زمان : 17 Farvardin 1390 - 17:23
شناسه : 32319
بازدید : 3251
بازارهای تاریخی یزد دل هرگردشگری را می برد بازارهای تاریخی یزد دل هرگردشگری را می برد

بازارهای تاریخی یزد دل هرگردشگری را می برد

یزدفردا"سرویس گزارش :امیرترقی نژاد:مگر می شود که گردشگری به یزد سفر کند واز بازارهای تاریخی این شهر دیدن نکند،بازارهایی که گوشه وکنار آن معرف وشناخت صنایع دستی استان یزداست .پارچه، شیرینی های یزدی، طلا و فرش بیشترین کالاهایی است که دل هر گردشگر را با خود می برد واز طرف دیگر این بازارهای تاریخی ،هنرکهن معماری ایران اسلامی رابا مناره ها وبادگیرهایش ،زیبایی اش را به رخ گردشگران می کشاند.

بازارمسگرها که درحد فاصل خیابان قیام قرار دارد با تق وتوق خود دقایقی طولانی گردشگر را به دیدن همین صداها نگه می دارد ووقتی از کوچه پس کوچه های این بازار به بازار پنج علی می رسی فرشهای دست باف یزدی که به هشت بهشت عالم معروف هستند تو را میخکوب نگه می دارد.

درآنطرف خیابان، بازار زرگری های یزد مشتریان پروپاقرصی در اقصی نقاط کشور دارد ،به طوریکه این بازار به عنوان نبض اقتصاد یزد شناخته می شود.قدمت این بازار به سده های دوازدهم و سیردهم هـ. ق تعلق داردوسقف بازار به صورت طاق و تویزه با قوس های هلالی و جناقی وهمچنین در طاق این بازار نورگیرهایی دیده می شودکه در وسط راسته بازار نیز بخشی به صورت طاق آهنگ می باشد.

معاون سازمان صنایع دستی استان یزد بااشاره به فعالیت 1800هنرمند صنایع دستی در استان یزد می گوید:بیشترین هنرمندان استان یزد در حوزه صنایع دستی در رشته زیورآلات سنتی فعالیت می نمایند.

محمد بهشتی نژاد اظهار می دارد:این هنرمندان در بازارهای تاریخی این استان جان دوباره ای به بازار داده اند که قابل توجه هر گردشگر است.

همچنین از کارگاه های تولیدی وقدیمی بازارهای یزد می توان به کارگاه مازاری که محل ساییدن حنا، کارگاه حلوایی ،محل تبدیل کنجد به حلوا وارده و کارگاه رنگرزی محل رنگ آمیزی الیاف نخی و پشمی است اشاره کرد. هر یک به اقتضای نوع فعالیت، دارای معماری ویژه ورنگ وبوی خاص خودش هستند،به طوریکه در کارگاههای رنگرزی، مواد شیمیایی جایی ندارد وشما بعنوان یک گردشگر بوی طبیعی رنگ والیاف را احساس می کنید.

اما قدیمی ترین بخش بازار یزد به نام"بازار حاجی قنبر" از مجموعه فرهنگی، تاریخی تکیه "امیر چقماق" است. در قرن سیزدهم هـ. ق، بر سر در این بازار، تکیه زیبای بلندی به شیوه دیگر تکایا و حسینیه های یزد با کاشی معقلی ساخته شد.ولی متاسفانه در ابتدای بازار کوچک این تکیه عظیم،وجود اتباع افغانی و اعراب وهمچنین دستفروشهای دوره گرد چهرهای نازیبایی را به آن بخشیده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد براین باور است که مجموع بازهارهای تاریخی استان یزد حكايت از غناي جاذبه هاي تاريخي و معماري اين استان دارد.

بهرام رضایی می گوید:شهر يزد داراي 700 هكتار بافت تاريخي است که بازارهای تاریخی یزد قسمت عظیمی از این با فت را تشکیل می دهند.

وی بااشاره به اینکه بازار تاریخی یزد بعنوان ستون فقرات این شهر محسوب می شود ، می افزاید:بازار های تاریخی یزد در این استان بعنون قطب اقتصاد کهن این شهر بشمار می آید.

این مقام مسئول معتقد است که بازار تاریخی یزد در هویت بخشی ومعماری کشور نقش اساسی برعهده داشته است.

رضایی با بیان اینکه بخش عظیمی از نیازهای مردم یزد از بازارهای تاریخی این شهر تامین می شود،اظهارمی دارد:بازار تاریخی یزد با تو جه به اینکه در مرکز شهر واقع شده است و نیازهای اصلی مردم یزد را برآورده می سازد.

وی می افزاید: مردم یزد اعتقاد عجیبی به بازارهای تاریخی یزد دارند به طوریکه این بازارها از پاساژهایی که تازه در این استان سا خته شده اند همچنان شلوغی خاص خودرا دارد.


مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری استان یزد به وجود آب انبارها وکارونسراها در داخل بازارهای تاریخی یزد اشاره می کند و می گوید:وجود آب انبارها و کاروانسراها در فواصل معین بازارهای تاریخی یزد با عث شده که بازارهای یزد از جذابیت های خاصی برای گردشگران داخلی وخارجی بحساب آید.

رضایی مهمترین مشکل حاضر بازارهای تاریخی یزد را د ر مرمت وبسازی می داند واظهارمی دارد:سازمان مسکن وشهرسازی،شهرداری ناحیه تاریخی نباید در مرمت وبهسازی بازار یزد میراث فرهنگی را تنها بگذارند.

وی براین باور است که برای رفع این مشکل باید طرح جامعی با همکاری سازماهایی که اداره شد هرچه سریعتر آماده واجرای آن زودتر عملیاتی شود.

البته مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری یزد، مشکل دیگر بازارهای تاریخی این شهر را درعدم امکانات لازم تاسیساتی مثل عدم دسترسی آسان به آتش نشانی عنوان می کند.

رضایی می گوید:بازارهای تاریخی یزد به دلیل کوچه های تنگ وبافت وسیعش در صورت اتش سوزی با مشکل جدی مواجه می شوند که در این رابطه نقش بازاریان وهمکاری آنها بسیار مهم واساسی است.