زمان : 12 Farvardin 1390 - 01:09
شناسه : 32156
بازدید : 14254
يافته ها و نتايج طرح تدوين سند توسعه بخش حمل و نقل استان يزد يافته ها و نتايج طرح تدوين سند توسعه بخش حمل و نقل استان يزد

 

يافته ها و نتايج طرح تدوين سند توسعه بخش حمل و نقل استان يزد

 

 

 

 

 

ميثم كوچك زاده-Email: Maisam2005@Gmail.com-كارشناس ارشد برنامه ريزي و بودجه اداره كل راه و ترابري يزد و مجري طرح

 
 

 سعيد رحيمي بافقي-رئيس اداره برنامه ريزي و بودجه اداره كل راه و ترابري يزد و همكار اصلي طرح-Email:Srahimi@yazdroad.ir

 

 محمدعلي جسماني-معاون سابق سازمان مديريت و برنامه ريزي يزد و مشاور علمي طرح

 

 

 

چكيده :

 

صاحب نظران توسعه بر اين نكته كه برنامه ريزي ضرورت قطعي توسعه اقتصادي در دنياي معاصر است، اتفاق نظر دارند. برنامه ريزي فرايندي آگاهانه در راستاي حل مسائل موجود بوده و دستيابي به اهداف معين در آينده جهت ايجاد دگرگوني يا بهسازي در نظام هاي اجرايي و عملياتي را پيش بيني مي كند.

 

برنامه ريزي يک فرايند پيوسته است که بيش از اتخاذ هر تصميمي آغاز شده و پس از اجراي آن تصميم ادامه مي يابد. برنامه ريزی روش های گوناگونی دارد که يکی از روش هاي مورد توجه در الگوهای نوين مديريت، برنامه ريزي استراتژيك (راهبردی) می باشد.

 

در سال هاي اخير توجه به برنامه ريزي استراتژيک به طور روز افزون افزايش يافته و تنها راه اثربخشي و کارامدي مديران، استفاده از اين شيوه برنامه ريزي بيان شده است.

 

يکی از موارد استفاده از الگوی برنامه ريزي استراتژيك، تهيه اسناد و برنامه های توسعه بخشي و فرابخشي در سطوح ملي، منطقه اي، استاني و محلي می باشد که در صورت تهيه اين اسناد و برقراري پيوندهاي لازم بين آنها، می توان اميدوار بود پتانسيل ها و مزيت هاي مناطق مختلف كشور در راستای توسعه کشور به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار گرفته و با تقسيم كار صحيح و متناسب بين مناطق و بخش های مختلف، رشد و   توسعه ای که تضمين کننده تحقق چشم انداز 20 ساله کشور باشد، محقق گردد.

 

در اين راستا در استان يزد از سال گذشته تهيه اسناد توسعه بخشي از جمله سند توسعه بخش حمل و نقل بطور جدي در دستور کار مسئولين محترم استان گرفته است. سند توسعه بخش حمل و نقل استان يزد با همكاري كارشناسان و مديران دستگاههاي اجرايي زيرمجموعه بخش حمل و نقل استان تهيه شده و در ارديبهشت سال جاري (1389) در کارگروه تخصصی امور زيربنايی استان به تصويب رسيده و كليات آن نيز در شوراي   برنامه ريزي و توسعه استان مصوب گرديده است.

 

هدف از اين مقاله ارائه گزارشي از روند اجراي طرح و همچنين ارائه خلاصه اي از يافته ها و نتايج بدست آمده از سند توسعه بخش حمل و نقل استان يزد مي باشد.

 

 

 

 

1-   مقدمه

 

برنامه ريزي عبارتست از فرايندي داراي مراحل مشخص و بهم پيوسته براي توليد يک خروجي منسجم در قالب سيستمي هماهنگ از تصميمات. خروجي فرايند برنامه ريزي، "برنامه" است. "برنامه"، بياني روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصميمات تعريف مي شود (مينتزبرگ، 1994).

 

برنامه توصيف حالت يا تحولي در آينده است كه قصد حاكميت را بيان مي كند. در يك برنامه كامل، هم نتايج مطلوب و هم اعمالي كه براي رسيدن به نتايج (اهداف) بايد انجام شود، تصريح مي گردد.

 

برنامه ريزي يک فرايند پيوسته است که بيش از اتخاذ هر تصميمي آغاز شده و پس از اجراي آن تصميم ادامه مي يابد. برنامه ريزی روش های گوناگونی دارد که يکی از روش هاي مورد توجه در الگوهای نوين مديريت، برنامه ريزي استراتژيك (راهبردی) می باشد.

 

تجربه دهه هاي اخير سازمان ها، نهادها و شركت ها بيانگر اين موضوع است كه دستيابي به اهداف بزرگ و نيز پاسخ گويي مداوم و مناسب به نيازمنديهاي ذينفع ها و مشتريان در محيط هاي پر تلاطم، بويژه در عصر اطلاعات و ارتباطات امروزي جز در سايه برنامه ريزي استراتژيك تحقق نخواهد يافت.

 

در دو دهه اخير، نويسندگان بسياري تلاش کرده‌اند برنامه ريزي استراتژيک را تعريف کنند كه کوپ (1987) با ترکيب عناصر مشترک اين تعاريف، برنامه ريزي استراتژيک را اين چنين تعريف کرده است:            "... يک سيستم باز براي سکانداري يک سازمان در آبهاي متلاطم محيط."

 

همچنين برخي از دانشمندان و نظريه پردازان علم مديريت، برنامه ريزي استراتژيک را اينگونه تعريف كرده اند كه : "با توجه به امکانات و محدوديتهاي دروني و بيروني، برنامه ريزي استراتژيک فرايندي است در جهت تجهيز منابع موجود و وحدت بخشيدن به تلاش ها براي نيل به اهداف و رسالت هاي بلندمدت." (الواني، 1386).

 

برنامه ريزي استراتژيک، رفتار مبتني بر حل مسائل با شاخصه عملگرايي است که با تمرکز بر شرايط محيطي تلاش مي‌کند راه‌هايي براي کسب موقعيت مطلوب در رقابت مستمر براي تأمين منابع پيدا کند. هدف اصلي استراتژي، موفقيت در تحقق رسالتش است، و اينکه آينده سازمان يا شرکت را با تغييرات پيش بيني شده در محيط پيوند دهد، بطوريکه سرعت تأمين منابع، سريع تر از هزينه منابع باشد (شيرازي، 1385).

 

يکی از موارد استفاده از الگوی برنامه ريزي استراتژيك، تهيه اسناد و برنامه های توسعه بخشي و فرابخشي در سطوح ملي، منطقه اي، استاني و محلي می باشد که در صورت تهيه اين اسناد و برقراري پيوندهاي لازم بين آنها، می توان اميدوار بود پتانسيل ها و مزيت هاي مناطق مختلف كشور در راستای توسعه کشور به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار گرفته و با تقسيم كار صحيح و متناسب بين مناطق و بخش های مختلف، رشد و   توسعه ای که تضمين کننده تحقق چشم انداز 20 ساله کشور باشد، محقق گردد.

