زمان : 09 Ordibehesht 1390 - 16:57
شناسه : 33219
بازدید : 2836
علماي اسلام شناس! آيا طرح هدفمندي يارانه‌ها را امام زمان(عج) مديريت مي‌كند؟ علماي اسلام شناس! آيا طرح هدفمندي يارانه‌ها را امام زمان(عج) مديريت مي‌كند؟

علماي اسلام شناس! آيا طرح هدفمندي يارانه‌ها را امام زمان(عج) مديريت مي‌كند؟

یزدفردا "اين مطلب  در برگيرنده  نوشته "انعكاس هفته نامه  آيينه شماره 220" با عنوان "علماي اسلام شناس! آيا طرح هدفمندي يارانه‌ها را امام زمان(عج) مديريت مي‌كند؟" به قلم رضا سلطان زاده مديرمسئول است.


علماي اسلام شناس! آيا طرح هدفمندي يارانه‌ها را امام زمان(عج) مديريت مي‌كند؟

عقيده به حضرت مهدي«عجل ا... تعالي فرجه الشريف» از آغاز اسلام در بين مسلمين شايع بوده و پيامبر اكرم (ص) نه يك بار بلكه بارها از آن وجود شريف خبر مي‌داده و گاه و بيگاه از دولت مهدي (عج) و آثار و نام و كنيه‌اش گفتگو مي‌كرده است. احاديثي كه از پيغمبر اكرم(ص) در اين‌باره صادر شده و از طريق شيعه و سني به ما رسيده، از حد تواتر متجاوز است.1

در جلد سيزدهم بحارالانوار حدود 60 آيه از آيات شريفه قرآن پيرامون وجود و ظهور امام عصر تاويل و تفسير گرديده و به اين موضوع اشاره شده است. از جمله علامه مجلسي مي‌نويسد: منصور خليفه عباسي حضرت امام جعفر صادق ( ع) را خواست، حضرت وضو گرفت و دو ركعت نماز گزارد سپس شكر نمود و فرمود: پروردگارا توسط پيغمبرت حضرت محمد (ص) به ما اهل بيت وعده پيروزي دادي كه ما را از هرگونه هراسي ايمني بخشي. پروردگارا آنچه را به ما وعده كرده‌اي به ما موهبت كن.

صفوان از بزرگان شيعه عرض كرد: آقا! وعده خداوند كدام است كه به شما داده شده است؟

حضرت آيه 55 سوره نور را تلاوت فرمود « ترجمه آيه: خداوند به كساني كه از شما ايمان آورده‌اند و اعمال صالح انجام داده‌اند وعده مي‌دهد كه آنها را قطعاً خليفه روي زمين خواهد كرد همانگونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد.

... حضرت علي(ع) ضمن خطبه‌اي فرمود: دنيا نسبت به ما مدارا ومهرباني خواهد كرد بعد از آنكه سخت كج مداري كرده باشد سپس آيه 5 سوره قصص را تلاوت فرمود« ترجمه آيه: اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم و آنها را پيشوايان و وارثين روي زمين قرار دهيم»2

مسلمانان معتقدند برابر با مفاد آيه 8 سوره شمس «خداوند شر و خير را به انسان الهام فرموده است». هنگامي كه خلقت انسان تكميل شد و هستي او تحقق يافت. خداوند «بايدها و نبايدها» را به او تعليم داد و به اين ترتيب وجودي شد از نظر آفرينش مجموعه‌اي از«گل بد بو» و «روح الهي» و از نظر تعليمات«آگاه بر فجور و تقوي» و در نتيجه وجودي است كه مي‌تواند در قوس صعودي برتر از فرشتگان گردد و از «ملك پران شود» و آنچه اندرو هم نايد آن شود، و در قوس نزولي از حيوانات درنده نيز پست تر گردد و به مرحله « كمتر از حيوان » برسد و اين منوط به آن است كه با اراده و انتخاب خويش كدام مسير را برگزيند. 3

