زمان : 20 Farvardin 1390 - 19:11
شناسه : 32423
بازدید : 5236
 حجت‌الاسلام واعظ موسوي: مستند «ظهور بسيار نزديك است» داراي اشكالات اساسي است حجت‌الاسلام واعظ موسوي: مستند «ظهور بسيار نزديك است» داراي اشكالات اساسي است


حجت‌الاسلام واعظ موسوي:

مستند «ظهور بسيار نزديك است» داراي اشكالات اساسي است

خبرگزاري فارس: عضو خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه مستند «ظهور بسيار نزديك است» از دو اشكال مهم برخوردار است، گفت: تطبيق و تعيين مصداق شخصيت‌ها و ادعاي بسيار نزديك‌ بودن ظهور، دو اشكال مهم اين مستند است.


به گزارش  فارس، انتشار گسترده لوح فشرده مستند «ظهور بسيار نزديك است» كه در 75 دقيقه از منظر خود به بررسي نشانه‌هاي نزديكي ظهور، وقايع و شخصيت‌هاي تأثيرگذار مي‌پردازد؛ واكنش‌هاي مختلفي در پي داشته است، تا آنجا كه حضرات آيات سيستاني و مكارم شيرازي به شدت از آن انتقاد كردند. همچنين «مركز تخصصي مهدويت» حوزه علميه قم با صدور اطلاعيه‌اي مستند «ظهور بسيار نزديك است» را رد و مستندات آن را برگرفته از كتب غيرمعتبر اعلام كرد.

اين مستند در 4 بخش تهيه شده است كه جنجالي‌ترين بخش آن در 45 دقيقه به بررسي مصاديق شخصيت‌هاي عصر ظهور شامل سيد خراساني، سفياني، سيد يماني، دجال، عبدالله عربستان و شعيب‌بن صالح مي‌پردازد.

از همين رو و به منظور بررسي موارد طرح شده در اين مستند جنجالي، گفت‌وگويي با حجت ‌الاسلام و المسلمين سيد محمد واعظ موسوي، عضو مجلس خبرگان رهبري انجام داده‌ايم كه در پي مي‌آيد.

* فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي نيازمند دقت و ظرافت بسيار است

حجت‌ الاسلام و المسلمين واعظ موسوي در ابتداي اين گفت‌وگو بيان داشت: اخيرا مستندي به نام «ظهور بسيار نزديك است» توسط افراد دخيل در امور فرهنگي در سطح وسيعي منتشر شده و در اختيار عموم مردم قرار گرفته، اما آنچه روشن است، اين است كه فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي از كارهاي تخصصي است كه نيازمند دقت‌ها و ظرافت‌هاي خاص و بالايي است به خصوص در جامعه اسلامي ما كه مبتني بر آموزه‌هاي قرآن كريم و بر اساس مكتب انسان‌ساز اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السّلام پايه‎گذاري شده و توسط فقيه فرزانه‌اي جزئيات امور مورد بررسي و كنكاش قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: انتظار اين است كه دست‌اندركاران مسائل فرهنگي صرفاً به وجود تخصص در يك جهت يا جنبه خاص اكتفا نكنند، بلكه سريال‌ها، فيلم‌ها و مستنداتي را كه در اختيار مردم قرار مي‌دهند، از جهات مختلف ـ از جمله تأثيرات مثبت و منفي كه ممكن است داشته باشد ـ مورد ملاحظه و دقت قرار دهند، چرا كه برخي اوقات، كمترين بي‌توجهي در امور فرهنگي، لطمه‌هاي سنگيني به اعتقادات و باورهاي ديني آميخته با تقدسي كه در مردم وجود دارد، وارد مي‌كند.

* مستند «ظهور بسيار نزديك است» اشكالات مختلفي دارد

اين استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه در مستند «ظهور نزديك است» علي‌الظاهر دقت‌هاي لازم و كافي به عمل نيامده و اشكالات مختلف بر اين مستند وارد است، ادامه داد: دو اشكال مهم و اساسي در اين مستند وجود دارد. مشكل نخست اينكه برخي مسائل انحرافي مبني بر تطبيق اشخاص با شخصيت‌هاي ظهور در اين مستند به چشم مي‌خورد اما مسلماً بر اثر گذشت زمان، اين افراد مي‌آيند و مي‌روند اما باورها و اعتقادات سالم مردم همواره بايد باقي باشد.

وي افزود: اينكه افراد خاصي را بر برخي از شخصيت‌هايي كه در روايات وارده از زبان ائمه معصومين عليهم السّلام منطبق كنيم و به خاطر وجود آنها زمان ظهور را تخمين بزنيم، كاري اشتباه است.

واعظ موسوي در مورد اشكال دوم نيز گفت: مشكل ديگر تعيين وقت براي ظهور حضرت حجت عجّل الله تعالي فرجه الشريف است و حتي ادعاي اينكه ظهور بسيار نزديك است و به‌زودي شاهد ظهور امام زمان عجّل الله تعالي فرجه خواهيم بود، از نكته‌هاي انحرافي است.

