زمان : 21 Farvardin 1390 - 00:07
شناسه : 32434
بازدید : 3942
مختصری از فعالیت های انجمن چارسوق کویر اردکان در نوروز 90 مختصری از فعالیت های انجمن چارسوق کویر اردکان در نوروز 90

مختصری از فعالیت های انجمن چارسوق کویر اردکان در نوروز 90

 

رضا ملاحسینی اردکانی

دبیر انجمن چارسوق کویر

 

سرآغاز هر سال را ایرانیان با شکوفایی و رستاخیز دوباره طبیعت قرین نمودند و آن را نوروز نامیدند که روزی نو است و در پی آن هم کوششی همه گیر در جهت نو شدن. ایرانیان قرنهاست که نوروز را سرآغاز نو شدن خود قرار داده اند و برای آن اهمیت خاصی قائلند. انگار نوروز که می شود هر ایرانی درپی آن است که راهی بیابد برای نو شدن  خود و اطرافیانش. در یکی از همین نوروزها که سه سال پیش می شد، عده ای جوان داوطلبانه گرد هم جمع شدند تا میزبان میهمانانی باشند که سفر بهاری خود را در سرزمینی که مهد علم و ادب یا همان یونان کوچک ایران زمین می خوانندش، طی نمایند. فعالیتی که با عده ای معدود در نوروز 88 در اردکان شکل گرفت، نوروز تشکیل نهادی غیردولتی شد که امروز چارسوق کویر نامیده می شود. از چارسوق و فعالیتهای دو ساله اش نمی گویم که خود مجالی جدا می طلبد؛ اما از سومین نوروزی می گویم که چارسوقیها به همراه همشهریانشان میزبان میهمانان بهاری بوده اند؛ مروری بر فعالیتهای نوروز 90 انجمن چارسوق کویر:

-         شرکت در جلسات برنامه ریزی فعالیتهای نوروزی؛

-         برگزاری جلسات داخلی انجمن با موضوع فعالیتهای نوروزی؛

-         طراحی بنرهای تبلیغات شهری ویژه نوروز؛

-         طراحی و چاپ پوسترهای معرفی اماکن تاریخی شهرستان؛

-         برگزاری برنامه پاکسازی بافت تاریخی در آخرین پنجشنبه سال؛

-         برگزاری جلسات بازآموزی تئوری و عملی راهنمایان بافت تاریخی؛

-         استقرار بیش از 40 نفر از راهنمایان گردشگری در بافت تاریخی اردکان؛

-         ایجاد سه پایگاه ثابت راهنمای گردشگری در بافت تاریخی؛

-         مستندسازی فعالیت های نوروزی دستگاهها؛

-         ایجاد فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و گردشگری؛

-         همکاری در فعالیت های صورت گرفته در خانه سنایی با همکاری بنیاد توانمندسازی جامعه و موسسه همیاران غدا (نقاشی کودکان، اتاق بازی کودکان، عکاسی از خانواده های ایرانی و ...)؛

-         مشارکت در انتشار ویژه نامه نوروزی روز دوم؛

-         مشارکت در طراحی نقشه و بروشورهای گردشگری شهرستان؛

-         مدیریت آسیاب آبی دزگ؛

-         و ...

همه اینها تنها بخشی از فعالیت های نوروزی انجمن چارسوق کویر را در ایام نوروز 90 شکل می دهد. بدون تردید این همه میسر نمی شد جز با همدلی و همراهی همه اعضاء انجمن و همچنین مشارکت مسولان شهر. داستان فعالیتهای نوروزی چارسوق، داستانی است بس بلند و غرورآمیز که شرح آن در این مختصر نمی گنجد و در فرصتی دیگر به تفصیل گزارش آن ارائه خواهد شد. اما امید آن داریم که همه همشهریان و بویژه مسولان شهر قدردان زحمات داوطلبانه این جوانان باشند که سرمایه ای است عظیم، اگر قدرش را بدانیم.

کوتاه کلام آنکه فعالیت نوروزی امسال چارسوق باز تاکیدی بود بر قدم نهادن در راستای عملی شدن شعار "کار جمعی داوطلبانه، دوستانه و هدفمند" چارسوق!