زمان : 19 Farvardin 1390 - 20:23
شناسه : 32385
بازدید : 3784
  بیستمین روز فروردین؛ روز انسان ها و حوادثی  که ..... بیستمین روز فروردین؛ روز انسان ها و حوادثی که .....

بیستمین روز فروردین؛
روز انسان ها و حوادثی که .....     


 رضا بردستانی:بهار نخستین روزهای آمدنش را تجربه می کند. اقلیم یزد این باور را به ساکنینش هدیه نموده است که در این ماه و حتی اردی بهشت ماه هر روز شاهد تحوّل و تغییر در اوضاع جوی باشند و کویر نشینان سالیان سال است با این حال روز خو گرفته اند و شکایتی نیز ندارند. روزی باران سخت از آسمان مهربان شروع به باریدن می نماید و لحظاتی بعد آفتاب سوزان است که تو را به یافتن سرپناهی سایه دار و خنک مجبور می نماید و هنوز در خنکای سایه بهاری آرامش نیافته ای که گرد و خاک عطای فضای بیرون را به لقای آن می بخد و هر کس به مأمن و مأوایی خود را می آویزد و این حکایت هر ساله و هر روزه در حال تکرار و دوباره شدن است . در همین ایام که طبیعت طرفه بازی هایی دارد با خلایق وقتی به سالشمار نظری می افکنی حجم وسیعی از نام ها ، یاد ها و حوادث بزرگ و به یاد ماندنی در بیستمین روز از فروردین تو را برای ساعت های متمادی به فکر می برد. نام هایی بزرگ و انسان هایی شگرف که همه دوستشان دارند و از آنان به بزرگی و مهربانی یاد می نمایند.

نگاهی کوتاه به حوادث بیستم فروردین:


  شهادت سید مرتضی آوینی (سید اهل قلم):


             آوینی را کمتر کسی است که نشناسد! هنرمندی متعهد و نویسنده ای چیره دست و فیلمسازی در نوع خود تکرار ناشدنی که هنوز زمزمه های او در روایت فتح ما را تا خاکریزهای شلمچه و هویزه پرواز می دهد. هم او که درد محرومان جامعه را دید. چشید. به تصویر کشید و کاری کرد تا نگاه ها تا دور دست های بشاگرد را با عمق جان ببینیم و بشنویم.

در شرح احوالات او می خوانیم: سيد اهل قلم در شهريور سال 1326 در شهر ري متولد شد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه‌ي خود را در شهرهاي زنجان، كرمان و تهران به پايان رساند و سپس به‌عنوان دانشجوي معماري وارد دانشكده‌ي هنرهاي زيبا دانشگاه تهران شد. او از كودكي با هنر انس داشت؛ شعر مي‌سرود. داستان و مقاله مي‌نوشت و نقاشي مي‌كرد. تحصيلات دانشگاهي‌اش را نيز در رشته‌اي به انجام رساند كه با طبع هنري او سازگار بود، ولي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي معماري را كنار گذاشت و به اقتضاي ضرورت‌هاي انقلاب به فيلم‌سازي پرداخت.

شهید آوینی از خود چنین می نویسد:«حقير داراي فوق ليسانس معماري از دانشكده‌ي هنرهاي زيبا هستم اما كاري را كه‌اكنون انجام مي‌دهم نبايد با تحصيلاتم مربوط دانست. حقير هر چه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است. بنده با يقين كامل مي‌گويم كه تخصص حقيقي در سايه‌ي تعهد اسلامي به دست مي‌آيد و لاغير. قبل از انقلاب بنده فيلم نمي‌ساخته‌ام، اگر چه با سينما آشنايي داشته‌ام. اشتغال اساسي حقير قبل از انقلاب ادبيات بوده است. با شروع انقلاب تمام نوشته‌هاي خويش را اعم از تراوشات فلسفي داستان‌هاي كوتاه، اشعار و ... در چند گوني ريختم و سوزاندم و تصميم گرفتم كه ديگر چيزي كه «‌حديث نفس» باشد ننويسم و ديگر از          «خودم» سخني به ميان نياورم... سعي كردم كه «خودم» را از ميان بردارم تا هر چه هست خدا باشد و خدا را شكر بر اين تصميم وفادار مانده‌ام. البته آن چه كه انسان مي‌نويسد هميشه تراوشات دروني خود اوست. همه‌ي هنرها اين چنين هستند. كسي هم كه فيلم مي‌سازد، اثر تراوشات دروني خود اوست. اما اگر انسان خود رادر خدا فاني كند، آن گاه اين خداست كه در آثار او جلوه‌گر مي‌شود. حقير اين چنين ادعايي ندارم ولي سعي‌ام بر اين بوده است.»

او روزهایی را به خاطرمان می آورد که خرمشهر هنوز خونین شهر نشده بود و آن قدر در به تصویر کشاندن مجاهدت ها و رشادت ها، محرومیت ها و ناداری ها سماجت به خرج داد تا این که جمعه بیستم فروردین 1372خود در قتلگاه فکه دعوت معبود را لبیک گفت و به دیار شاهدان ازلی شتافت. در وصف سید همین نکته بس که همه او را دوست داشتند و هنر متعهد و سراپا معنویتش را می ستودند.