* برخي درصدد تضعيف اعتقادات سالم مردم هستند

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: بعضي از جريانات خارجي و داخلي چه‎بسا در صدد تقويت اين مسائل با انگيزه ترويج اوهام، خيالات و باورهاي سست بين مردم هستند تا بدين وسيله اعتقادات خالص برگرفته از قرآن و روايات را كه توسط علما به جامعه تزريق مي‌شود، تضعيف كنند.

وي افزود: مسلما هر انسان آگاه اگر از منويات و انگيزه‌هاي استكبار و استعمار مطلع باشد مي‌داند كه سينما، رسانه ملي و در مجموع رسانه‌هاي جمعي ابزارهايي هستند كه اگر نتوانيم به نحو صحيح از آنها استفاده كنيم، دشمن به عنوان ابزارهاي تخريبي از آنها كمال سوء استفاده را خواهد كرد و باورهاي راستين جامعه اسلامي را زير سؤال برده و نهايتاً به فروپاشي اعتقادي جامعه اسلامي دست خواهد يافت.

اين استاد حوزه با تأكيد بر اينكه امروز انقلاب شكوهمند اسلامي ايران به عنوان الگوي مناسبي در اختيار همه حق‌جويان و رهپويان صراط مستقيم قرار گرفته است، ادامه داد: اين جامعه اسلامي ايران است كه با استفاده صحيح از فرهنگ ديني و نهادينه ساختن باورهاي راستين اسلامي توانسته همچون سد محكمي در مقابل زورگويان و ستمكاران جهان بايستد و با الگوپذيري از شخصيت‌هاي بزرگ ديني كه در رأس آنها پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم و ائمه اطهار عليهم السّلام قرار دارند، در ظلم‌ستيزي و دفاع از حقوق ملت‏ها و مخالفت با ديكتاتورها و مستكبران زبانزد خاص و عام شود. لذا به همين دليل است كه برخي با هر وسيله‌اي كه شده، مي‌خواهند باورهاي راستين مردم را تضعيف كنند.

* مردم اعتقادات ايماني خود را از روحانيت واقعي بگيرند

واعظ موسوي گفت: كساني كه دستي بر كار فرهنگي دارند، جوانب مختلف امور فرهنگي و تاثيرات گوناگوني كه ممكن است بر جامعه داشته باشد از نظر جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و اعتقادي مورد توجه قرار دهند تا اولاً كارهايي كه انجام مي‌دهند، كارهاي خداپسند، مثبت و مؤثر باشد و ثانياً در عين مأجور بودن در پيشگاه الهي، قلب امام زمان عجّل الله تعالي فرجه، مقام معظم رهبري، مراجع تقليد، علما و دانشمندان مذهبي را آزرده نكنند.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: توصيه‌اي كه به همه مردم مي‌توان داشت، اين است كه همه توجه داشته باشند كه ايادي استكبار، ايجاد انحراف در باورهاي ديني را از راه‌هاي مختلف در دستور كار خود قرار داده‌اند و شايد شروع ايجاد اين انحرافات از ترويج و پخش كتاب‌هايي است كه در قالب بيان كرامات در تيراژهاي بسيار بالا و نيز ترويج عرفان‌هاي نوظهور در جامعه منتشر مي‌شود.

وي افزود: مردم مثل هميشه بايد بدانند كه آب را بايد از سرچشمه گرفت و اعتقادات راستين را بايد از باورهاي نوراني و زلال روحانيت واقعي كه در مسير اهل ‌بيت عليهم السّلام است، به دست آورد تا اينكه بتوانيم خود و جامعه‌مان را از انحرافات و كج‌روي‌هاي فكري و عملي مصون و محفوظ نگه داريم.

* فروشندگان چنين محصولاتي سرنوشت اعتقادي خود و جامعه را فداي منافع زودگذر نكنند

حجت‌الاسلام والمسلمين واعظ موسوي در توصيه‌اي به فروشندگان اين محصولات گفت: كساني كه دستي در پخش و فروشندگي اين‎گونه محصولات دارند، توجه داشته باشند كه منافع زودگذر دنيوي خود را بر سرنوشت اعتقادي خود، جامعه و جوانان مقدم نكنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان با اشاره به عبارت «كذّب الوقّاتون» (تعيين‌كنندگان زمان ظهور دروغ مي‌گويند) در منابع روايي گفت: در بحث آخرالزمان آنچه صحيح است بيان علامات و نشانه‌هاي عمومي ظهور و ايجاد حالت انتظار همراه با اميد در ملت‌هاست اما قطعاً كساني كه براي ظهور وقت تعيين مي‌كنند، دليل و مدرك موجه و قابل پذيرشي نمي‌توانند ارائه دهند.