زمان : 19 Farvardin 1390 - 21:52
شناسه : 32388
بازدید : 3800
 مرمت و بازسازي خانه معصومي اردکان در سال 90 مرمت و بازسازي خانه معصومي اردکان در سال 90

 مرمت و بازسازي خانه معصومي اردکان در سال 90


یزدفردا :خانه معصومي اردکان در سال 90 جلوه تازه به خود مي گيرد.

 خانه معصومي در بخش مرکزي و محله تيران شهرستان اردکان واقع و از عناصر معماري اين خانه مي‌توان به بادگير و حياط دلگشا آن اشاره كرد.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان اردكان با بيان اين خبر گفت: خانه معصومي شهرستان اردکان در سال جديد مرمت و بازسازي مي‌شود.

رسول مشتاقيون افزود: در بافت قديم، خانه معصومي به عنوان يکي از عناصر ارزشمند شناسايي شده و ورودي بنا در جهت جنوب و به صورت يک ايوان با پوشش سقف غنچه‌اي و سکوهايي در طرفين است.

وي در ادامه افزود: اين بنا با مصالح خشت و آجر، ملاط گل وگچ طراحي و ساخته شده و داراي عناصرتزئيني نظير دم‌گير و قاب‌بندي گچي در بخش ايوان، ورودي و ايوان جنوبي مي‌باشد.

مشتاقيون گفت: با توجه به سبک معماري، ايوان‌هاي شمالي و جنوبي، اين بنا متعلق به دوره متاخر اسلامي ( قاجاريه) است و نام آن متاثر از نام مالک قبلي است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه عمليات مرمت و احيا اين خانه در سال 1389 شامل برچيني مصالح فرسوده،کف سازي اتاق‌ها، سبک سازي سقف پشت بام، نما سازي اتاق‌ها بوده است، گفت: در سال 1390 نيز اقدامات اجرايي شامل تهيه و نصب درب‌هاي چوبي، کف سازي، نما سازي و... انجام خواهد شد.

شايان ذکر است: بنا به مطالب درج شده در پرونده ثبتي خانه معصومي با قدمت قاجاري به شماره 29336 در تاريخ 13/11/1388در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است