ضمناً‌خداوند به مومناني كه پايداري مي‌كنند و نمي‌ترسند و غمگين نمي‌شوند وعده بهشت مي‌دهد.« كساني كه گفتند پروردگار ما خداوند يگانه است سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنها نازل مي‌شوند كه نترسيد و غمگين مباشيد و بشارت باد بر شما به آن بهشتي كه به شما وعده داده شده است»

عده‌اي از مفسران نزول فرشتگان بر مومنان با استقامت را هنگام مرگ دانسته‌اند و بعضي از مفسران مي‌گويند اين «مژده‌ها را به هنگامي كه آنها در دنيا زنده‌اند از فرشتگان مي‌شنوند اما نه بشارتي با زبان و الفاظ، بلكه بشارتهايي كه مومنان با گوش جان مي‌شنوند و در مشكلات و گرفتاريها در اعماق دل احساس مي‌كنند و آرامش مي‌يابند.4

در اسلام حلال و حرام مشخص و تا قيامت تغيير ناپذير است اما اگر مجتهد و عالم شيعي در مسائل مستحدثه و جديد براي دريافت حكم الهي بر اساس دستورات و منابعي كه شرع مقدس معين نموده كوشش‌هاي لازم را نمود و به نتيجه‌اي رسيد و به مردم اعلام كرد در صورتي كه در به دست آوردن حكم خطا نموده باشد يك پاداش دارد و در نزد خداوند ماجور است و اگر به آنچه صحيح است، دست يافت. خداوند كريم دو پاداش به وي مي‌دهد« ان للمصيب اجرين وللمخطي اجراً واحداً».

بدين علت است كه فقيهان بزرگوار شيعه در اظهار نظرهاي مخالف، ديگري را تخطئه نمي‌كنند، حرمت يگديگر را نگه مي‌دارند ملامت و سرزنش در كار نيست در واقع هيچ يك از طرفين نظر و راي خود را به مديريت امام عصر (عج) منتسب نمي‌كنند. بديهي است جز 14 معصوم بزرگوار ديگر انسانها همگان در معرض خطا و اشتباه هستند.

شركت در جلسات روضه خواني و مداحي، نماز شب خواندن، ‌به زيارت قبور متبركه و يا عتبات عاليات شتافتن. به جاي آوردن مستحبات، هر سال يك يا چند بار حج عمره گزاردن، ‌طول ركوع و سجود؛ ‌داشتن علامات سجده‌هاي طولاني در پيشاني و زانو به تنهايي سبب نخواهد شد كه ديگران بتوانند مدعي تقوي و پرهيزگاري انسانهايي با صفات و مشخصات فوق باشند. خداوند متعال است كه معيار و اندازه تقواي افراد را مي‌داند و به آن آگاهي دارد.

هر مسئول در سمت‌هاي مختلف اجرايي طبق قانون اساسي و قوانين مصوب وظايفي دارد كه بايد انجام دهد رييس‌جمهور و رييس قوه مجريه دومين شخص مملكت است خدمات ارزنده‌اي كه بالاترين مقام اجرايي كشور در دوران حكومت خود انجام داده و مي‌دهد قابل تقدير و ستايش است و اقداماتي كه به دست، فرمان، تلاش و همگامي و همكاري وي به نفع مردم و مملكت صورت مي‌گيرد در تاريخ كشور ثبت و ضبط خواهد شد و نزد پروردگار ماجور و مورد ستايش و قدرداني مردم و ملت خواهد بود.

آيا رييس‌جمهور مي‌تواند در پيام نوروزي خود مديريت هدفمند نمودن يارانه‌ها را منتسب به حضرت ولي عصر عجل ا... تعالي فرجه بنمايد؟

به ويژه كه عده‌اي نسبت به بعضي از كارهاي دولت انتقاد مي‌كنند حتي اگر رييس‌جمهوري وظايف خود را برابر با قانون اساسي به نحو احسن انجام دهد باز هم نبايد مديريت كار خود را به امام زمان (عج) نسبت دهد.

