زمان : 19 Farvardin 1390 - 21:56
شناسه : 32390
بازدید : 7073
امام جمعه عشق آباد - ركن اصلي ارزشها در جوامع انساني بايد تقوي باشد امام جمعه عشق آباد - ركن اصلي ارزشها در جوامع انساني بايد تقوي باشد

طبس-سیدابوالفضل حقانی-نمایندگی یزد فردا: چهل و نهمين نماز جمعه شهر عشق آباد ( طبس ) به امامت حجه الاسلام اخلاقي فرد و حضور نماز گزاران دستگرداني برگزار شد . امام جمعه عشق آباد در خطبه اول در باب اهميت علم و تلاش و جهاد در زندگي فردي و اجتماعي به ايراد سخن پرداخت و بيان داشت كه :


در زندگي فردي و اجتماعي ما علم كار ساز است و پيشرفتهاي علمي جوامع بشري را ترقي داده است و امكانات مادي را براي رفاه بهتر براي ما فراهم كرده است و قرآن هم به علم و عالم احترام گذاشته و از علماء تجليل كرده است و فرموده : (( هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون )) و همچنين از تلاش و كوشش در تمام جوامع بشري سخن به ميان مي آيد و براي تحرك چرخهاي اقتصاد جهاد و كوشش لازم است و جامعه بدون جهاد و تلاش علمي و اقتصادي و نظامي مثل آب گنديده ايست كه اگر جهاد انجام نگيرد همه دارا ئيهاي يك ملت هرز مي رود و به تدريج وامانده و پس مي افتد و با گردش چرخهاي اقتصادي دنيا ، هر كشوري كه از تلاش باز بماند و ركود در آن پيش آيد جبران آن امكان پذير نيست . جامعه و.كشور بدون تلاش و جهاد مثل اتومبيل بدون موتور مي ماند كه مجهز به همه سيستمها ي لازم مي باشد و لي مولد برق ندارد .

خطيب نماز جمعه عشق آباد ركن اصلي ارزشها در جوامع انساني را تقواي الهي بيان نمود و اظهار داشت كه :

اگر جامعه تقواي الهي نداشته باشد در فراز و نشيبهاي زندگي اجتماعي يك قدرت وقايه و بازدارنده نباشد ، فساد دامن آن جامعه را مي گيرد و پيچ ومهره موتور جامعه هرز و فاسد مي شود و نور جامعه كم سو و جامعه به تدريج تاريك مي شود . لذا برادران و خواهران ديني ركن اصلي ارزشها در جوامع انساني بايد تقوي و خود نگهداري باشد . قرآن زيبايي و كرامت جوامع را در تقواي الهي ذكر نموده است . بر ادران و خواهران ديني دامن خود را از الودگيها جمع نموده و تقواي الهي پيشه كنيد . خود و شمارا به تقواي الهي توصيه مي كنم .


يقول الله عزو جل : اذا عصاني من عرفني سلطت عليه من لا يعرفني ( اصول كافي ج 378)

اگر كسي مرا شناخت و نافرماني ام كرد بر او مسلط مي كنم كسي كه مرا نشناسد


حجه الاسلام اخلاقي فرد در خطبه دوم بعد از سفارش به تقوا به مناسبتهاي هفته اشاره وضمن تبريك سالروز ولادت حضرت زينب (س) روز پرستار را تبريك و از زحمات اين قشر پرتلاش قدرداني كرد . وي در خصوص شغل پرستاري بيان داشت كه :

پرستار انسان مهرباني است كه با اخلاق و رفتار خود سلامت بيمار را به او هديه مي كند و هميشه بيمار پس از توكل به خداوند در مراكز بهداشتي درماني و بيمارستانها چشم اميدش به پرستاراني است كه به آنها كمك مي كنند . لذا از خداوند متعال براي همه پرستاران تقاضاي توفيق دارم .

خطيب نماز جمعه عشق آباد به مناسبت هفته سلامت و سالروز بهداشت جهاني بيان نمود كه :

به مناسبت هفته سلامت و سالروز بهداشت جهاني بايد به اين حديث معروف اشاره كرد كه (( نعمتان مجهولتان : الصحه و الامان )) اين اشاره به اين امر اساسي و حياتي است كه تا انسان از برخي نعمتها محروم نباشد قدر آنها را نمي داند . وقتي مريضيها به سراغ انسان مي آيد قدر سلامتي را احساس مي كند . لذا براي پيشگيري از فساد جسمي و مبتلا شدن به بيماري بايد در بهداشت خصوصي و عمومي جديت از خود نشان داد . محيط خانواده و جامعه را از آلودگيها پاكيزه نگه داشت و اين امر از مسائل بسيار مهمي است كه پيامبر فرمود


(( النظافه من الايمان )) هر كس مومن است بايد تميز و پاكيزه باشد .

قال رسول الله (ص) : من قل طعمه صح بطنه و صفي قلبه و من كثر طعمه سقم بدنه و قسي قلبه ( ميزان الحكمه ) هر كس كم بخورد بدنش سالم و صفاي دل مي يابد . هر كس پر خوري كند بدنش بيمار و قلبش سخت مي شوند .


امام جمعه عشق آباد با توجه به بيستم فروردين ماه سالروز قطع رابطه ايران و آمريكا به بيان ريشه هاي وابستگي ايران به غرب و آمريكا پرداخت و گفت :

مناسبت ديگر بيستم فروردين ماه سالروز قطع رابطه ايران و آمريكاست و اين اتفاق به صورت جدي و قطعي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اتفاق افتاد . وابستگي ايران به امريكا سابقه ديرينه داشت . چون انگلستان و روسيه دو كشورقدرتمندي بودند كه در جريانات سياسي و اقتصادي ايران مداخله آشكارا داشتند و از طرفي چون دولتها و حكومتهاي سلطنتي به خواست مردم توجهي نمي كردند و افراد بزرگواري كه مورد توجه مردم بودند مثل چهره هاي ديني و سياسي ، آنها را مي كشتند و يا تبعيد نموده و زندگي را بر آنان سخت مي گرفتند ، سلاطين پايگاه مردمي خودرا از دست مي دادند . لذا هميشه از دامن استعمار گري به دامن سلطه گر و يغما گر ديگري مي افتادند . لذا در زمان سلاطين قاجار خصوصا ناصر الدين شاه براي اينكه از دست استعمار انگليس و روسيه نجات پيدا كند . گرفتار سلطه آمريكا شدند . سفير ايران در آمريكا به نام حاج حسينقلي خان در اولين ملاقاتش با رئيس جمهور آن زمان آمريكا از او كمك خواست تا در كشور ايران مداخله كند و جلو دخالت انگلستان و روسيه را بگيرد . لذا آمريكا ابتدا ءا براي تغيير ايده هاي فكري و عقيدتي مردم . پيشقراولان مهمي را به ايران اعزام كرد . آنها به تبليغ مسيحيت پرداختند ولي بعد از مدتي متوجه شدند مردم ايران از اسلام دست بر نمي دارند . حتي مردم عليه مبلغان مسيحي تصميمات خاصي گرفتند كه جان آنها در خطر افتد ، نوشتند حاكم اصفهان عده اي را مامور حفظ جان مبلغان مسيحي آمريكائي نمود .در سال 1907 در جنوب كشور چاههاي نفت كشف شد آمريكا حريص شد تا جاي پاي خود را در ايران محكم كند . بطوري كه يكي از سياستمداران آمريكا گفت يك قطره نفت در ايران مساوي است با يك قطره خون سرباز آمريكايي .


خطيب نماز جمعه عشق آباد وابستگي ايران به آمريكا را به عدم رشد سياسي در مردم ايران و دولتمردان آن زمان دانست و اظهار داشت كه :

در آن زمان مردم رشد سياسي نداشتند فكر مي كردند آمريكا كه دور ترين كشور به ايران است خطري براي ايران ندارد . اين سلطه آمريكا ادامه داشت تا اين كه در سال 1359 با رشد سياسي مردم و رهبري خردمندانه رهبر فقيد انقلاب امام ( ره) و تسخير لانه جاسوسي رابطه ايران و آمريكا كاملا قطع شد كه امام در اين زمينه فرمود : ((«ملت شريف ايران! خبر قطع رابطه بين ايران و آمريكا را دريافت كردم و اگر كارتر در عمر خود يك كار كرده باشد كه بتوان گفت به خير و صلاح مظلوم است، همين قطع رابطه است. رابطه بين يك ملت بپاخاسته براى رهايى از چنگال چپاولگران بين‏المللى با يك چپاولگر عالم‏خوار، هميشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما اين قطع رابطه را به فال نيك مى‏گيريم؛ چون كه اين قطع رابطه، دليلى بر قطع اميد آمريكا از ايران است. ملت رزمنده ايران، اين طليعه پيروزى نهايى را كه ابرقدرت سفاكى را وادار به قطع رابطه يعنى خاتمه دادن به چپاولگرى‏ها كرده است، اگر جشن بگيرد، حق دارد.....»

امام جمعه عشق آباد در رابطه به رويدادهاي كشور بحرين گفت :

دخالت عربستان سعودي با قداره بندان خود به كشور بحرين و كشتار مردم بي گناه آن كشور تعجب عموم مسلمانان بويژه حوزه هاي علميه اعم از شيعه و سني را در برداشته است از اينكه دولتي كه خود را خادم الحر مين به دنيا معرفي مي كند و صداي اذان و قرآن از مأذنه ها و مساجد آن بلند است چگونه عملا با محتواي دين و دستورات پيامبر عظيم الشأن اسلام مخالفت آشكار مي نمايد . مگر سخن پيامبر را نشنيده ايد كه فرمود : من سمع رجلا ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم . آن وقت شما براي جلب رضايت كفار و استككبار جهاني و اسرائيل حلقوم كساني را كه به فرياد الله و اكبر بلند است با گلوله نشانه مي رويد . اين چه اسلامي است كه شما دم از آن مي زنيد .بدون شك وجدان هاي بيدار جهان و خصوصا مسلمانان در باره شما آن قضاوتي كه بايد بكنند خواهند كرد و به ياري خداوند دوران ستم پيشگي شما به پايان خواهد رسيد . إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الِّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ


منبع:سایت فلاح