 

در اين راستا از سال گذشته در استان يزد تهيه اسناد توسعه بخشي مانند سند توسعه بخش حمل و نقل در دستور کار مسئولين محترم استان گرفته است.

 

سند توسعه بخش حمل و نقل استان يزد از روش برنامه ريزي استراتژيك و با استفاده از مدل تحليل SWOT تدوين شده است كه براي تهيه آن بيش از 2000 ساعت كار كارشناسي انجام گرفته است.

 

اسناد بالا دستی مورد استفاده در تهيه سند توسعه بخش حمل و نقل استان عبارتند از:

 

1-   سند چشم انداز بيست ساله کشور و سياست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش حمل و نقل

 

2-   مصوبات سفر مقام معظم رهبری و هيئت محترم دولت در استان (دور اول و دوم)

 

3-    سند جامع حمل و نقل کشور (فصول تدوين شده)

 

4-   سياست ها و برنامه های کلی وزارت راه و ترابری

 

5-   سند ملی توسعه استان (مصوب هيئت محترم وزيران)

 

6-   سند آمايش استان (در حال تصويب)

 

7- نقشه راه و سند برنامه دستگاه های زيرمجموعه بخش حمل و نقل استان (راه و ترابري، حمل و نقل و پايانه ها، راه آهن، فرودگاه و هواشناسي)

 

فصل های تهيه شده در سند توسعه بخش حمل و نقل استان عبارتند از: 1- کليات و مبانی نظری،
2- شناخت وضع موجود (ارائه آمار و اطلاعات بخش)، 3- تحليل وضع موجود (بررسی وضعيت استان در کشور و محاسبه رتبه استان در شاخصهای مورد بررسی، بررسی تغييرات شاخصهای استان در سری زمانی پنج ساله، تحليل اطلاعات حسابهای منطقه ای و ...)، 4- ترسيم چشم انداز توسعه بخش، 5- تحليل عوامل درونی و بيرونی و شناسايی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهديد (SWOT)، 6- ارائه خط مشی های کلی، اهداف كلان، راهبردها و سياستهای اجرايی، 7- ارائه برنامه های عملياتی و پروژه های بخش در افق پنج ساله (برنامه عملياتی- اجرايي)،  8- اولويت بندي اقدامات اجرايي در طول برنامه، 9- ارائه نقشه های اسناد توسعه استان در بخش حمل و نقل (GIS) و 10- تهيه تراز فيزيکی- مالی بخش در طول برنامه

 

 

 


 


 

 

 

2-   شناخت و تحليل وضع موجود

 

استان يزد با مساحت حدود 131575 كيلومتر مربع بعنوان سومين استان پهناور كشور در قلب كوير مركزي ايران واقع گرديده است. اين استان با دارا بودن 1376 كيلومتر بزرگراه و راه اصلي، 5/4 درصد از شبكه اصلي راههاي كشور (شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلي) را به خود اختصاص داده است. همچنين طول خطوط اصلي ريلي در استان 1613 كيلومتر بوده كه 18 درصد از خطوط اصلي ريلي كشور را در برگرفته و استان را در جايگاه اول ريلي كشور قرار داده است.

 

استان يزد با توجه به موقعيت خاص جغرافيايي و قرار گرفتن در مرکز کشور (نقطه صفر جغرافيايي) و بر سر راه کريدورهاي بين المللي شمال- جنوب و شرق-  غرب و شبكه بزرگراه هاي آسيايي و شبكه راه آهن آسيايي و همچنين محل تلاقي مهمترين راههاي مواصلاتي شمال به جنوب و شرق به غرب کشور (جاده و ريل)، از جايگاه ترانزيتي ممتازي برخوردار بوده و 1465 كيلومتر (معادل 6/5 درصد) از راههاي شرياني كشور در استان يزد واقع شده و 6 درصد از بار ترانزيتي كشور از اين استان عبور مي نمايد (كسب رتبه 4 در كشور از نظر شاخص ميزان كالاي عبوري از استان).

 

استان يزد جنوب غرب كشور را از طريق راه شرياني ابركوه- يزد- طبس به شمال شرق و جنوب را از طريق بزرگراه شمش- مهريز- يزد- نايين و چوپانان به شمال و جنوب شرق را بوسيله محور راور- نايبند- ديهوك به شمال شرق متصل مي سازد.

 

از طرف ديگر وجود معادن غني و واحدهاي بزرگ صنعتي در منطقه و لزوم جابجايي مواد معدني و محصولات صنعتي استان به ساير استان ها و خارج از كشور، در كنار جايگاه ويژه ترانزيتي استان در كشور، باعث گرديده استان يزد از نظر شاخصهايي چون "تناژ خالص بار حمل شده توسط راه آهن" و "ميليون تن كيلومتر كالاي حمل شده از مبدأ استان (جاده اي)" به ترتيب رتبه 1 و 7 كشور را كسب نمايد.

 

 

 

جايگاه استان يزد در شاخص هاي بخش حمل و نقل كشور

 

شاخص

واحد

استان يزد

كشور

سهم استان از کشور (درصد)

رتبه استان در كشور

وسعت

كيلومتر مربع

131575

1648000

8

3

جمعيت

هزار نفر

991

71000

1.4

22

طول شبكه اصلي راه ها (آزادراه، بزرگراه و راه اصلي)

كيلومتر

1376

30547

4.5

7

طول راه هاي شرياني

كيلومتر

1465

26000

5.6

6

ميزان ترانزيت كالا  (ميليون تن كيلومتر كالاي عبوري از استان)

ميليون تن كيلومتر

9152

152999

6

4

خطوط اصلي ريلي

كيلومتر

1613

9036

18

1

تناژ خالص بار حمل شده توسط راه آهن

هزار تن

13492

33044

41

1

 

منابع: سالنامه آماري كشور، 1387 و كتاب جامع آمار حمل و نقل كشور، 1387

 

 

 

در حال حاضر در ميان 32  اداره كل راه و ترابري در استانهاي كشور، اداره كل راه و ترابري استان يزد وسيع ترين شبكه راه به طول 10260 كيلومتر را در حوزه استحفاظي خود دارد. بطوريكه طول بزرگراه هاي استان 425 كيلومتر، راه هاي اصلي و فرعي 2441 كيلومتر، راه هاي فرعي شني 291 كيلومتر، راه هاي روستايي آسفالته 2232 كيلومتر و راه هاي روستايي خاكي 4871 كيلومتر مي باشد.