با يادآوري اين مطلب كه منتقدان اكثر از طيف اصولگرا هستند نظر خوانندگان را به موارد ذيل جلب مي‌نمايد:

الف-روزي اعلام مي‌گردد در سال گذشته 4/1 ميليون شغل ايجاد شده چند روز بعد رقم را به 6/1 و در نهايت به 75/1 ميليون مي‌رسانند.5

ب-نماينده‌اي مي‌گويد در تلويزيون معاون وزير اقتصاد را ديدم در اتاقي نشسته كه آن قدر تجمل و زرق و برق دارد. كه فقط اميرعبداله شاه عربستان قابل تصور است كه چنين ولخرجي و ريخت و پاشي داشته باشد.6

ج-عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس مي‌گويد «فقر و تهيدستي مردم ايران از حد متعارف جهاني بيشتر است» 7

د-رييس قوه مجريه شاهد بر اعمالي است كه در مورد زندانيان انجام مي‌گردد از جمله رييس سازمان زندان‌ها اعلام مي‌كند با 400 زنداني مصاحبه كرديم كه آيا وثيقه داشتيد؟ و آيا مسئولان وثيقه شما را قبول كردند؟ 100 نفر از آنها گفتند وثيقه داشتيم ولي قبول نكردند. خانمي 103 روز بازداشت بوده و بعد به 30 ضربه شلاق محكوم شده است، ‌پرونده‌هاي متشكله در كلانتري‌هاي تهران در سال 1389 بيست و يك درصد از سال قبل از آن بيشتر بوده است. 8

ه‌عده‌اي از نمايندگان مجلس و علما از جمله رييس ديوان عالي كشور از برگزاري جشن‌هاي نوروز و دعوت از بعضي از سران كشورها، گله و شكايت داشتند اما مراسم جشن برگزار مي‌گردد و دكتر محمود احمدي‌نژاد به رييس‌جمهور تركمنستان هواپيماي 130 ميليون توماني هديه مي‌دهد9 و در نهايت مجلس از محل تامين بودجه برگزاري اين مراسم اعلام بي‌خبري مي‌كند 10

و–عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد وضعيت حجاب نسبت به گذشته هيچ فرقي نكرده است حتي مي‌توانم بگويم يك مقدار از ناهنجاري‌ها هم بيشتر شده است !!11

ز-رييس‌جمهور در محل اقامت خود در پايتخت مملكت اسلامي حاضر مي‌شود با يك زن خارجي بي‌حجاب مصاحبه مطبوعاتي داشته باشد.12

ح- از قول رييس‌جمهور اعلام گرديده كه مجلس را در راس امور نمي‌داند، 75 روز لايحه بودجه ديرتر از موعد مقرر تقديم مجلس مي‌شود و بعضي از قوانين مصوب به موقع ابلاغ نمي‌گردد و. . .

در اين صورت با ارج گذاشتن به تمام كارهاي مفيد و موثري كه در دولت نهم و دهم در مسير پيشرفت كشور و ميهن اسلامي انجام گرديده، آيا رييس دولت مي‌تواند مديريت لايحه هدفمند نمودن يارانه‌ها را كه حتي تعدادي از نمايندگان اصولگرا نسبت به نحوه اجراي آن انتقاد دارند به امام زمان(عج) نسبت بدهد؟ آيا تقدس بخشيدن‌ها، طرح مساله هاله نور، داستاني كه از رسانه‌ها پخش شد كه اگر قرار است پيامبري بعد از حضرت محمد(ص) ظهور كند همانا احمدي‌نژاد خواهد بود چه نتيجه‌اي جز سست كردن اعتقاد مردم نسبت به مقدسات در برخواهد داشت؟

