زمان : 22 Farvardin 1390 - 22:04
شناسه : 32476
بازدید : 3591
نقش مدیران محلی در توسعه صنعتی شهرستان نقش مدیران محلی در توسعه صنعتی شهرستان

نقش مديران محلي در توسعه صنعتي شهرستان



ابرکوه نمایندگی یزد فردا:عباس دشتي:كارشناس مديريت صنعتي:در فرايند توسعه صنعتي كشور پس از تعيين چشم انداز توسعه صنعتي، پرسش اساسي اين است كه تصوير مطلوب چگونه بايد تحقق يابد؟ مسير حركت از وضع موجود به وضع مطلوب چگونه بايد باشد؟ كدام مجموعه از تصميمات سياستگذاري و نهادسازي در اقتصاد داخلي، چه در سطح ملي و چه در سطح بخش صنعت، در هماهنگي با تحولات آينده اقتصاد جهاني هدف‌هاي توسعه صنعتي را امكانپذير مي سازد؟ الزامات محيطي و شرايط عمومي كشور در ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي، به عنوان زمينه ساز موفقيت توسعه صنعتي، چيست و چگونه بايد ايجاد گردد؟ نكته مهم ‌آن كه اين مجموعه اقدامات به خودي خود شكل نمي گيرد، بلكه نيازمند نقش موثر دولت است.

در ارتباط با توسعه صنعتي كشور، مباحث كارشناسي بسيار زيادي در حوزه هاي گوناگون مطرح است، اما به راستي وظيفه مديران محلي به عنوان نمايندگان دولت در منطقه در راستاي تسهيل توسعه صنعتي شهرستان چه مي باشد؟

به نظر مي رسد كه مديران محلي با پيگيري مباحث ذيل، بهتر بتوانند مسير توسعه صنعتي را هموار ساخته و شهرمان را از نتايج آن بهره مند سازند.

• تامين زير ساخت هاي لازم:

تأمين زير ساخت هاي لازم و نصب تجهيزات مربوط به تأمين آب، برق، گاز، ارتباطات و ... حداقل كاري است كه وظيفه مديران مي باشد و حداقل بستري است كه براي جذب يك سرمايه گذار لازم است.

• تكريم فرهنگ توليد:

فرهنگ كار و تلاش، فرهنگي مولد و اسلامي است و مي بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. در همين راستا افرادي كه براي توليد، اشتغال و آباداني اين مرز و بوم تلاش مي كنند، امر مقدسي را انجام مي دهند و شايسته تكريم و احترام هستند. فلذا براي ترويج فرهنگ صحيح كار مي بايد از كارآفرينان و سرمايه گذاران آن چنان كه شايسته است مورد تقدير قرار گيرند.

• حمايت از ايجاد كانون هاي نخبگان مهاجر شهرستان:

اين گونه كانون ها به دليل ارق بومي كه اعضاي آن دارند محلي براي لابي، تبادل نظر و همفكري افراد موفق يك شهر در حوزه هاي گوناگون است و مي تواند محلي براي تولد ايده هاي جديد و پيگيري آن ها باشد.

• حمايت از تشكيل انجمن هاي صنفي صنعتي در شهرستان:

اين گونه انجمن ها مي تواند ضمن جمع بندي مشكلات كارگاه هاي صنعتي در انتقال آن به مسئولان و پيگيري مطالبات نقش مؤثري داشته باشند. گام نخست براي تشكيل چنين انجمن هايي ايجاد ارتباط دوستانه و كاري بين واحدهاي صنعتي موجود در شهر مي باشد.

• حمايت از تشكيل شركت هاي سرمايه گذاري:

اين گونه شركت ها كه معمولاً با عناويني چون شركت هاي عمران و توسعه شهرها فعاليت مي كنند، در جذب سرمايه گذار و هدايت سرمايه بسيار موفق بوده و با استفاده از افراد مجرب مي توانند گام هاي بلند در راه اندازي و مديريت موفق مجموعه هاي صنعتي بردارند.

• كمك به پايين آوردن ريسك سرمايه گذاري صنعتي در شهرستان:

به طور مثال مي توان شركت هاي بيمه اي را ترغيب نمود كه با اخذ مبلغي، عدم توفيق يك كارگاه صنعتي را در صورت بوجود آمدن عوامل غير قابل پيش بيني جبران نمايند. اين گونه شركت ها مي توانند با كم نمودن ريسك سرمايه گذاري، افراد مختلف را به سرمايه گذاري صنعتي تشويق نمايند.

به هر صورت توسعه صنعتي شهرستان مي بايد به دغدغه مردم تبديل گردد و مسئولان همدل و همراه براي نيل به اين هدف متحد و هماهنگ شده و امكانات موجود را به بهترين وجه در اين راستا بسيج نمايند. همچنين مديران شهري مي بايد خود را متعهد به پيگيري مشكلات و مطالبات سرمايه گذاران دانسته و در اين راه از هيچ كوششي فروگذار ننمايند.