 

در بخش ريلي نيز استان يزد با داشتن 2 اداره كل راه آهن و وجود ايستگاه راه آهن بافق به عنوان پنج راه عظيم ريلي در كشور و رتبه اول استان در كشور از نظر طول خطوط ريلي و همچنين شاخص هاي "تناژ بارگيري شده"، "درآمد حمل بار" و "واگن هاي بارگيري شده" به عنوان قطب ريلي كشور شناخته مي شود.

 

 

 

3-   چشم انداز توسعه بخش حمل و نقل استان يزد

 

چشم انداز ترسيم شده در سند حمل و نقل استان بعنوان قله آرماني توسعه بخش حمل و نقل استان يزد كه براساس پتانسيل هاي موجود استان و تحليل وضع موجود بدست آمده است، عبارتست از:

 

 

 

شبکه حمل و نقل استان يزد ؛ در سطح بالايي از  كيفيت، همراه با سرويس دهي و پوشش مناسب و  برخوردار از استانداردهاي لازم، به منظور انتقال ايمن، سريع و كم هزينه مسافر و کالا بوده و با استفاده از    پتانسيل های منطقه ای و وجود زيرساخت های ارتباطی جاده ای، ريلی و هوايی با کارکرد ملی و فراملی، استان يزد را به قطب ترانزيتي كشور تبديل نموده و توسعه اقتصادي استان را سرعت مي بخشد.

 

 

 

 


 

 

 

 

4-   تحليل عوامل درونی و بيرونی و شناسايی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهديد (SWOT)

 

با استفاده از نتايج حاصل از بررسي علمي و تحليل آمار و اطلاعات موجود در بخش حمل و نقل استان و همچنين تشكيل جلسات تخصصي با حضور كارشناسان دستگاههاي زيرمجموعه بخش، عمده ترين نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهديد موجود در بخش حمل و نقل استان به شرح ذيل استخراج گرديده است:

 

4-1- عوامل دروني

 

4-1-1- عمده ترين نقاط قوت

 

- وجود زيرساخت ها و امكانات حمل و نقل جاده اي و ريلي با عملكرد ملي و فراملي

 

- وجود حدود 14000 كيلومتر راه همسنگ در استان

 

- سهم قابل توجه استان از شبكه راه هاي اصلي كشور و راه هاي شرياني

 

- برخورداري استان از راههاي شرياني اتصال دهنده استان هاي جنوبي و جنوب شرقي (بويژه شهرهاي بندري بندرعباس و بندر چابهار كه مبدأ ترانزيت كالا به كشور مي باشند) به پايتخت كشور و ساير استان هاي غربي، شمال غربي و شمالي

 

- رتبه 4 استان در ترانزيت كالاي كشور (از نظر شاخص "ميليون تن كيلومتر كالاي عبوري از استان")

 

- رتبه 7 استان در شاخص "ميليون تن كيلومتر طي شده از مبداء استان"

 

- امكان ايجاد شركت هاي حمل و نقل استاني، ملي و بين المللي در استان (ريل و جاده)

 

- وجود امکانات لازم جهت حمل و نقل ترکيبي (ريل و جاده)

 

- وجود 2 اداره كل راه آهن در استان (يزد و طبس)

 

- وجود 2 فرودگاه در استان (يزد و طبس)

 

- وجود حدود 16 درصد از خطوط ريلي اصلي و فرعي كشور در حوزه ادارات كل راه آهن يزد و طبس (شرق)

 

- رتبه اول استان در كشور از نظر شاخص هاي "تناژ بارگيري شده"، "درآمد حمل بار" و "واگن هاي بارگيري شده" توسط خطوط ريلي استان

 

- وجود ايستگاه راه آهن بافق به عنوان مهمترين قطب ريلي كشور و واقع شدن در يك پنج راه عظيم ريلي

 

- وجود نيروهاي متخصص، با تجربه و توانمند در بخش حمل و نقل استان

 

- برخورداري از سطح استاندارد بالا در حوزه عمليات ناوبري و هوانوردي فرودگاه يزد

 

- بين المللي بودن فرودگاه يزد كه امكان افزايش جذب مسافر و جابجايي بار را بوجود آورده است (با توجه به عدم محدوديت در پذيرش پروازهاي خارجي)

 

- امكان تبديل شدن به «هاب» هوايي منطقه جهت جذب پروازهاي عبوري براي سوختگيري و..
- راه اندازي ترمينال جديد براي پذيرش مسافر پروازهاي داخلي و خارجي در فرودگاه يزد
- امكان صدور پيش بيني هاي جوي از قبيل يخ بندان، طوفان و مه گرفتگي جهت استفاده در بخش حمل و نقل

 

- وجود سيستم اطلاعات جغرافيايي(GIS)  در دستگاه هاي زيرمجموعه بخش به منظور اطلاع رساني و تهيه نقشه و اطلاعات مورد نياز در بخش

 

 

 

4-1-2- عمده ترين نقاط ضعف

 

- ناكافي بودن شبكه هاي حمل و نقل ريلي و جاده اي (بويژه آزادراه و بزرگراه) متناسب با قابليت هاي توسعه استان

 

- كمبود راههاي ارتباطي مناسب در بـرقراري دسترسي به مكانهاي صنعتي و معدني
- پايين بودن سطح ايمني در جابه جايي كالا و مسافر و بالا بودن ميزان تصادفات در جاده هاي استان و همچنين آمار بالاي تلفات در سوانح جاده اي

 

- عدم وجود كنارگذر در بعضي از شهرهايي كه در مسير حمل و نقل سراسري قرار دارند
- عدم تناسب خطوط موجود با حجم ترافيك در برخي از محورها

 

- پايين بودن ميزان تراكم راه هاي ساخته شده در سطح استان در مقايسه با سطح كشور

 

- فرسودگي ناوگان حمل و نقل باري استان

 

- مصرف بالاي سوخت در بخش حمل و نقل جاده اي

 

- پايين بودن بهره وري در زير بخش هاي حمل و نقل

 

- نبود مديريت واحد در حمل و نقل ترانزيت

 

- كمبود امكانات بين راهي مناسب در جاده هاي اصلي استان

 

- عدم تناسب سود و بازگشت سرمايه در بخش ناوگان بار و مسافر به نسبت سرمايه گذاري صورت گرفته

 

- فقدان شركت هاي حمل و نقلي توانمند در سطح استان بلحاظ عدم وجود  سيستم هاي انگيزشي و رقابتي

 

- ازدياد ناوگان داراي ديون معوق در بخش حمل و نقل

 

- لزوم نوسازي ناوگان هوايي، ريلي و جاده اي و محدوديت هاي موجود براي تأمين آن

 

- كمبود ناوگان سريع السير ريلي جهت حمل بار و مسافر با توجه به اينكه استان از نظر حمل بار و مسافر سهم بالايي را در كشور دارد