علما‌، روحانيون، ‌متوليان فرهنگ در جامعه، صاحبان تريبون‌هاي رسمي، ‌واعظان و مداحاني كه از افراط كاري عده‌اي بيزاري مي‌جويند زمينه‌اي فراهم آورند تا مردم به «كرامت‌هاي كاذب روي خوش نشان ندهند و نگذارند عده‌اي براي بازار گرمي به خواب و خيال و حرف‌هاي سست متوسل ‌شوند و به نوعي از همان مداحان نوظهور پيروي ‌كنند. نقش« كرامات» در منبرها بقدري برجسته شده كه گويا امر بر عده‌اي از منبري‌ها و بعضي مخاطبان آنها هم مشتبه گرديده است. يكي از همين منبري‌ها، كه شهرت و نفوذي هم دارد، ديدار با وجود مقدس امام زمان (ع) را آنقدر قطعي و آسان تلقي كرده كه از همان بالاي منبر به راحتي خطاب به بعضي افراد مي‌گويد شما را به خدا وقتي خدمت آقا مشرف مي‌شويد سلام ما را هم به ايشان برسانيد. يا اينكه اين قطعي دانستن ديدار و آن تعيين وقت براي ظهور حضرت صاحب‌الامر (ع)، ‌طبق اعتقادات قطعي و روشن شيعه ممنوع است.

[وتعيين‌كنندگان وقت دروغگو خوانده شده‌اند] چرا منبري‌هاي ما چنين مطالبي را در منبرها مطرح مي‌كنند و گاهي همين مطالب خلاف از تلويزيون و راديو هم پخش مي‌شود؟

آيا انتظار داريم مردم كوچه و بازار هر روز و هر شب اين «كرامات» را بشنوند و بخوانند و درعين حال وقتي با سي دي «ظهور بسيار نزديك است» مواجه مي‌شوند آنرا پس بزنند؟ آيا انتظار داريم مسجد جمكران را بيش از آنچه هست بزرگ جلوه دهيم و باز هم مردم در برابر كساني كه ادعاي امام زماني مي‌كنند مقاومت نمايند؟ راستي ما آيا اينقدر كه به ساختمان سازي در جمكران اهميت داده‌ايم براي مبارزه با پيرايه‌هائي كه به وجود مقدس امام زمان (ع) بسته مي‌شود همت گماشته‌ايم ؟! 13

آيا به قول آيت‌ا... استادي عالم بزرگوار و امام جمعه موقت قم: «دير بيدار شده‌ايم؟»

چه بسيارند مردان و زنان و اولياء و نيكان پاك نيت و عارفان و دلسوزاني كه در گوشه و كنار اين سرزمين اسلامي درمسير حق و حقيقت گام برمي‌دارند، به انجام دستورات ديني و عمل به آن پاي بند هستند و زرق و برق دنيا آنها را فريب نداده است و براي حفظ مملكت از درگاه ايزدمنان درخواست امدادها و فيوضات الهي مي‌نمايند شك نيست كه اين توسلات مورد عنايات خاصه حق تعالي و ائمه اطهار قرار خواهد گرفت.

اگر مطلبي و پاسخي در اين زمينه به دفتر هفته نامه ارسال گردد در همين ستون چاپ خواهد شد.

پي‌نوشت‌ها:

1- «دادگستر جهان»، صفحه 4، چاپخانه علميه قم، چاپ 1347

2- «ترجمه بحارالانوار»، ترجمه علي دواني، جلد 13، صفحه 246 تا 272، چاپ دارالكتب الاسلاميه سال 1350

3- «تفسير نمونه»، جلد 27، صفحه 45

4- همان، ذيل آيه 30 سوره فصّلت، جلد 20، صفحه 274

5- «روزنامه جمهوري اسلامي»، 28/1/90

6- «روزنامه آفتاب يزد»، 25/1/90 نقل از احمد توكلي

7- همان 27/1/90

8- «روزنامه تهران امروز»، 12/12/89

9- «روزنامه جمهوري اسلامي»، 24/1/90

10- خبرگزاري ايرنا، 7/1/90 و «روزنامه تهران امروز»، 15/1/90

11- نقل از حجت الاسلام رهبر

12- «روزنامه تهران امروز»، 18/1/90

13- «روزنامه جمهوري اسلامي»، 27/1/90