زمان : 08 Ordibehesht 1390 - 18:09
شناسه : 33188
بازدید : 3175
یک نماینده مجلس: آرامش ناشی از رضایت مردم نیست  حذف صفر از پول ملی موجب کاهش ارزش پولی ما می‌شود یک نماینده مجلس: آرامش ناشی از رضایت مردم نیست حذف صفر از پول ملی موجب کاهش ارزش پولی ما می‌شود

یک نماینده مجلس: آرامش ناشی از رضایت مردم نیست

حذف صفر از پول ملی موجب کاهش ارزش پولی ما می‌شود

یزدفردا "عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که آرامش کنونی جامعه ناشی از رضایت مردم نیست، گفت: حذف سه یا چهار صفر از پول ملی در وضعیت کنونی به صلاح نیست.


نورالله حیدری‌دستنایی" در گفت‌وگو با هفته‌نامه زردکوه با بیان این‌که از جهت کلی و جزئی، یعنی ظاهری و باطنی به حذف صفر از پول ملی شبهه دارم، افزود: از نظر کلی و شکلی و ظاهری، از زمانی که این موضوع مطرح شد، تقریبا خبرها به سمتی می‌رفت که این تصمیم گرفته شده است.


نماینده مردم اردل، کوهرنگ، فارسان و کیار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد که مسئولان با واکنش‌های مختلف از نهادهای گوناگون روبه‌رو شدند، قدری عقب‌نشینی کردند و گفتند این مسئله در دست بررسی و کارشناسی است؛ این مسئله نشان می‌دهند که ما نباید مسئله‌ای به این مهمی را پیش از آن که به جمع‌بندی برسیم، در جامعه مطرح کنیم و افکار عمومی را با اعلان پیش از موعد دچار تشویش کنیم؛ نحوه ورود و رویه این مسئله دچار اشکال است.


وی افزود: از نظر محتوایی و باطنی نیز این مسئله دچار اشکال است؛ هر مسئله جدیدی با موضع‌گیری اجتماعی مواجه است. اما مسائلی از این دست تا خوب بررسی نشده، نباید به جامعه اعلام شود. این مسئله موجب کاهش ارزش پولی ما می‌شود. زیرا از این پس 10 هزار ریال از نظر عددی به یک رقم بسیار پایین کاهش می‌یابد. تلقی جامعه و تاثیر آن کاملا مشهود است. مگر این‌که آقایان این مسئله را به‌صورت آزمایشی و کوتاه مدت و در نهایت میان مدت انجام دهند و با بررسی آثار و تبعات آن، اگر به این نتیجه رسیدند که این تصمیم به صلاح کشور است، در آن صورت قابل دفاع است.


وی با اشاره به این‌که این اقدام ارتباط تنگاتنگی با کاهش ارزش پولی ما دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به ارزش پولی نه چندان بالای ما در وضعیت فعلی، این اقدام به صلاح نیست.

درآمد چند 10 میلیارد دلاری نفت و رشد اقتصادی زیر صفر


حیدری همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود درآمد چند 10 میلیارد دلاری سالانه ایران از محل درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی کشور منفی است، گفت: آمارهای ارائه شده حاکی از این است که رشد اقتصادی نداشته‌ایم و اگر هم بوده، ناچیز و غیرقابل‌قبول بوده است.


وی با اشاره به شرایط آرام و ساکن جامعه گفت: این‌که شرایط جامعه یک شرایط آرام و ساکنی است که قابل تردید است، زیرا اگر ما رشدی نداشته‌ایم، پس علت این سکون و آرامش چیست. پاسخ این است که همان طور که رهبری در اعلام سال جهاد اقتصادی گفتند، این آرامش ناشی از رضایت مردم نیست، بلکه برای همراهی با نظام است.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که ما در عرصه‌های عمرانی، فعالیت‌هایی داریم که به نوعی علامت تحرک در جامعه است، افزود: گرچه ما افزایش بودجه عمرانی و تحرکات اقتصادی داریم، اما در عین حال این آمارها با شرایط موجود همخوانی ندارد که این لازمه بررسی کارشناسانه بیشتر است.