 

- عدم توليد درآمدهاي منطقه اي مورد انتظار ناشي از فعاليت هاي بخش راه آهن استان (بخش عمده اي از درآمدهاي حمل و نقل ريلي استان نصيب فعالين غير بومي اين بخش مي گردد)

 

- عدم وجود زيرساخت هاي لازم جهت دسترسي مناسب مراكز صنعتي استان به شبكه حمل ونقل ريلي

 

- عدم وجود برخي از استانداردهاي بين المللي لازم در فرودگاه هاي يزد و طبس

 

- عدم تجهيز كافي فرودگاه هاي استان به سيستم ناوبري پيشرفته ILS

 

- به روز نبودن تجهيزات هواشناسي موجود با توجه به پيشرفت هاي سريع علمي و فني در اين حوزه

 

- وجود مشكلات ساختاري، كمبود امكانات مورد نياز و نداشتن تشكيلات منسجم و نيروي متخصص كافي در زمينه هواشناسي جهت پاسخگويي مناسب به نيازهاي بخش و استان

 

- كمبود امكانات و اعتبارات پژوهشي در بخش حمل و نقل

 

 

 

4-2- عوامل بيروني

 

4-2-1- عمده ترين فرصت ها

 

- قرار گرفتن استان در مرکز کشور (نقطه صفر جغرافيايي) و بر سر راه کريدورهاي بين المللي شمال- جنوب و شرق-  غرب و شبكه بزرگراه هاي آسيايي و شبكه راه آهن آسيايي و همچنين محل تلاقي مهمترين راههاي مواصلاتي شمال به جنوب و شرق به غرب کشور (جاده و ريل)

 

- قرار گرفتن استان در مسير حمل بارهاي ترانزيتي از بندر عباس و بندر چابهار و همچنين مرز كشورهاي افغانستان و پاكستان (ميرجاوه) به سمت پايتخت و مناطق شمالي، شمال غرب و غرب كشور (مرز كشورهاي آذربايجان، تركيه و عراق)

 

- اهتمام ويژه دولت و مسئولين استاني به بخش حمل و نقل استان و وجود مصوبات سفرهاي استاني در اين بخش

 

- پايين بودن هزينه احداث و توسعه راه ها و راه آهن با توجه به كمبود معارض وكويري بودن منطقه

 

- بالا بودن جايگاه و پتانسيل ويژه گردشگري استان و امكان جذب گردشگران داخلي و خارجي براي بازديد از جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي نقاط مختلف استان
- امكان واگذاري امور در بخش حمل و نقل به بخش خصوصي با توجه به سياستهاي اصل 44

 

- امكان بهره گيري از شرايط اقليمي و جغرافيايي منطقه (آب و هواي خشك، دوري از مرزها، مركزيت كشور و ..) براي راه اندازي مركز ملي بارانداز و تخليه كالا در استان و توسعه حمل و نقل تركيبي (ريل و جاده)

 

- امكان احداث و توسعه كارخانجات توليد و تعمير لكوموتيو و واگن در استان با توجه به قرار گرفتن استان يزد در پنج راه ريلي و مركز كشور

 

- وجود زمينه مناسب براي تبديل فرودگاه يزد به پايگاه اصلي آموزش هوانوردي كشور و انجام فعاليت هاي آموزشي، هوانوردي و خلباني در اين فرودگاه بدليل شرايط جغرافيايي منطقه و عوارض زمين

 

- امكان ارائه خدمات تخصصي و برتر بخش حمل و نقل با توجه به پتانسيلهاي علمي و فني استان و وجود فارغ التحصيلان سطوح عالي و مراكز دانشگاهي معتبر

 

- امكان راه اندازي رشته هاي تخصصي مورد نياز بخش در دانشگاه هاي استان
- اثربخشي بالاي اطلاعات هواشناسي در صورت انجام آموزشهاي علمي و كاربردي لازم به كاربران

 

- اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها كه پيش بيني مي شود ميزان تقاضا از ناوگان حمل و نقل عمومي (درون شهري- بين شهري) را افزايش دهد

 

 

 

4-2-2- عمده ترين تهديدها

 

- عدم كفايت اعتبارات در بودجه سنواتي براي توسعه زيرساختهاي بخش حمل و نقل
- بالابودن حجم نيازها و محدود بودن اعتبارات و كمبود تخصيص كه منجر به طولاني شدن مدت اجراي طرح هاي عمراني خواهد شد

 

- عدم استقبال سرمايه گذاران غير دولتي در توسعه زيرساخت هاي بخش حمل و نقل
- كافي نبودن تشكل هاي تخصصي در بخش حمل و نقل

 

- عدم تناسب بين اعتبارات عمراني و برنامه نگهداري راه ها با توجه به طول راه هاي استان و لزوم نگهداري و روكش بموقع آسفالت راه ها

 

- وسعت بالاي استان (با قطر تقريبي 1000 كيلومتر) و پراكندگي راه هاي حوزه استحفاظي و در نتيجه بالا بودن هزينه نگهداري، نظارت و كنترل پروژه هاي عمراني در سطح استان

 

- وجود خطر دائمي شنهاي روان در راه هاي جاده اي و ريلي استان

 

- افزايش قيمت قير و تأثير آن در قيمت تمام شده فعاليت هاي راهداري و راهسازي

 

- عدم آشنايي كافي و دسترسي مهندسان مشاور و پيمانكاران بخش حمل و نقل به فناوري روز دنيا

 

- كمبود پيمانكاران توانمند بومي در استان بويژه در زمينه راهداري 

 

- ترافيك بالا ناشي از شرياني بودن راه هاي استان و در نتيجه استهلاك بالاي جاده هاي استان و بالا بودن هزينه نگهداري از راه ها و همچنين افزايش حوادث جاده اي

 

- استفاده غير اصولي معادن و كارخانه ها از راه هاي استان جهت حمل محموله هاي با تناژ بالا
- وجود مسيرهاي يكنواخت، طولاني و خسته كننده كويري و اثرات آن بر كاهش ايمني و افزايش سوانح جاده اي

 

- بالا بودن سوانح جاده اي ناشي از خستگي و خواب آلودگي رانندگان عبوري از استان

 

- احتمال بالاي خطر برخورد با شتر در اكثر راه هاي كويري استان

 

- بوروكراسي پيچيده حاكم بر احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي توسط بخش خصوصي در محورهاي اصلي استان

 

- عدم پرداخت تسهيلات كافي در زمينه ارتقاء ايمني از قبيل احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي، نوسازي ناوگان باري و مسافري و مراكز معاينه فني

 

- وجود مشكلات در خريد ناوگان ريلي، ريل و ماشين آلات مكانيزه و تهيه لوازم يدكي مربوطه به علت تحريم اقتصادي

