زمان : 30 Farvardin 1390 - 21:04
شناسه : 32818
بازدید : 2928
خواندنی هایی برای خواندن  یادداشتی کوتاه بر کتاب تازه منتشره ی «خواندنی های یزد» خواندنی هایی برای خواندن یادداشتی کوتاه بر کتاب تازه منتشره ی «خواندنی های یزد»
خواندنی هایی برای خواندن
یادداشتی کوتاه بر کتاب تازه منتشره ی «خواندنی های یزد»


رضا بردستانی:اکبر قلمسیاه ، نویسنده و محقق آرام و آشنای یزد در تلاشی ستودنی کشکول گونه ای از لطایف و ظرایفی که خوانندگان را بر سر ذوق می آورد گرد هم آورده است و نخستین رد پای تلاش ایشان در راه بازشناخت آداب و عادات یزدی ها را انجمن نمایش استان بنا بر حس مفید فایده بودن؛ تحت عنوان «خواندنی های یزد» روانه ی بازار نشر نموده است که سپاس و امتنان را به همراه خواهد داشت.

کتاب فوق که نخستین جلد از این شیوه ی گردآوری به شمار می رود در طرح و طرز پسندیده ای که حاوی بیش از چهار صد نکته و حکایت و شنیدنی هایی دوست داشتنی است تحت حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و با همکاری انتشارات گیتا توسط نشر بخشایش در شمارگاه 1500 نسخه و با ارزش 85000ريال آماده ی دیدگان مشتاق و منتظر خواندن و آموختن است که باید بر جمیع این همّت و تلاش درودها فرستاد درخور و بهترین ها را آرزو نمود شایان!

جلد نخست «خواندنی های یزد» در قطع وزیری ، با جلد سازی شایسته در 400 صفحه و حاوی نکاتی موجز که تمام جهات آموزشی و مطالعاتی را در حد توان مد نظر داشته است «شب چره»گونه است که می توان برای ذکر بخش هایی از آن برای جوانتر ها و کسانی که شناخت اندکی از یزد دارند به کاربست . در نگاه نخست اگرچه پاره از موارد گردآوری شده تکراری و یا دم دستی به چشم می آید اما گستردگی موضوعی، سادگی بیان، عدم وجود دخل و تصرف نوشتاری به طرزی که رسم الخط نوشتاری مؤلف را شامل شود و راه را بر خوانندگان ِ از هر طبقه صعب نماید، کوتاهی بخش های منتخب و پرهیز از گزیده نویسی در موضوعی خاص از نکات مثبتی است که نباید از نظر دور داشت.

گردآورنده ی محترم تمام سعی خود را در این کتاب به این منظور به کار بسته است که با خواندن هر حکایت و آموزه ای حس خوب و خوشآیندی از یزدی بودن و یا یزد را شناختن به دنبال داشته باشد که در انتقال این حس به شکل مطلوبی موفق بوده است . انتخاب از منابع شفاهی و مکتوب به شکل گسترده و متنوع و نیز در بر داشتن نکات آموزنده ی قابل انتقال در اغلب بخش های این کتاب مشاهده می شود که دنبال کردن حکایت ها را به خودی خود آسان و ممکن می سازد.

آقای قلمسیاه که به شایستگی در امر تحقیق و پژوهش پیرامون حوزه ی یزد و یزدشناسی به دور از غوغاهای معمول و مرسوم مشغول می باشند با گردآوردن «خواندنی های یزد»این نکته را گوشزد نموده اند که لا به لای تحقیقات و کنکاش های گاه غیر مرتبط اگر زنجیره ای از ایده ها و قابلیت ها به کار بسته شود هر از چند گاهی منجر به انتشار این گونه کتاب ها که به زعم اینجانب تفنن گونه ای در امر پژوهش نیز می شود.

قلم روان، گستردگی ارتباطات، افتادگی و رعایت اصول اخلاقی در امر نوشتن و تحقیق بهترین و بارزترین صفاتی است که می توان به استاد اکبر قلمسیاه نسبت داد که در نگارش و تدوین کتاب مورد اشاره به خوبی به کار بسته شده است. برای ایشان، مدیران فرهنگی دارالعباده ، مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن نمایش استان و هر آن کس که در چاپ و نشر این اثر ارزشمند سهیم بوده است آرزوی روزهایی سراسر شادی و سلامتی می نمایم.