   تولد حضرت زینب س و روز پرستار:

جامعه ی انسانی در لایه های پنهان خود انسان هایی را پرورانده است که آسایش و آرامش دیگران را بر آرامش و آسایش خود ترجیح می دهند و خواب و آرام را بر خود حرام می سازند تا بیماران با دلی آسوده و فارغ از رنج و تعب بیمار به استراحت و بازیابی قوای از دست رفته ی خود بپردازند در این روز یعنی تولد عمه ی سادات و شیرزن صحرای کربلا به درستی به نامی نامی روز پرستار نام گذاری شده است که پرستاران بدانند آن قدر عزیز و محترمند که در روز به دنیا آمدن یکی از زنان نادره اسلام همه یاد و نام پرستاران را گرامی می دارند ضمن تبریک میلاد مبارک و فرخنده ی بانوی دشت کربلا حضرت زینب س این روز را به پرستاران عزیز تبریک عرض می نماییم. شاخه گلی، خسته نباشیدی پیامکی سر زدن و احوال پرسی مختصری هم کفایت می نماید . مبادا در این روز پرستاران خود را خاصه نخست پرستار نوزادی هایمان را یعنی مادران را فراموش نماییم!

  عملیات والفجر یک در سال 1362

عمليات والفجر 1، بيستم فروردين سال 1362 به منظور آزادسازي قلل مهم ارتفاعات حمرين و با طراحي مشترك (ارتش و سپاه) و به فرماندهي شهيد علي صياد شيرازي با استعداد 132 گردان(96 گردان سپاه و 36 گردان ارتش) در مقابل 120 گردان عراق آغاز شد.

   عملیات کربلای 9 در سال 1366.

عمليات‌ كربلاي‌ 9 در تاريخ‌ 66/1/20 با رمز مبارك‌ "يا مهدي‌ (عج)ادركني " و با هدف‌ آزاد سازي‌ ارتفاعات‌ منطقه‌ ، در منطقه‌ عملياتي قصر شيرين‌ توسط نيروي‌ زميني ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي ايران‌ بوقوع‌ پيوست‌ و در نتيجه‌ ارتفاعات‌ ، 542 و پاسگاه‌ مرزي‌ باباهادي‌ آزاد شدند .

   قطع رابطه ی سیاسی ایران و آمریکا

1359

قطع رابطه سياسي جمهوري اسلامي ايران و آمريکا


در سال 1856 پيماني ميان ايران و ايالات متحده آمريکا منعقد شد که اگرچه " پيمان دوستي و بازرگاني " ناميده مي شد اما به موجب آن اتباع آمريکا از حقوق برون مرزي برخوردار مي شدند . اين نخستين پيمان رسمي ميان ايران و آمريکا بود. پس از آن آمريکائي ها با اعزام ميسيونرهاي مذهبي سعي در ايجاد زمينه هاي نفوذ خود تحت پوشش فعاليتهاي مذهبي و فرهنگي و انسان دوستانه داشتند . در سال 1883 نخستين سفير آمريکا با نام ساموئل بنجامين وارد ايران شد و پنج سال بعد حاج حسينقلي خان به عنوان سفير ايران وارد واشنگتن شد . پس از آن آمريکا سعي در نفوذ اقتصادي در ايران داشت و در سال 1911 يک هيات مستشاري مالي آمريکا با رياست مورگان شوستر وارد ايران شد . در سال 1921 نيز يک هيات مستشاري مالي براي اداره امور ماليه کشور تحت رياست آرتور ميلسپو وارد ايران شد . در شهريور 1320 آمريکا همراه متفقين خاک ايران را به اشغال درآورد و با اوجگيري روزافزون سلطه جويي آمريکا پس از جنگ دوم جهاني، آمريکا در ايران نيز نفوذ خود را گسترانيد بطوريکه با طرح ريزي و اجراي کودتاي 28 مرداد سرنوشت سياسي و اقتصادي و ... ايران را تا انقلاب اسلامي به دست گرفت . در سال 1335 سازمان مخوف ساواک را تحت نظارت سيا در ايران ايجاد کرد و در دهه 1340 با اجراي اصلاحات ارضي زمينه براي ايجاد بازار انبوه مصرفي براي کالاهاي غربي و خصوصا آمريکا فراهم شد و با به يغما بردن منابع نفتي کشور و فروش سلاح و کالاهاي مصرفي ايران را بيش از پيش به سمت وابستگي حرکت داد . چنانکه در 1343 با تصويب ننگين کاپيتولاسيون وجه سياسي اين وابستگي بيش از پيش نمايان شد. با وقوع انقلاب اسلامي اگرچه آمريکا در ايران پايگاه خود را از دست داد . اما دخالتها و توطئه هاي اين کشور پايان نداشت . با تسخير سفارت آمريکا در تهران در 13 آبان 58 توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام و افشاي اسناد جاسوسي ، آمريکا پايه هاي قدرت خويش را بيش از هر زماني متزلزل مي ديد . در همين راستا تلاش خود را براي مقابله با انقلاب اسلامي بيشتر کرد و در 20 فروردين 1359 رابطه سياسي خود را با ايران قطع و دست به يکسري توطئه هاي نافرجام عليه انقلاب اسلامي زد از جمله : حمله نظامي به طبس ، کودتاي نوژه ، جنگ تحميلي ، تحريم اقتصادي و ... اما پس از گذشت سالها هنوز هم اين توطئه هاي نافرجام باقي مانده است.