زمان : 13 Ordibehesht 1390 - 23:49
شناسه : 33457
بازدید : 5993
رئیس مرکز تحقیقات شوری کشور در ابرکوه: بهترین جهاد در سال جهاد اقتصادی جلوگیری از هدر رفتن آب های کشاورزی است رئیس مرکز تحقیقات شوری کشور در ابرکوه: بهترین جهاد در سال جهاد اقتصادی جلوگیری از هدر رفتن آب های کشاورزی است

رئیس مرکز تحقیقات شوری کشور در ابرکوه:


بهترین جهاد در سال جهاد اقتصادی جلوگیری از هدر رفتن آب های کشاورزی است


ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا: رئیس مرکز تحقیقات شوری کشور در حاشیه بازدید از طرح مزرعه مدیریت بهینه مصرف آب در اراضی شور که با همکاری جهاد کشاورزی به انجام رسیده است و در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک واقع شده است،تبخیر بالا از سطح خاک، باعث انباشته شدن تدریجی نمک ها در خاک و انباشته شدن این نمک می شود و در این شرائط، امنیت غذائی و تولیدات کشاورزی به مرور مورد تهدید قرار می گیرد.


محمد جواد روستا با بیان این مسئله که لزوم توجه به مسائل علمی ، در مورد کنترل معضل شوری و تحقیقات جدی در این زمینه، باعث تأسیس مرکز تحقیقات شوری کشور شده است، بهره وری پایدار از منابع آب و خاک شور در کشور را، هدف این مرکز ذکر نمود.


وی یکی از طرح های این مرکز را، طرح مدیریت بهینه سازی مدیریت مصرف آب در مزرعه ذکر نمود که با هدف کاهش مصرف و به دو صورت نشست عملی و بازدید عملی از مزرعه صورت می پذیرد.


به گفته روستا، هدف از اجرای این طرح در ابرکوه، تحصیل دستاوردهائی در این سال و سال آینده است، تا به عنوان یک الگو در سطح کشورمعرفی شده و همچنین به عنوان یک دستاورد ملی در کشور گسترش یابد.


وی همچنین استفاده از آب هائی را که در مناطق خشک و نیمه خشک به هدر می رود، بهترین جهاد در سال جهاد اقتصادی ذکر نمود.


روستا،استفاده از روش های نوین آبیاری به جای روش کرتی و غرقابی که کمترین راندمان را دارد و باعث شوری زمین در دراز مدت، بویژه در مناطقی که آب آن ها نیز شور می باشد را یکی از بهترین روش های جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی ذکر نمود.


به گفته روستا، همچنین استفاده از روش نواری یا روش کرت های بلند که دستاوردهای اولیه حاصل از اجرای آزمایشی آن در مزارع، نشان از 40 در صدی کاهش مصرف آب را دارد، از جمله طرح های مثمر ثمر در مقابله با خشکسالی و شوری شدن به حساب می آید.


وی خاطر نشان ساخت: ایران دارای 25 میلیون هکتار سطح اراضی شور است که با گسترش آبیاری های بی رویه و بدون توجه به مسائل ملی، سطح این اراضی رو به گسترش است.


به گفته وی همچنین 60 در صد از اراضی تحت آبیاری، با مشکل شوری مواجه هستند.