 

- زيان ده بودن بخش مسافري راه آهن

 

- عدم وجود اعتبارات استاني براي توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل هوايي و ريلي استان
- عدم توجيه اقتصادي شركت هاي هواپيمايي براي راه اندازي مسيرهاي هوايي جديد در استان با توجه به ميزان پذيرش مسافر

 

- عدم استفاده از فرصت ها و امكانات موجود در بخش حمل و نقل هوايي مانند چارتر كردن پروازهاي زيارتي و سياحتي (در مقايسه با استان هاي مشابه)

 

- بالا بودن هزينه نگهداري و پشتيباني جهت بروزرساني مستمر سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري هواشناسي و ارتقاء دانش كارشناسي

 

- عدم آشنايي كاربران به چگونگي استفاده از داده ها و اطلاعات هواشناسي كه باعث مي شود نتايج مورد انتظار حاصل نگردد

 

- كمبود حمايت هاي اقتصادي و اجتماعي لازم از رانندگان بخش حمل ونقل جاده اي

 

 

 

5-   خط مشي ها و سياست هاي كلي توسعه بخش حمل و نقل استان يزد

 

خط مشي ها و سياست هاي كلي بخش حمل و نقل استان يزد عبارتند از:

 

- توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص اصلاح الگوي مصرف و مديريت هدفمند منابع

 

- تلاش در جهت تكميل مصوبات قانون برنامه چهارم و اجراي مصوبات اصل 44 قانون اساسي و برنامه پنجم توسعه با توجه به افق پيش بيني شده در سند چشم انداز و سند جامع بخش حمل و نقل کشور و سند توسعه بخش حمل و نقل استان

 

- اجراي مصوبات سفرهاي استاني رهبر معظم انقلاب اسلامي و هيئت محترم دولت

 

- بهره برداري از مزيت مرکزيت جغرافيايي استان در كشور

 

- اجراي امور براساس اصل عدالت محوري

 

- تسهيل دسترسي مراکز جمعيتی و اقتصادی به شبكه حمل و نقل

 

- كاهش هزينه و زمان تردد بهره برداران از شبكه هاي حمل و نقل

 

- تأمين و ارتقاء امنيت، سلامتي و رفاه استفاده كنندگان از تسهيلات حمل و نقل

 

- آموزش و مشاركت عمومي به منظور ارتقاء ايمني و بهبود امور

 

- نوسازي و بهسازي ناوگان در تمام شقوق حمل و نقل

 

- كاهش حجم تصديگري دولت در امر جابجايي بار و مسافر و جذب مشارکت بخش خصوصی

 

- حفظ و نگهداري از زيربناهاي احداث شده در بخش حمل و نقل

 

- فراهم نمودن زيرساختهاي لازم براي استقرار پدافند غيرعامل و مقابله با بحرانهاي احتمالي 

 

- ارائه خدمات تخصصي و برتر بخش حمل و نقل در استان

 

 

 

برنامه هاي كلي بخش نيز همراستا با برنامه هاي كلي وزارتخانه متبوع عبارتند از:

 

- توسعه حمل و نقل عمومي

 

- توسعه، بهسازي و تجهيز زيرساخت هاي بخش حمل و نقل

 

- اولويت بندي و اتمام پروژه هاي نيمه تمام

 

- افزايش سهم استان از مسيرهاي ترانزيتي و شرياني

 

- توسعه حمل و نقل ترکيبی (ريل و جاده) و استفاده از پتانسيل هاي استان در زمينه خدمات انبارداري و پشتيباني حمل و نقل

 

- راه آهن محوري در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي و در جهت سند چشم انداز 1404و سند جامع بخش حمل و نقل كشور

 

- تلاش به منظور افزايش سهم حمل و نقل ريلي در جابجايي مسافر و بار انبوه به ويژه در بخش ترانزيتي

 

- توجه جدي به بخش مسافري راه آهن در كنار بخش باري آن و ايجاد نگرش مسافر محوري در حمل و نقل ريلي

 

- آماده سازي بسترهاي مناسب حقوقي، اجتماعي و اقتصادي جهت مشارکت و رقابت واقعي، جدي و گسترده بخش خصوصي

 

- تشويق و حمايت از سرمايه گذاري هاي غيردولتي داخلي و خارجي و انتقال فناوري در زمينه توسعه زيرساخت ها و نوسازي و توسعه ظرفيت ناوگان حمل و نقل

 

- ايجاد شركت هاي حمل و نقل و ترانزيت استاني، ملي و بين المللي در بخش ريل و جاده استان

 

- افزايش سطح ايمني و كاهش سوانح در بخش حمل و نقل

 

- بهبود امنيت و خدمات رساني با تلاش در جهت نوسازي ناوگان در تمام شقوق حمل و نقل

 

- ارتقاء كيفيت در اجراي پروژه ها با استفاده از نظام فني- اجرايي و رعايت استانداردها و مشخصات فني در مطالعات و اجراي پروژه ها

 

- ارتقاء نگرش علمي و مهندسي در ساخت، تعمير و نگهداري زيربناها

 

- اعمال مهندسي ارزش و مديريت دانش در مطالعه و اجراي پروژه ها

 

- بومي كردن فناوري هاي نو با همكاري محافل علمي و صنعتي و بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري روز دنيا و ارتباط مؤثر با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي

 

- راه اندازي رشته هاي تخصصي مورد نياز بخش در دانشگاه هاي استان

 

- محلي نمودن فرآيند مديريت علمي بخش حمل و نقل

 

- تلاش در راستاي ارتقاء ظرفيت علمي مديريت منابع در بخش حمل و نقل و افزايش استفاده از ظرفيتهاي موجود

 

- اصلاح ساختار نيروي انساني و استفاده از نيروهاي تخصصي و همچنين آموزش و ارتقاء دانش فني و مهارتهاي پرسنل بخش

 

- جذب اعتبارات پژوهشي و انجام پژوهش هاي كاربردي مورد نياز بخش

 

 

 

6-   برنامه هاي كلي زيربخش هاي جاده اي، ريلي، هوايي و هواشناسي

 

- بخش جاده اي:

 

توسعه راه ها و شبكه هاي حمل و نقل جاده اي در استان

 

بهره برداري از مزيت مرکزيت جغرافيايي استان در كشور و افزايش سهم استان از آزادراه ها و بزرگراه هاي كشور

 

تسهيل در فرايند حمل و نقل و ترانزيت جاده اي

 

حفظ و نگهداري از زيربناهاي احداث شده در بخش حمل و نقل جاده اي

 

تأمين ايمني و حفظ سلامت استفاده كنندگان از شبكه حمل و نقل جاده اي

 

نهادينه سازي بهره وري و افزايش آن در بخش احداث و نگهداري راه

 

