زمان : 16 Ordibehesht 1390 - 20:07
شناسه : 33557
بازدید : 5479
با موافقت نمایندگان: نحوه هزینه‌کرد 150 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی کشور مشخص شد با موافقت نمایندگان: نحوه هزینه‌کرد 150 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی کشور مشخص شد

با موافقت نمایندگان:

نحوه هزینه‌کرد 150 میلیارد تومان از بودجه فرهنگی کشور مشخص شد

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه هزینه‌کرد1500 میلیارد ریال از بودجه فرهنگی کشور مشخص شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس - پنجشنبه 15 اردیبهشت - در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 90، بندی را به این لایحه اضافه کردند که براساس آن نحوه هزینه کرد 1500 میلیارد ریال از بودجه فرهنگی کشور به تفکیک روشن شد.

براساس این مصوبه مجلس نحوه هزینه‌کرد 1500 میلیارد ریال از بودجه فرهنگی کشور به این شرح تعیین شد؛ حوزه های علمیه در اختیار شورای عالی حوزه های علمیه 20 درصد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه هزینه اعزام مبلغ به استان ها 1 درصد، مساجد و حسینیه های روستایی و شهری 10 درصد، مصلی ها 5 درصد، کانون های فرهنگی بسیج 10 درصد، امور ورزش (تربیت بدنی 10 درصد- ورزش مدارس 5 درصد- جمعا درصد)، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی (ادارات کل استان ها- کانون های فرهنگی مساجد و فعالیت های قرآنی، عفاف، حجاب، ایثارگری) 18 درصد، سازمان تبلیغات اسلامی (کمک به هیات های مذهبی و دینی) و حزوه هنری و خانه عالم 14 درصد، کتابخانه های عمومی روستایی 2 درصد، مرکز رسیدگی به امور مساجد 1 درصد، جامعه المصطفی العالمیه به صورت متمرکز 1 درصد و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به صورت متمرکز نیم درصد.

براساس این مصوبه مجلس مقرر شد، در اجراء مفاد ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه،‌ اعتبار در نظر گرفته شده در استان های قم، ‌خراسان رضوی و فارس صرفا در جهت ارائه خدمات زیربنایی به زائرین هزینه شود.

به موجب این مصوبه مجلس سایر استان ها نیز می توانند در راستای اجرای مفاد ماده 12 قانون برنامه پنجم حسب مورد از محل این اعتبار هزینه نمایند.

براساس این تصمیم نمایندگان، اعتبارات مندرج در ردیف مربوط به ابلاغیه شماره 4792- ا/م مورخ 20/5/1389 توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور توزیع، ابلاغ وپرداخت می شود و پس از مبادله موافقتنامه هزینه می شود.

طبق این مصوبه توزیع اعتبارات مذکور در هر استان با اولویت مناطق محروم توسط شورای برنامه ریزی وتوسعه استان انجام می گیرد.

براین اساس جابجایی بین اعتبارات هزینه ای و تملک دارائی های سرمایه ای حداکثر تا سقف ده درصد با پیشنهاد استاندار و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بلامانع است.

نمایندگان همچنین در این بند اصلاحی به لایحه بودجه 90 به شورای برنامه ریزی توسعه استان ها اجازه دادند؛ اجرای پروژه های موضوع این بند با اولویت مناطق محروم سپاه پاسداران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (قرب کوثر) واگذار کند. مشروط به اینکه قرارگاه مذکور معادل 100 درصد ازمنابع داخلی خود را به اعتباری دریافتی در اجرای پروژه ها اضافه وهزینه کند.

در ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است: دولت به منظور تعمیق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهل بیت علیهم السلام و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی به ویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز نسبت به انجام امور ذیل تا پایان برنامه اقدام می نماید:

الف- شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائرین، برنامه ریزی و تدوین سازوکارهای لازم جهت ساماندهی امور زائرین و تأمین زیرساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداریها و بخشهای غیردولتی

ب- توسعه امکانات، فعالیتهای فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم نمودن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژه های زیر بنایی مورد نیاز در قالب بودجه های سنواتی.