زمان : 16 Ordibehesht 1390 - 20:23
شناسه : 33563
بازدید : 3470
یحیی‌زاده با انتقاد از تاخیر وزارت ارشاد در تعیین بسته‌های حمایتی مطبوعات: قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش فرهنگ به درستی اجرا نشده است یحیی‌زاده با انتقاد از تاخیر وزارت ارشاد در تعیین بسته‌های حمایتی مطبوعات: قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش فرهنگ به درستی اجرا نشده است

یحیی‌زاده با انتقاد از تاخیر وزارت ارشاد در تعیین بسته‌های حمایتی مطبوعات:

قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش فرهنگ به درستی اجرا نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاخیر در توزیع بسته‌های حمایتی از مطبوعات را به ضرر این عرصه مهم فرهنگی دانست و خاطر نشان ساخت: افزایش هزینه نیروی انسانی و خدماتی مانند آب و برق و هزینه سوخت باید در بسته‌های حمایتی مطبوعات مورد توجه قرار گیرد.


"سید جلال یحیی زاده" در گفت‌وگو با خانه ملت درخصوص ضرورت توزیع بسته حمایتی از مطبوعات خصوصا بعد اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: دولت باید سی درصد از درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها را جهت تولیدکنندگان عرصه‌های مختلف حتی صنعت چاپ و نشر قرار دهد اما این قانون در هیچ کجا و هیچ مصداقی اجرایی نشده است.


نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: این یارانه در قانون به صورت تسهیلات پیش‌بینی نشده بود، یعنی همانطور که به افراد و خانواده‌های ایرانی یارانه داده می شود، قرار بود به این دلیل که عرصه‌های تولیدی از نشر تا هر صنعت دیگری دچار رکود و گرفتار مسائل اقتصادی و خسارت نشود، بخشی از این پول به آنها نیز برگردانده شود تا آنها هم بتوانند رقابت کنند و به حیات خود ادامه دهند.


وی با بیان اینکه چنین حمایتی تاکنون رخ نداده است، اظهار کرد: دو تخلف در این موضوع روی داده است؛ یکی اینکه کمک بلاعوض به تسهیلات تبدیل شده و دوم اینکه همان تسهیلات هم اصلا پرداخت نشده و این اشکال وارد است که در حوزه کتاب و مطبوعات و سایر محصولات این عرصه هزینه‌ها افزایش داشته و طبق قانون مجلس باید بسته‌های حمایتی مالی از این قبیل امور داشته باشیم که متاسفانه تاکنون اصولا در این حوزه‌ها کاری صورت نگرفته است.


یحیی زاده اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی باید با وزیر ارشاد و معاونین مرتبط جلسه‌ای داشته باشد و جویا شود چرا تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است. طبیعتا نظر ما این است که هم در مورد کاغذ و هم در امور مختلف دیگر نسبت به مطبوعات و نشریات و اصولا کتاب و صنایعی از این دست باید حمایت کافی صورت گیرد.


وی با تاکید بر اینکه مطبوعات از تولید تا توزیع و همه موارد باید مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: قطعا با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، هزینه نیروی انسانی و خدماتی مانند آب و برق و هزینه سوخت بالا می‌رود، که باید در بسته‌های حمایتی مطبوعات مورد توجه قرار بگیرد و سایر مسائل مانند کاغذ نیز باید به صورت کامل دیده شود.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص تاخیر و تعلل در تعیین توزیع بسته‌های حمایتی مطبوعات و ضررهای ناشی از آن گفت: دولت در طرح هدفمندی یارانه‌ها فقط به جمعیت هفتاد میلیونی توجه داشت که بتواند به هر شکل ممکن آن پول را بپردازد و از این حیث دچار مشکل نشود که تا حد قابل قبولی هم آن را مدیریت کرد و انجام داد؛ اما در سایر مسائل و موارد اصلا ورود پیدا نکرد و قانون اجرایی نشد.


وی افزود: در دومین سال اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها حتما باید این قانون اجرا شود تا این حوزه‌ها هم بتوانند روی پای خود بایستند درغیر اینصورت با تعطیلی و خسارت و نهایتا بیکاری افراد این حوزه روبرو خواهیم شد و نتیجه مستقیم آن، گرایش مردم به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی غیرقانونی خواهد بود و این بزرگترین ضربه‌ای است که ما به خاطر عدم حمایت از کارهای فرهنگ به فرهنگی می‌زنیم.