تشويق و حمايت از فعاليت بخش خصوصي در توسعه حمل و نقل جاده اي

 

توسعه و بازسازي مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي

 

نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي و بهبود خدمات رساني به استفاده كنندگان از سامانه هاي حمل و نقل عمومي مسافر و بار

 

آموزش و فرهنگ سازي براي افزايش ايمني و كاهش سفرهاي غير ضروري

 

 

 

- بخش ريلي:

 

توسعه شبكه ريلي براي دسترسي حداكثري منابع بار و مسافر

 

دوخطه كردن و برقي كردن خطوط ريلي و توسعه ناوگان سريع السير ريلي

 

جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي براي توسعه شبكه ريلي، بهره برداري و مديريت سيستم

 

واگذاري قطارهاي مسافري به بخش خصوصي و رفع شرايط انحصاري در ارائه خدمات

 

برنامه ريزي براي افزايش سهم بخش ريلي در حمل بار و جابجايي مسافر و توجه خاص به بخش ترانزيت

 

ارتقاء ضريب امنيت بخش ريلي

 

بهسازي و تجهيز شبكه حمل و نقل ريلي استان

 

ارتقاء سطح نگهداري، بهسازي و نوسازي خطوط راه آهن و ايستگاهها براي نيل به استانداردهاي مطلوب

 

توسعه ناوگان ريلي متناسب با شبكه ريلي به منظور رسيدن به سهم پيش بيني شده از حمل بار و مسافر

 

ارتقاء سطح نگهداري و بهره برداري از وسايل نقليه ريلي بمنظور حداكثر استفاده از ظرفيتهاي موجود
استفاده از پتانسيل راه آهن بافق به عنوان مهمترين قطب ريلي كشور جهت توسعه حمل و نقل ترکيبی و راه اندازی مرکز ملی تخليه و بارانداز کالا در منطقه گرم و خشک بافق

 

توسعه كارخانجات توليد و تعميرات لكوموتيو و واگن در استان

 

افزايش سهم استان از منافع و درآمدهاي حمل و نقل ريلي (بويژه در بخش باري راه آهن)

 

 

 

- بخش هوايي:

 

تكميل صددرصدي تجهيز ناوبري هوايي و پوشش راداري كل فضاي استان در حد استاندارد جهاني

 

توسعه، نوسازي، تجهيز و تكميل فرودگاه هاي استان

 

ارتقاء سطح ارائه خدمات و ايمني پرواز در فرودگاه هاي استان

 

تجهيز واحدهاي مراقبت پرواز به نحوي كه پاسخگويي حجم پروازهاي فرودگاه يزد باشد

 

بالا بردن سطح استانداردهاي بين المللي در فرودگاه يزد

 

ارائه خدمات برتر و تخصصي فرودگاهي در فرودگاه يزد

 

آماده نگه داشتن فرودگاه هاي يزد و طبس به منظور ارائه خدمات مناسب و با كيفيت به كليه كاربران اعم از مسافرين و شركتهاي هواپيمايي

 

افزايش درآمد شركت مادرتخصصي فرودگاه هاي كشور از طريق توسعه خدمات قابل ارائه به منظور فراهم نمودن امكان توسعه زيرساختها

 

جذب اعتبارات استاني به منظور افزايش امكان جذب اعتبارات ملي در جهت توسعه زيرساختهاي حمل و نقل هوايي استان

 

 

 

- هواشناسي:

 

تلاش براي توسعه سيستم هاي هواشناسي متناسب با فناوري هاي جديد با توجه به اثربخشي سيستم ها در بخش هاي مختلف هوانوردي و حمل و نقل جاده اي

 

تعميم پوشش کليه نقاط استان با تجهيز ايستگاه هاي هواشناسي

 

ارتقاء دانش كارشناسي و جذب نيروي متخصص مورد نياز جهت پاسخگويي مناسب به نيازهاي بخش و استان

 

فرهنگ سازي و اطلاع رساني جهت آشنايي كاربران به چگونگي استفاده از  داده ها و اطلاعات هواشناسي

 

 

 

7-   اهداف كلان، راهبردها و سياستهاي اجرايي توسعه بخش حمل و نقل استان يزد

 

هدف کلان 1-  بهره برداري از مزيت مرکزيت جغرافيايي استان در كشور

 

راهبرد بلندمدت1-1- توسعه محورهاي ترانزيتي و شرياني و ارتقاء جايگاه ترانزيتي استان در کشور

 

سياست اجرايي 1-1-1- احدث آزادراه در مسير كريدورهاي شرق- غرب و شمال- جنوب

 

سياست اجرايي 1-1-2- احدث بزرگراه در مسير كريدورهاي شرق- غرب و شمال- جنوب

 

سياست اجرايي 1-1-3- احداث راههاي اصلي در مسير كريدورهاي شرق- غرب و شمال- جنوب

 

سياست اجرايي 1-1-4- بهسازي و ارتقاء راههاي فرعي به اصلي در مسير كريدورهاي شرق- غرب و شمال- جنوب

 

سياست اجرايي 1-1-5- تبديل وضعيت راه هاي استان به راه هاي شرياني

 

راهبرد بلندمدت1-2- توسعه كمي و كيفي محورهاي ريلي با كاركرد ملي و فراملي

 

سياست اجرايي 1-2-1- اتصال راه آهن به مراکز استانهای همجوار

 

سياست اجرايي 1-2-2- دوخطه كردن و برقي كردن خطوط ريلي و توسعه ناوگان سريع السير ريلي

 

سياست اجرايي 1-2-3- تسهيل دسترسي بنادر جنوبي و مرزهاي شرقي به پايتخت

 

راهبرد بلندمدت1-3- استفاده از پتانسيل راه آهن بافق به عنوان مهمترين قطب ريلي كشور

 

سياست اجرايي 1-3-1- توسعه حمل و نقل ترکيبی (ريل و جاده)

 

سياست اجرايي 1-3-2- راه اندازی و توسعه كارخانجات توليد و تعميرات لكوموتيو و واگن

 

راهبرد بلندمدت1-4- توسعه کمی و کيفی ناوگان ريلي متناسب با شبكه ريلي به منظور رسيدن به سهم پيش بيني شده از حمل بار و مسافر

 

سياست اجرايي 1-4-1- جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي جهت توسعه و تجهيز ناوگان باري و مسافري

 

سياست اجرايي 1-4-2- پيگيري جهت خريد ناوگان سريع السير ريلي و بهره برداري در مسيرهاي ترانزيتي

 

سياست اجرايي 1-4-3- راه اندازی و توسعه كارخانجات توليد و تعميرات لكوموتيو و واگن

 

راهبرد بلندمدت1-5- استفاده از مزيت بين المللی بودن فرودگاه يزد، شرايط جغرافيايي منطقه, مرکزيت استان در کشور و عدم وجود عوارض زمين

 

سياست اجرايي 1-5-1- تبديل فرودگاه يزد به «هاب» هوايي منطقه جهت جذب پروازهاي عبوري براي سوختگيري و ...

