زمان : 25 Farvardin 1390 - 20:14
شناسه : 32593
بازدید : 6715
یحیی‌زاده با انتقاد از اظهارات اخیر مقامات ریاض علیه ایران: عربستان به دنبال پنهان کردن مشکلات داخلی خود است یحیی‌زاده با انتقاد از اظهارات اخیر مقامات ریاض علیه ایران: عربستان به دنبال پنهان کردن مشکلات داخلی خود است

یحیی‌زاده با انتقاد از اظهارات اخیر مقامات ریاض علیه ایران:

عربستان به دنبال پنهان کردن مشکلات داخلی خود است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از اظهارات مقامات عربستان درباره وجود ناامنی در ایران برای برگزاری مسابقات فوتبال آسیایی، تأکید کرد: عربستان با طرح این گونه ادعاهای واهی درمورد ایران، به دنبال فرافکنی و پنهان ساختن مشکلات سیاسی و داخلی خود است.

"سید جلال یحیی زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به سیاسی‌کاری‌های رژیم دیکتاتور عربستان در عرصه ورزش، اظهار داشت: در ابتدای برگزاری بازی‌های فوتبال باشگاه‌های آسیا، عربستان نسبت به وضعیت امنیت در ایران ابراز نگرانی کرد و از مسئولان برگزاری بازی‌ها تقاضا کرد تا بازی‌های باشگاه‌های عربستان در کشور دیگری برگزار شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس اظهارات عربستانی‌ها درباره ناامنی ایران را فرافکنی سیاسی دانست و گفت: با توجه به تحولات و خیزش‌ اسلامی مردم عربستان و سرکوب این انقلاب‌ها ازسوی رژیم دیکتاتور این کشور، امنیت عربستان تأمین و تضمین نیست، بنابراین کشوری که باید تقاضای تضمین امنیت ورزشکاران خود را داشته باشد، ایران است نه عربستان.

وی ادامه داد: رژیم عربستان احساس کرده بود که ایران برای حضور ورزشکاران خود در عربستان تردید دارد، بنابراین برای آنکه مشکلات داخلی و امنیتی خود را لاپوشانی کند، در یک پیش دستی سیاسی، ناامنی و فضای نامناسب عربستان را به ایران نسبت داد و ایران را متهم کرد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس اقدام عربستان را یک زیرکی سیاسی خواند و تصریح کرد: رژیم عربستان به منظور منحرف کردن توجه اذهان عمومی از ناامنی و فضای ملتهب موجود در عربستان، فرافکنی را در دستور کار خود قرار داده و سعی دارد مشکلات و نارضایتی‌های داخلی خود را به ایران که آخرین پایگاه و پناهگاه انقلابیون است، نسبت دهد.

یحیی زاده با بیان اینکه عربستان نتوانست از ناامن خواندن ایران، نتیجه‌ای بگیرد، اظهار داشت: پس از ناکام ماندن فرافکنی سیاسی عربستان در ناامن خواندن ایران، در چند روز اخیر آنها به ترفند دیگری متوسل شدند و اعلام کردند که در صورتی بازی تیم‌های خود را در ایران برگزار می‌کنند که تماشاگران ایرانی از بیان شعارهای مربوط به خلیج فارس پرهیز کنند.

وی افزود: عربستان از ایران تضمین خواسته است که از طرح مسائل مربوط به خلیج فارس در ورزشگاه‌ها جلوگیری کند و در غیر این صورت فیفا، ایران را مورد تنبیه و تحریم قرار دهد.

یحیی زاده عرصه ورزش ایران را خالی از سیاسی‌کاری و مسائل حاشیه‌ای دانست و تأکید کرد: این مسئله نیز ادامه بهانه جویی عربستان در راستای ضربه زدن به ایران و برون افکنی درمورد مشکلات داخلی عربستان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به برخورد ناشایست رژیم عربستان با ورزشکاران ایرانی، اظهار داشت: رژیم عربستان ورزشکاران ایرانی را ساعت‌ها در فرودگاه معطل نگه داشت و از آنها انگشت نگاری کرد و پس از تضعیف روحیه و تباه کردن انرژی و نشاط فوتبالیست‌های ایرانی، اجازه ورود آنها را به عربستان صادر کرد.

