زمان : 12 Ordibehesht 1390 - 22:24
شناسه : 33382
بازدید : 3963
ييلاقها در منطقه کویری یزد ييلاقها در منطقه کویری یزد

ييلاقها در منطقه کویری یزد


یزدفردا "علی آبادی :شاید نام یزد برای خیلی ها تصویری از بیابانی لم یزرع باشد اما یزد با قرار گرفتن در کویر مناطقی هم در جوار شیرکوه بزرگ دارد که برای فرار از گرمای تابستان مامن مردمان این منطقه بوده و می باشد .


شيركوه ، هواي گرم و خشك يزد را در نواحي جنوبي با رطوبت خود مي آميزد و ملايم و مطبوع ميكند. در جنوب يزد ، ييلاقهاي خوش آب و هوا بسيار است كه آنها را در قديم « قهستان » و امروزه كوهستان و به گويش يزدي « كوهسون » ميخوانند كه به سه بخش: ميانكوه ، پشتكوه و پيشكوه ، بخش ميشوند.


گشت و گذاري كوتاه را از شهرستان تفت كه در 18 كيلومتري جنوب غربي يزد قرار دارد ، آغاز مي كنيم:


تفت در دره اي گسترده و از سه سوي در حصار كوه و رودخانه اي كم آب ، جاي دارد. ارتفاعش از سطح دريا 1570 متر است و آب و هوايي معتدل و نيمه خشك دارد.


از تفت ميتوان به سوي ييلاقهاي ميانكوه رفت. « ده بالا » نامدارترين و خوش آب و هواترين ييلاقهاي يزد با باغها و مزارع سرسبز و درختان ميوه و چشمه سارهاي بسيار ، نخستين ييلاق خوش آب و هوا در اين مسير است كه در كتابهاي تاريخي از آن به نام « هدش » ياد شده است. باقي آباد ، طزر جان ، بنادك سادات ، منشاد ، فخرآباد ، ثاني آباد و … ، ييلاقهاي ديگر ميانكوه هستند.


در ادامه ي مسير ميانكوه ، از جاده اي آسفالته كه از ميان كو ه ها ميگذرد ، ميتوان به « نير » و « گاريزات » رسيد و از پشتكوه ديدار كرد. پشتكوه در جنوب سلسله جبال شيركوه واقع است و از همين روي بدين نام خوانده ميشود. « نير » در دره اي نسبتاً باريك قرار گرفته و از سه سوي محاصره شده است و در ميان دره اي سنگلاخ جاي دارد كه بخش ديگر آن جلگه اي است وسيع كه در آن از جايگاه بلند و زيبايي به نام « سنگ عروس » ميتوان زيبايي هاي نير را بهتر تماشا كرد.


بنادك ديزه ، سخويد ، شواز و بيداخويد و … ييلاقهاي ديگر اين منطقه هستند.


از پشتكوه ميتوان به پيشكوه ــ كه بخش بزرگي از آباديهاي رشته كوههاي يزد را در بر گرفته و ميان ندوشن ، دهشير و تفت قرار دارد ــ رفت. از جمله ييلاقهاي آن: نصرآباد ، مزرعه آخوند ، علي آباد ، شاه آباد ، شريف آباد ، صادق آباد و سانيچ است.

از پيشكوه ميتوان با طي 22 كيلومتر راه دوباره به تفت رسيد