 

سياست اجرايي 1-5-2- تبديل فرودگاه يزد به پايگاه اصلي آموزش هوانوردي كشور

 

راهبرد بلندمدت1-6- توسعه شبكه ايستگاه هاي هواشناسي استان مطابق با استانداردهاي موجود

 

سياست اجرايي 1-6-1- احداث، تكميل و ارتقاء ايستگاه هاي هواشناسي

 

 

 

هدف کلان 2- تسهيل دسترسي مراکز جمعيتی و اقتصادی به شبكه حمل و نقل

 

راهبرد بلندمدت2-1- توسعه راه ها و شبكه هاي حمل و نقل جاده اي در استان

 

سياست اجرايي 2-1-1- پيگيري در جهت احداث بزرگراه در مسير مركز استان به مركز شهرستانها و استانهاي همجوار

 

سياست اجرايي 2-1-2- پيگيري در جهت احداث راه اصلي

 

سياست اجرايي 2-1-3- احداث راه فرعي جهت اتصال مراكز شهرستان ها به مراكز بخشهاي تابعه

 

سياست اجرايي 2-1-4- احداث راه روستايي آسفالته براي روستاهاي بالاي 20 خانوار

 

راهبرد بلندمدت2-2- بهسازي و ارتقاء درجه راه هاي استان

 

سياست اجرايي 2-2-1- بهسازي و ارتقاء راه هاي روستايي آسفالته به فرعي

 

سياست اجرايي 2-2-2- بهسازي و ارتقاء راه هاي فرعي به اصلي

 

سياست اجرايي 2-2-3- بهسازي بزرگراه ها

 

راهبرد بلندمدت2-3- توسعه كمي و كيفي خطوط و شبكه هاي حمل و نقل ريلی در استان

 

سياست اجرايي 2-3-1- اتصال راه آهن به مراکز استان های همجوار

 

سياست اجرايي 2-3-2- اتصال راه آهن به مراکز اقتصادی عمده

 

سياست اجرايي 2-3-3- توسعه، بهسازي و نوسازي خطوط راه آهن و ايستگاهها

 

راهبرد بلندمدت2-4- توسعه، نوسازي، تجهيز و تكميل فرودگاه هاي استان

 

سياست اجرايي 2-4-1- استفاده حداکثری از امکانات موجود و افزايش سطح خدمات

 

سياست اجرايي 2-4-2- توسعه فرودگاه يزد

 

سياست اجرايي 2-4-3- توسعه و تجهيز فرودگاه طبس

 

سياست اجرايي 2-4-4- بسترسازي مناسب جهت احداث فرودگاه بافق توسط بخش خصوصي

 

 

 

هدف کلان 3- تأمين و ارتقاء امنيت، سلامتي و رفاه استفاده كنندگان از تسهيلات حمل و نقل

 

راهبرد بلندمدت3-1- افزايش سهم حمل و نقل ريلي از جابجايی بار و مسافر استان

 

سياست اجرايي 3-1-1- توسعه کمی و ارتقاء کيفيت خطوط و ناوگان حمل و نقل ريلی

 

راهبرد بلندمدت3-2- افزايش ايمني راه ها و حذف نقاط پرحادثه

 

سياست اجرايي 3-2-1- دوبانده كردن و جداسازي خطوط رفت و برگشت محورهاي پرحادثه (از نوع تصادف مستقيم و رو در رو)

 

سياست اجرايي 3-2-2- كاهش نقاط و مقاطع پر حادثه

 

سياست اجرايي 3-2-3- مقابله با حركت شنهاي روان در جاده هاي استان

 

سياست اجرايي 3-2-4- خط كشي ساليانه كليه راه هاي آسفالته

 

سياست اجرايي 3-2-5- تجهيز و نصب علائم ايمني، روشنايي و تجهيزات در راه هاي استان

 

سياست اجرايي 3-2-6- استفاده از تجهيزات مدرن راهداري

 

سياست اجرايي 3-2-7- استفاده از تجهيزات ITS (حمل و نقل هوشمند) در محورهای استان

 

سياست اجرايي 3-2-8- راه اندازي مركز مديريت راه ها

 

سياست اجرايي 3-2-9- احداث كنارگذر در شهرهايي كه در مسير حمل و نقل سراسري قرار دارند

 

سياست اجرايي 3-2-10-  ساماندهي مبادي ورودي شهرها

 

سياست اجرايي 3-2-11-  ايمن سازی مدارس حاشيه راهها

 

راهبرد بلندمدت3-3- ارتقاء سطح خدمات حمل و نقل جاده اي

 

سياست اجرايي 3-3-1- توسعه و بازسازي مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي

 

سياست اجرايي 3-3-2-  نوسازی ناوگان بار و مسافر

 

راهبرد بلندمدت3-4- ارتقاء سرعت و كيفيت امداد رساني جاده اي

 

سياست اجرايي 3-4-1- افزايش سرعت پاكسازي راه ها در حوادث طبيعي و سوانح جاده اي

 

سياست اجرايي 3-4-2- توسعه مراكز امداد جاده اي و پليس راه

 

راهبرد بلندمدت3-5- آموزش، فرهنگ سازي و جلب مشاركت عمومي به منظور ارتقاء ايمني

 

سياست اجرايي 3-5-1- اطلاع رسانی و توليد برنامه های صوتی و تصويری آموزشی

 

سياست اجرايي 3-5-2- آموزش دست اندرکاران بخش حمل و نقل (رانندگان، مديران شرکتها، پليس و کارمندان)

 

سياست اجرايي 3-5-3- راه اندازی پارک ترافيک

 

سياست اجرايي 3-5-4- فراهم نمودن بستر مناسب جهت كاهش سفرهاي غير ضروري

 

راهبرد بلندمدت3-6- ارتقاء ضريب امنيت بخش ريلي

 

سياست اجرايي 3-6-1- انتقال مسير حرکت قطارهای باری به خارج از شهر يزد

 

سياست اجرايي 3-6-2- ايمن سازي و زيبا سازي مسير حركت قطار در داخل شهرها

 

سياست اجرايي 3-6-3- تجهيز مسيرهاي پرترافيك راه آهن به علايم الكتريكي و ارتباطات پيشرفته

 

سياست اجرايي 3-6-4- جلوگيري از حركت شنهاي روان در مسير ريل هاي مناطق كويري

 

سياست اجرايي 3-6-5- رفع معضل ترافيك شهري با توجه به عبور خطوط راه آهن از داخل شهر

 

راهبرد بلندمدت3-7- بهبود خدمات رساني به استفاده كنندگان از سامانه هاي حمل و نقل ريلي

