زمان : 20 Farvardin 1390 - 18:36
شناسه : 32420
بازدید : 4320
دشتی اردکانی : امسال دفاتر ثبت اسناد كشور مجهز به امضاي ديجيتالي مي شوند دشتی اردکانی : امسال دفاتر ثبت اسناد كشور مجهز به امضاي ديجيتالي مي شوند

دشتی اردکانی : امسال دفاتر ثبت اسناد كشور مجهز به امضاي ديجيتالي مي شوند

یزدفردا "محمدرضا دشتي اردكاني روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به قانون تجارت الكترونيك در سال 1384، براي انجام فرآيندهاي اداري كشور در فضاي مجازي بسترهايي مورد نياز است كه امضاي ديجيتال يكي از پيش نيازهاي اساسي براي اجرايي شدن اين امر بود.

وي اظهار داشت: اكنون فعاليت هاي ثبتي در دفاتر ثبت اسناد رسمي به صورت رايانه اي انجام مي شود و امكان اتصال اينترنتي دفاتر به يكديگر به صورت يك شبكه مركزي وجود دارد.

اين مسوول،كاهش سفرهاي برون شهري، جلوگيري از اتلاف وقت ارباب رجوع، انجام كارهاي اداري به صورت صحيح و جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي را از مزاياي اتصال دفاتر اسناد رسمي با يكديگر برشمرد.

دشتي اردكاني با اشاره به فعاليت هفت هزار و 300 دفتر اسناد رسمي در كشور، اظهار داشت: تمامي دفاتر ثبت اسناد رسمي تا پايان سال 1390 از طريق شبكه داخلي به يكديگر متصل مي شوند.

رييس كانون سردفتران و دفترياران كشور گفت: قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور را مكلف كرده تا پايان سال 91 تمام امضاهايش به صورت آني باشد لذا زيرساختهاي امضاي ديجيتال هم اكنون در دفاتر اسناد رسمي فراهم شده است.

دشتي اردكاني افزود: در استانهاي تهران، البرز، اصفهان، مازندران، سمنان، قم و يزد دفاتر مكانيزه شده و گواهي امضاي الكترونيكي در آنها انجام مي شود.

وي همچنين از تجهيز تمامي استان ها به امكانات مورد نياز براي صدور امضاي ديجيتال خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر 10 استان امكان صدور امضاي ديجيتال را دارند و در استان تهران نيز 16 دفترخانه اين خدمت را به مردم ارايه مي دهند.

دشتي اردكاني در ادامه امضاي ديجيتال را يكي از راهكارهاي سرعت بخشيدن به فرآيند انجام امور اداري برشمرد و تصريح كرد: براي شفاف سازي، دقت و سرعت در ارايه خدمات و انجام امور اداري، استفاده از فضاي ديجيتال بهترين و مناسب‌ترين راهكار است.

رييس كانون سردفتران و دفتر ياران كشور گفت: با اجراي طرح امضاي الكترونيك سازمان هاي مالياتي، شهرداري ها، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تمامي نامه ها و تقاضاهاي مربوط به امور اداري را با امضاي الكترونيك انجام خواهند داد.

دشتي اردكاني اضافه كرد: در حال حاضر هيچ اجباري براي ثبت امضاي ديجيتالي براي افراد وجود ندارد بلكه بصورت اختياري بوده و تنها مشاورين املاك ملزم به انجام اين امر هستند.

اين مسوول همچنين با اشاره به ايراد شوراي محترم نگهبان به تبصره 2 ماده 29 كه لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي است و به ثبت معامله يا تنظيم وكالت فروش وسايل نقليه اشاره دارد، گفت: خوشبختانه ايراد مطرح شده از سوي شوراي محترم نگهبان، توسط مجلس شوراي اسلامي بر طرف شد و تصور مي كنم از سال آينده اجرايي شود.

دشتي اردكاني افزود: بر اين اساس در خصوص چگونگي نوبت دفاتر اسناد رسمي و استقرار آنها در مراكز تعويض پلاك، مقرر شد وزارت كشور و دادگستري آيين نامه اجرايي آن را تهيه و ابلاغ كنند.

رييس كانون سردفتران و دفترياران كشور از اجراي بيمه كانون سردفتران بصورت پايلوت در چهار استان در سال جاري خبرداد و خاطر نشان كرد: اين بيمه به صورت خصوصي در استانهاي سيستان و بلوچستان،‌ يزد، قم و قزوين انجام خواهد شد.

دشتي اردكاني در ادامه مهمترين طرح كانون سردفتران و دفترياران كشور در سال 90 را فرهنگ سازي در رابطه با تثبيت سند رسمي اعلام و اظهار كرد: اهميت و تشويق در اين زمينه موجب رفع برخي معضلات و مشكلات خواهد شد.

وي يادآور شد: در حال حاضر 35 درصد پرونده قضايي در كشور مربوط به ثبت سند رسمي مي باشد.