، سهم دولت 20 درصد و سهم تولید 30 درصد خواهد بود. اگرچه دولت در آمد 62 هزار میلیاردی از این محل برای خود در نظر گرفته بود، اما این رقم از نظر نمایندگان غیرواقعی بود. برای همین هم در صحن علنی مجلس مصوب شد که دولت حداکثر 20 درصد می​تواند به افزایش قیمت حامل​های انرژی به نسبت پایان سال 89 بپردازد.


مذاکرات یارانه​ای هم آنقدر ادامه یافت که نهایتا سقف درآمدهای دولت از هدفمند کردن یارانه​ها به 46 هزار میلیارد تومان رسید. از این میان 38 هزار میلیارد تومان سهم دولت و خانوار است و 8 هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید. اما اعضای کمیسیون تلفیق اگرچه سهم بخش تولید را جداگانه مصوب کردند اما مرز میان سهم دولت و مردم را مشخص نکردند تا دولت خودش در اینباره تصمیمی بگیرد.


البته این بودجه به نسبت 62 هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه​اش آورده بود، بسیار کمتر است.


در صحن علنی مصوب شد که 10 درصد این درامدها هم به بخش بهداشت و درمان برسد. تکلیف آن چه شد؟


اعضای کمیسیون بهداشت معتقد بودند که کل بودجه ناشی از افزایش قیمت نفت از بشکه​ای 80 با 81.5 دلار باید به بخش بهداشت و درمان برسد. اما چون بودجه تراز نمی​شد و کسری داشت، به توافق دیگری رسیدیم و آن اینکه چون در بخش​های دیگر بودجه 90، 2 میلیارد تومان بیش از آنچه که دولت در لایحه​اش آورده بود به بخش بهداشت داده بشده بود، هزار میلیارد تومان دیگر هم به این بخش بدهیم که در مجموع، حدود همان 10 درصد سهم بخش بهداشت و درمان از هدفمندکردن یارانه​ها شود. یعنی کمیسیون تلفیق در مجموع 3 هزار میلیارد تومان به بودجه بهداشت و درمان افزود.


سقف درآمدهای دولت از درامدهای نفتی به کجا رسید؟


67 میلیارد دلار سهم درآمد نفتی دولت در بودجه 90 خواهد بود. از این میان 12.5 میلیارد صرف آنچه که در بند الحاقی 17 لایحه بودجه آمده است می​شود. موارد متعددی از جمله تقویت بنیه دفاعی،بهداشت و درمان، آبهای مرزی، سود تسهیلات صادراتی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ...


52 هزار میلیارد هم سهم دولت در استفاده از ارز ومنابع نفتی بود. یک میلیارد دلار هم درامد ناشی از افزایش 1.5 میلیاردی هر بشکه نفت است. 1.5 میلیارد هم سهم دولت از دو درصد تولید نفت است.


تکلیف بودجه استان​ها که با اختلاف نظر نمایندگان مواجه شده بود، چه شد؟


پس از پیشنهادات و تذکرات و انتقادات بسیار نمایندگان از عدم تخصیص بودجه کافی به استان​هایشان، هیات رئیسه تلفیق از قید جدول حاشیه ساز خود گذشت و نمایندگان به اصل لایحه دولت در این زمینه رضایت دادند تا بی هیچ تغییری به صحن علنی ارائه شود. به این ترتیب نگرانی اغلب نماینده​ها رفع شد.


کمیسیون تلفیق اصلاحیه مهم دیگری هم بر لایحه بودجه 90 در جلسه امروز خود داشت؟


بله. مبلغ 400 میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجوویان کمک شد. مشکل بیمه کارگزاران مخابرات روستایی هم حل شد. در برآورد هزینه این بیمه گزاری از 35 تا 500 میلیارد تومان اختلاف نظر بود و نهایتا قرار شد دولت این مبلغ را بپردازد. البته اعضای کمیسیون کشاورزی ها هم پیشنهاد وقت گیر زیادی داشتند که هیچ یک مصوب نشد.


مصوبه مهم دیگرمان هم این بود که بودجه 10 میلیاردی کمیته ملی المپیک برای آماده سازی جهت حضور در المپیک لندن کم ارزیابی شد و 10 میلیارد دیگر هم به ان افزوده شد.


با وجود کاهش از سقف درآمدهای نفتی و هدفمندی دولت، به نظرتان دولت در سال آینده چقدر کسری بودجه خواهد داشت؟


برای اظهار نظر درباره کسری بودجه 90، زود است که قضاوت کنم اما به نظرم بییش از 10 هزار میلیارد تومان دولت کسری بودجه خواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین