زمان : 08 Ordibehesht 1390 - 19:11
شناسه : 33197
بازدید : 4373
نجف‌زاده در اخطار قانون اساسی: بند الحاقی سوءاستفاده از بیت‌المال را تسهیل می‌کند و با قانون اساسی کشور مغایرت دارد نجف‌زاده در اخطار قانون اساسی: بند الحاقی سوءاستفاده از بیت‌المال را تسهیل می‌کند و با قانون اساسی کشور مغایرت دارد
نجف‌زاده در اخطار قانون اساسی:
بند الحاقی سوءاستفاده از بیت‌المال را تسهیل می‌کند و با قانون اساسی کشور مغایرت دارد
.

یزدفردا"نماینده مردم بابلسر در مجلس در اخطار قانونی با انتقاد از وضعیت نابسامان تخصیص وام‌های کلان گفت: بسیاری از افراد وام‌های کلان و چند میلیاردی می‌گیرند، اما یک‌دهم آن را هم در بخش تولید کشور هزینه نمی‌کنند


مقداد نجف‌زاده در جلسه علنی امروز مجلس - پنجشنبه 8 اردیبهشت- با استناد به بندهایی از اصول 12 و 43 قانون اساسی اظهار داشت: در بند الحاقی 90 لایحه بودجه 90 طیف افراد وام‌گیرنده و سقف وام اعطایی از سوی بانک‌ها مشخص نشده است و این کاستی قانونی موجب سوءاستفاده از وام‌های کلان خواهد شد.


نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار منابع بانکی کشور را جزء بیت‌المال مردم دانست و تصریح کرد: مجلس باید سقف مبلغ وام، طیف افراد وام‌گیرنده و نحوه هزینه‌کرد مبالغ وام را مشخص و روشن کند تا افراد وام‌های چند میلیاردی را از چرخه تولید خارج نکنند و به سمت واسطه‌گری بکشانند.

یوسف‌نژاد اصلاح بند الحاقی 90 لایحه بودجه را ضروری توصیف کرد و گفت: این بند الحاقی سوءاستفاده از بیت‌المال را تسهیل می‌کند و با قانون اساسی کشور مغایرت دارد.

در بند الحاقی 90 لایحه بودجه سال 90 به بانک‌ها و موسسات اعتباری اجازه داده شده است اصل مبلغ وام افراد را برای بازپرداخت به مدت پنج سال قسط‌بندی کنند و جریمه و سود تسهیلات را با تایید هیات مدیره مورد بخشش قرار دهند.

بند 12 اصل سوم قانون اساسی به این شرح است:

پی‏ریزی‏ اقتصاد‏ صحیح‏ و عادلانه‏ برطبق‏ ضوابط اسلامی‏ جهت‏ ایجاد رفاه‏ و رفع فقر و برطرف‏ ساختن‏ هر نوع‏ محرومیت‏ در زمینه‏های‏ تغذیه‏ و مسکن‏ و کار و بهداشت‏ و تعمیم‏ بیمه‏.

همچنین در بند 6 اصل چهل و سوم قانون اساسی آمده است:

منع اسراف‏ و تبذیر در همه‏ شئون‏ مربوط به‏ اقتصاد، اعم‏ از مصرف‏، سرمایه‏گذاری‏، تولید، توزیع و خدمات‏.


منبع: خانه ملت