زمان : 24 Farvardin 1390 - 23:31
شناسه : 32568
بازدید : 8247
تیم رباتیک YRA از دانشگاه آزاد اسلامی یزد مقام دوم بین المللی لیگ ربات های امدادگرسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد 2011 را به خود اختصاص داد تیم رباتیک YRA از دانشگاه آزاد اسلامی یزد مقام دوم بین المللی لیگ ربات های امدادگرسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد 2011 را به خود اختصاص داد

تیم رباتیک YRA از دانشگاه آزاد اسلامی یزد

 مقام دوم بین المللی لیگ ربات های امدادگرسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد 2011 را به خود اختصاص داد

یزدفردا :تیم رباتیک YRA از دانشگاه آزاد اسلامی یزد مقام دوم بین المللی لیگ ربات های امدادگر ششمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد 2011 را به خود اختصاص داد

Rescue Robot Rankings
RankTeamNameAffiliationMembers Country
1 MRL Qazvin Islamic Azad University 24 Iran
2 YRA Islamic Azad University YAZD Branch 12 Iran
3 PARS K.N.Toosi University of Technology 9 Iran




لیگ ربات های امدادگر


لیگ ساخت ربات های امدادگر تحقيقات در زمينه ساخت ربات‌های پايه متحرك برای تعامل با مدل محيط واقعی را پيگيری می‌كند. به طور كلی ربات‌های پايه متحرك در هر محيطی كه امكان اعزام نيروی انسانی خطرات جانی داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گيرند. به عنوان مثال زمانی كه محيطی آلوده به مواد شيميايی خطرناك يا آلوده به تشعشعات راديو اكتيو باشد و اندازه‌گيری پارامتری از محيط، ارسال تصاوير و صدا، نمونه برداری و يا حتی ايجاد تغييراتی در محيط (بستن شير گاز يا آب، باز كردن در و پنجره، جابجا كردن اشيا) نياز باشد، اعزام ربات پايه متحرك راه حل مشكل می‌باشد.


محيط‌های تخريب شده بر اثر زلزله از محيط‌هايی هستند كه اعزام نيروی انسانی جهت شناسايی محيط خطرات جانی برای امدادگر را به دنبال دارد. چرا كه پس لرزه‌ها و سقوط آوار در اين محيط‌ها بسيار محتمل می نمايد. ايده استفاده از ربات در اين محيط‌ها مورد نظر محافل علمی جهان می‌باشد. از آنجايی كه پس از زلزله وضعيت حياتی مصدومان و محل قرار‌گيری آنها براي گروه امداد نامشخص می‌باشد، مناسب است كه ربات‌هايی براي شناسايی و ارسال گزارش به اين محيط‌ها اعزام گردند. سپس گروه امداد با توجه به اين اطلاعات دقيقا به سراغ مصدومانی بروند كه احتمال نجات آنها وجود دارد و در كمترين زمان و با پذيرفتن كمترين ريسك جانی به محل مورد نظر برسند.


از اين ربات‌ها انتظار مي‌رود كه قادر باشند از موانع صعب‌العبور ناشی از ريزش آوار عبور كنند و در ضمن ارسال تصوير و صدا به مركز كنترل، اطلاعاتی از وضعيت حياتی مصدومان مانند دما، حركت، صدا و گازهای تنفسی را گزارش نمايند. همچنين توليد نقشه ای از محيط جستجو شده و محل قرار گرفتن مصدومان بر روی اين نقشه مورد توجه می‌باشد.


با توجه به برگزاری دو لیگ ربات امداد‌گر و پرنده در مسابقات Iranopen2011 و با توجه به لزوم هرچه کاربردی تر شدن این مسابقات، کمیته­هاي فنی اين دو ليگ بر آن شدند تا قسمتی برای همکاری دو ربات پرنده و امدادگر در مسابقات امسال در نظر بگيرند، لذا از تیمهایی که در هر دو قسمت دارای ربات می‌باشند دعوت به عمل می‌آید تا در این برنامه شرکت نمایند.


جزییات برنامه به این صورت است که در قسمت ربات­های امداد­گر تعدادی مصدوم قرار داده خواهد شد که توسط ربات زمینی قابل تشخیص نمی‌باشد لذا این مصدومین باید توسط ربات پرنده تیم، با کنترل دستی و به گونه‌ای که توسط داور انسانی از دوربین نصب شده روی ربات قابل تشخیص باشد شناسایی گردد.