 

سياست اجرايي 3-7-1- تجهيز ايستگاه هاي باري و مسافري

 

راهبرد بلندمدت3-8- ارتقاء ضريب امنيت بخش هوايی (در حوزه هاي عمليات فرودگاهي و ناوبري)

 

سياست اجرايي 3-8-1- تكميل صددرصدي تجهيزات كمك ناوبري

 

سياست اجرايي 3-8-2- بالا بردن سطح استانداردهاي بين المللي در فرودگاه يزد

 

 

 

هدف کلان 4- نوسازي و بهسازي ناوگان در تمام شقوق حمل و نقل

 

راهبرد بلندمدت4-1- نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي

 

سياست اجرايي 4-1-1- پرداخت تسهيلات و كمك به بخش خصوصي جهت خريد و جايگزيني ناوگان جديد و مدرن بار و مسافر

 

راهبرد بلندمدت4-2- نوسازي ناوگان حمل و نقل ريلي

 

سياست اجرايي 4-2-1- جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي جهت توسعه و تجهيز ناوگان باري و مسافري

 

سياست اجرايي 4-2-2- پيگيري جهت خريد ناوگان سريع السير و بهره برداري در مسيرهاي ترانزيتي

 

سياست اجرايي 4-2-3- راه اندازی و توسعه كارخانجات توليد و تعميرات لكوموتيو و واگن

 

راهبرد بلندمدت4-3- ايجاد شركت هاي حمل و نقل و ترانزيت استاني، ملي و بين المللي در بخش ريل و جاده استان

 

سياست اجرايي 4-3-1- حمايت، زمينه سازي و جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي جهت ايجاد شركتهاي حمل و نقل و ترانزيت ملي و بين المللي

 

 

 

هدف کلان 5- مصرف بهينه منابع با در نظر گرفتن اصلاح الگوي مصرف و با هدف ارتقاء بهره وری

 

راهبرد بلندمدت5-1- ارتقاء نگرش علمي و مهندسي در ساخت، تعمير و نگهداري زيربناها

 

سياست اجرايي 5-1-1- استفاده از تكنيك هاي جديد مديريتي و اجرايي در انجام پروژه ها

 

سياست اجرايي 5-1-2- آموزش و ارتقاء دانش فني و مهارت هاي فعالين بخش

 

راهبرد بلندمدت5-2- اصلاح ساختار نيروي انساني و استفاده از نيروهاي تخصصي

 

سياست اجرايي 5-2-1- جذب نيروهاي متخصص با تحصيلات عالي

 

سياست اجرايي 5-2-2- اصلاح ساختار سازماني و حذف رديفهاي مازاد

 

 

 

هدف کلان 6- كاهش حجم تصديگري دولت در امر جابجايي بار و مسافر و جذب مشارکت بخش خصوصی

 

راهبرد بلندمدت6-1- جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي براي توسعه شبكه ريلي، بهره برداري و مديريت سيستم

 

سياست اجرايي 6-1-1- واگذاري امور در تمام بخشهاي سازمان بجز امور حاكميتي

 

راهبرد بلندمدت6-2- واگذاري ناوگان حمل و نقل ريلي به بخش خصوصي

 

سياست اجرايي 6-2-1- واگذاري قطارهاي مسافري به بخش خصوصي

 

 

 

هدف کلان 7- حفظ و نگهداري از زيربناهاي احداث شده در بخش حمل و نقل

 

راهبرد بلندمدت 7-1- نگهداري رويه  راه هاي ارتباطي حوزه استحفاظي استان

 

سياست اجرايي 7-1-1- نگهداري به موقع رويه راه هاي شرياني

 

سياست اجرايي 7-1-2- نگهداري به موقع رويه راه هاي اصلي و فرعي

 

سياست اجرايي 7-1-3- نگهداري به موقع رويه راه هاي روستايي

 

راهبرد بلندمدت7-2- تعمير و نگهداري ابنيه فني موجود در راه ها

 

سياست اجرايي 7-2-1- تعمير و نگهداري ابنيه فني بزرگ درراه هاي شرياني

 

سياست اجرايي 7-2-2- تعمير و نگهداري ابنيه فني ساير راه ها

 

راهبرد بلندمدت7-3- تلاش در جهت افزايش اعتبار نگهداري از راه هاي حوزه استحفاظي (با توجه به كمبود شديد اعتبارات در اين بخش)

 

سياست اجرايي 7-3-1- افزايش سهم استان از محل اعتبار نگهداري راهها(با توجه به تردد بالاي كاميونهاي حمل بار از مسيرهاي شرياني استان)

 

سياست اجرايي 7-3-2- تبديل راه هاي با كاركرد ملي به راه شرياني براي افزايش سهم استان از اعتبار نگهداري راهها

 

سياست اجرايي 7-3-3- كاهش بار ترافيكي مسيرهاي شرياني پرتردد بوسيله احداث راههاي جايگزين توسط بخش خصوصي (تلاش در جهت اجرايي شدن احداث آزادراه نائين- يزد- سيرجان (مصوبه دور دوم سفر))

 

راهبرد بلندمدت7-4- نگهداري تجهيزات زيربنايي بخش ريلي

 

سياست اجرايي 7-4-1- انجام عمليات مستمر تعمير و نگهداري از زيرساخت هاي ريلي

 

راهبرد بلندمدت7-5- نگهداري عوامل پروازي فرودگاه

 

سياست اجرايي 7-5-1- تعمير و نگهداري باند، تاكسي وي و اپرون

 

 

 

هدف کلان 8-  فراهم نمودن زيرساختهاي لازم براي استقرار پدافند غيرعامل و مقابله با بحرانهاي احتمالي 

 

راهبرد بلندمدت8-1- از بين بردن خطر انسداد نقاط حساس و گلوگاههاي ترانزيتي كشور

 

سياست اجرايي 8-1-1- احداث مسيرهاي فرعي جايگزين براي نقاط حساس و گلوگاه هاي   جاده اي و ريلي  استان

 

سياست اجرايي 8-1-2- احداث راه هاي جايگزين در محورهاي ترانزيتي استان

 

سياست اجرايي 8-1-3- ايجاد امكانات زيربنايي لازم جهت مقابله با بحرانهاي احتمالي

 

سياست اجرايي 8-1-4- بسترسازي مناسب جهت احداث فرودگاه بافق توسط بخش خصوصي

 

 

 

هدف کلان 9-  ارائه خدمات تخصصي و برتر بخش حمل و نقل در استان

 

راهبرد بلندمدت9-1- راه اندازي رشته هاي تخصصي مورد نياز بخش در دانشگاه هاي استان

 

سياست اجرايي 9-1-1- راه اندازي دوره هاي آموزش تخصصي TIR