وی ادامه داد: مسلما این نحوه برخورد عربستان با ورزشکاران ایرانی، غیرقابل دفاع است و رژیم عربستان باید به جای طرح ادعاهای واهی درمورد ایران، دربرابر رفتارهای نادرست و غیرمتعهدانه خود پاسخگو باشد.

یحیی زاده بر ضرورت برخورد قاطعانه با بهانه‌جویی‌ها و اظهارات واهی عربستان تأکید و تصریح کرد: سیاست خارجی ایران باید فعال‌تر عمل کند و اجازه ندهد که عربستان با انداختن توپ مشکلات به زمین ایران، از پاسخگویی در برابر اقدامات موهن خود شانه خالی کند.

عضو کمیسیون فرهنگی از ضعف و بی‌تفاوتی سیاست خارجی ایران در برابر اظهارات عربستان انتقاد کرد و گفت: ارگان‌ها و نهادهای مسئول در زمینه ورزش و نیز مسئولان سیاست خارجی کشور باید در برابر اتهامات واهی به ایران، فعال‌تر و مقتدرتر فعالیت کنند و از تضییع حقوق ورزش ایران جلوگیری نمایند.

 

تشکیل وزارت ورزش و جوانان، فعالیت در عرصه خارجی را تسهیل می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دیرکرد دولت در تشکیل وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: اگر قانون اجرا شده بود و وزارت ورزش و جوانان امور ورزش کشور را در دست داشت، برخورد با ادعاهای بی‌پایه عربستان بهتر و ساده‌تر صورت می‌گرفت.

وی یکی از علل ضعف فعالیت مسئولان ورزش کشور را بی‌ثباتی و تردید دانست و گفت: مسئولان فعال در سازمان تربیت بدنی احساس می‌کنند که جایگاه تثبیت شده‌ای ندارند و همین امر موجب می‌شود در برخورد با بسیاری از رویدادهای ورزشی و اتفاقات عرصه ورزش منفعل و ضعیف علم کنند.

یحیی زاده با اشاره به عدم اعتماد و اطمینان مسئولان تربیت بدنی در موضع‌گیری نسبت به اظهارات نادرست عربستان، تأکید کرد: مسئولان سازمان تربیت بدنی در مورد اینکه تا چه حد وجاهت قانونی دارند، دچار تردید هستند و نمی‌توانند در مواقع لزوم، موضع‌گیری قاطع و مقتضی را بروز دهند.

یحیی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد با تمکین دولت به قانون مصوب مجلس و تشکیل هرچه سریع‌تر وزارت ورزش و جوانان، مشکلات عرصه ورزش چه در داخل و چه در خارج، مرتفع شود و نهاد قدرتمند و قابل اتکای وزارت ورزش و جوانان، با مدیریت درست مسائل مربوط به ورزش، اقدامات قاطع و لازم را در موقعیت‌های مختلف انجام دهند.

رژیم عربستان همزمان با جام باشگاه‌های فوتبال آسیا، اعلام کرده است که از امنیت ایران اطمینان ندارد و تقاضا کرده است تا بازی‌های باشگاه‌های این کشور با تیم‌های ایرانی در کشوری به جز ایران برگزار شود.

همچنین عربستان خواستار جلوگیری از طرح شعارهای سیاسی و مرتبط با مسئله خلیج فارس ازسوی تماشاگران ایرانی شده است و تقاضا کرده تا در صورت بروز چنین شعارهایی در ورزشگاه‌های ایران فیفا ایران را مورد تحریم قرار دهد.