زمان : 08 Ordibehesht 1390 - 21:45
شناسه : 33207
بازدید : 3459
پیگیری مطالبات فعالان عرصه چاپ و نشر از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری مطالبات فعالان عرصه چاپ و نشر از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس

پیگیری مطالبات فعالان عرصه چاپ و نشر از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس

یحیی‌زاده: حمایت‌های مالی و معنوی دولت از ناشران بسیار ناچیز است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه دولت باید حمایت‌های مادی و معنوی خود از ناشران و چاپگران کشور را افزایش دهد، خاطرنشان ساخت: اگر دولت روند دریافت مجوز نشر برای ناشران را تسریع و تسهیل نکند و حمایت‌های اعتباری خود را از ناشران و چاپگران افزایش ندهد، در آینده نزدیک شاهد نابودی صنعت چاپ کشور خواهیم بود.

"سید جلال یحیی زاده"  ، با اشاره به پیگیری وضعیت حوزه چاپ و نشر از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس، تأکید کرد: در جلسات متعددی که کمیسیون فرهنگی با ناشران و صاحبان صنعت چاپ برگزار کرده است، این طور به نظر می‌رسد که ناشران کشور از وضعیت نشر، قوانین، روندهای طولانی و حمایت‌ها اندک بسیار گله‌مند هستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس پیشرفت حوزه کتاب و سرانه مطالعه در کشور با مثبت و قابل توجه دانست و گفت: طبق آمار و شواهدی که در دست داریم، حوزه کتاب و کتابخوانی و توجه به کتابخانه‌ها از روند رو به جلویی برخوردار بوده است، در حالی که رشد کیفی و کمی حوزه چاپ و نشر نتوانسته است همراه و همگام با سایر پیشرفت‌ها، روند رشد و توسعه مناسبی داشته باشد.

 

حمایت‌های مالی و معنوی دولت از ناشران بسیار ناچیز است

یحیی‌زاده فعالیت ناشران و صاحبان صنعت چاپ را فعالیتی فرهنگی و معنوی دانست و تصریح کرد: ضروری است دولت حمایت‌های مادی و معنوی خود را از ناشران و چاپگران کشور افزایش دهد تا صاحبان این مشاغل فرهنگی بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: فعالیت صنعت چاپ و نشر، یک فعالیت اقتصادی سودده و پرفایده نیست و بیشتر کسانی که به این کار وارد می‌شوند به دلیل عشق و علاقه‌ای که به کتاب و کتابخوانی دارند، قدم به این حوزه می‌گذارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مشکلات و موانع متعدد پیش روی حوزه چاپ و نشر، گفت: ناشران در مرحله کسب مجوز نشر و سایر مراحل اداری، گاه با روندهای طولانی چندین ماهه و بوروکراسی طویل اداری روبرو می‌شوند که این مشکل، رمقی برای ناشران جهت ادامه فعالیت فرهنگی باقی نمی‌گذارد.

یحیی زاده با تأکید بر ضرورت تسریع در انجام امور مربوط دریافت مجوز نشر و سایر مراحل اداری کار، تصریح کرد: اگر دولت روند دریافت مجوز نشر را برای ناشران تسریع و تسهیل نکند و حمایت‌های اعتباری خود را از ناشران و چاپگران افزایش ندهد، در آینده نزدیک شاهد نابودی صنعت چاپ کشور خواهیم بود.

 

سهم صنعت چاپ از درآمدهای حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت نشده است

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با انتقاد از نحوه حمایت از صنایع چاپ و نشر کشور، گفت: سهم صنعت چاپ از درآمدهای حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت نشده است و این صنایع برای نوسازی و خرید فناوری‌های جدید چاپ و نشر با مشکلات متعددی روبرو هستند.

یحیی زاده میزان کمک‌های دولتی به حوزه چاپ و نشر را اندک و غیرقابل قبول توصیف و تصریح کرد: از زمان هدفمندی یارانه‌ها تاکنون هیچ اقدامی در راستای کمک اعتباری و تسهیلات‌دهی به حوزه چاپ و نشر ازسوی دولت صورت نگرفته است و صاحبان صنعت چاپ و نشر به دلیل فشار افزایش قیمت‌ها در سراشیبی سقوط و ورشکستگی قرار دارند.

وی ادامه داد: دولت باید طبق قانون، سهم حوزه چاپ و نشر را از سهم 30 درصدی صنایع از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند تا این صنایع بتوانند با تجهیز و نوسازی خود، فعالیت‌های حوزه نشر را ارتقا دهند.

یحیی زاده پیگیری و حل مشکلات ناشران و سایر فعالان فرهنگی کشور را وظیفه کمیسیون فرهنگی دانست و تأکید کرد: کمیسیون فرهنگی دغدغه‌های خود و ناشران در حوزه چاپ و نشر را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی قصد دارد تا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی درباره نحوه و میزان حمایت از حوزه چاپ و نشر کشور پس از هدفمندی یارانه‌ها درخواست کند تا بتواند مشکلات ناشران را ارزیابی و حل و رفع این مشکلات را پیگیری کند.

خانه ملت