زمان : 09 Farvardin 1390 - 21:57
شناسه : 32110
بازدید : 5137
مشایی رييس ستاد جشن جهاني نوروز در همايش سرآمدان فرهنگ و هنرنوروز: بنیاد بین‌المللی نوروز در سال جاری تاسیس می شود مشایی رييس ستاد جشن جهاني نوروز در همايش سرآمدان فرهنگ و هنرنوروز: بنیاد بین‌المللی نوروز در سال جاری تاسیس می شود

مشایی رييس ستاد جشن جهاني نوروز در همايش سرآمدان فرهنگ و هنرنوروز:

بنیاد بین‌المللی نوروز در سال جاری تاسیس می شود

مهندس مشایی هدف از تاسیس بنیاد بین‌المللی نوروز را توسعه و ترویج فرهنگ نوروز در جهان اعلام کردو گفت: اندیشمندان و دوستداران فرهنگ نوروزی در کشورهای حوزه تمدنی نوروز می توانند در این زمینه مشارکت و همکاری داشته باشند.

رییس ستاد برگزاری جشن جهانی نوروز فلسفه نوروز را نفی بدی‌ها، تیرگی‌ها و اثبات روشنی‌ها و زیبایی‌ها دانست و اظهار داشت: از ظرفیت‌های ذاتی نوروز می توان برای تحقق عینی صلح بشری استفاده کرد از اینرو باید شایستگی‌های نوروز را تا حد ممکن از نظر اجرایی و ابلاغی جهانی کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،مهندس اسفندیار رحیم مشایی در همایش سرآمدان فرهنگ و هنر نوروز از تاسیس بنیاد بین‌المللی نوروز در سال جاری با هدف توسعه و ترویج فرهنگ نوروز در جهان خبر داد و گفت: اندیشمندان و دوستداران فرهنگ نوروزی در کشورهای حوزه تمدنی نوروز می توانند در این زمینه مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی صیانت از فرهنگ نوروزی را تکلیف نسل حاضر دانست و اظهار داشت: امروز فرهنگ موجود در حوزه تمدنی نوروز مورد اقبال جهانی قرار گرفته که این موضوع لزوم تلاش برای گسترش فرهنگ نوروزی در بین ملت‌ها را افزایش داده است و مهمترین اقدام در این زمینه می تواند تدوین دانشنامه نوروزی باشد.رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگ نوروزی تمدن ساز است اظهار داشت: شناخت، تبیین و ترویج ماهیت نوروز از جمله زایش و پویش، تازگی، تفکر، اندیشه و آفرینش در حقیقت معرفی فرهنگ الهی و انسانی در بین بشریت است.

مهندس رحیم مشایی خاطرنشان کرد: نوروز در خاستگاه خود یعنی ایران، سهم وسیعی از حوزه اندیشه فکری و الهی را به خود اختصاص داده است و در طول تاریخ به خاطر نقش‌آفرینی اقوام ملیت‌های مختلف ایرانی ماندگار شده و پایداری خود را مرهون مکاتب فکری الهی، اندیشه‌های بلند توحیدی و ادیان ابراهیمی است.

رییس دفتر رییس جمهور نوروز را پدیده‌ای فراملی و جهانی خواند و گفت: نوروز فرصتی برای با هم بودن و در کنار هم بودن انسان‌ها است از آنجایی که نوروز نگاه عمیقی به فلسفه الهی و تعریف وسیعی از انسان دارد در تنظیم ارتباط انسان با خدا و طبیعت از جایگاه معناداری برخوردار است و این یک ظرفیت جهانی است.

وی اضافه کرد: امروز که نوروز از منظر جامعه بشری جهانی شده است، باید با نگاهی جامع و نقدگونه نسبت به گذشته، در مسیر اصلاح و تکمیل آداب و سنن انسانی و الهی خود از جمله نوروز گام برداشت.

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه جهان امروز بیش از هر زمان دیگر تشنه عشق و دوستی است گفت: کشورهای حوزه نوروز مظهر صلح، صمیمیت، صفا و محبت هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات جهان این است که کیمیای محبت از ذهن برنامه ریزان اقتصادی، سیاسی، مدیران اجتماعی و فرهنگی حذف شده است از این رو جهان امروز بیش از گذشته نیازمند مؤلفه‌های انسانی نوروز است به همین دلیل بود که مجمع عمومی سازمان ملل، دهه اول هزاره سوم را به نام صلح نامگذاری کرد.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع صلح در دهه‌های اخیرمطالبه همه ملت‌های جهان بود اما آنچه در عمل اتفاق افتاد نه تنها تحقق صلح نبود بلکه دوران پس از جنگ جهانی دوم یکی از وخیم‌ترین دهه‌ها از مقیاس صلح بود و به خصوص در دهه گذشته جنگ، ستیز و خونریزی ابعاد گسترده ای به خود گرفت.مهندس رحیم مشایی علت محقق نشدن صلح در جهان را فقدان و دوری از محبت، ‌لطف، صمیمیت، عشق و دوست داشتن دانست و گفت: عشق و محبت کلید تحقق صلح جهانی است و نوروز تجلی کامل این ارزش‌های اخلاقی در بین ملت‌ها است.

وی افزود: نظام استکباری با سازوکارهای اشتباه و غیرانسانی عملا جامعه جهانی را در ورطه بحران قرار داده است.

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: اگر جامعه جهانی و آحاد بشری هویت متحد و یکپارچه خود را آنچنان که خداوند متعال و ادیان بزرگ الهی معرفی کرده اند، درک کنند در این صورت صلح جهانی محقق خواهد شد. انسان نیز برای فراهم شدن فرصت شکوفایی استعدادهای خود نیازمند امنیت و آرامش است.مشاور و رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه فقر و جهل معضل جامعه بشری است، گفت: همانگونه که در قرآن نیز اشاره شده، خداوند به پیامبران رسالت داده که انسان‌ها را باید از فقر و جهل نجات دهند. فقر دانش جامعه بشری را نابود می‌کند. برپایی عدالت، دشمنی و خصومت را از بین می برد. اگر به دنبال پاک کردن جهان از کینه و خصومت هستیم باید فقر و جهل را از بین ببریم.وی افزود: ملت‌ها به دنبال عدالت و دوستی هستند و باید در مقابل طراحی‌های نظام هوشیار باشند و این بیداری نیز از صفات نوروز است.مهندس رحیم مشایی تصریح کرد: امروز گسترش فرهنگ متعالی نوروز یک وظیفه و تکلیف است چراکه این فرهنگ بشریت را به فردای عدالت بشارت می‌دهد و در شرایط کنونی جهان، ملت ایران تنها ملتی است که اندیشه متعالی و قابل عرضه برای پاسخگویی به نیازهای بشریت دارد.

مهندس رحیم مشایی در ادامه انسان را موضوع اصلی خلقت دانست و گفت: انسان بزرگترین آفریده الهی است که قدرت درک اسماء الهی را دارد و عالم هستی در خدمت انسان قرار داده شده تا استعدادهای انسان شکوفا شده و به کمال برسد.