زمان : 09 Farvardin 1390 - 21:26
شناسه : 32104
بازدید : 3394
رييس‌جمهور در همايش سرآمدان فرهنگ و هنر نوروز: صيانت از ميراث فرهنگي، صيانت از پايه‌هاي حركت به سوي آينده است رييس‌جمهور در همايش سرآمدان فرهنگ و هنر نوروز: صيانت از ميراث فرهنگي، صيانت از پايه‌هاي حركت به سوي آينده است

رييس‌جمهور در همايش سرآمدان فرهنگ و هنر نوروز:

صيانت از ميراث فرهنگي، صيانت از پايه‌هاي حركت به سوي آينده است



رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ميراث فرهنگي و هويت از مهم‌ترين دارايي‌هاي يك انسان و ملت محسوب مي‌شود، صيانت از ميراث فرهنگي را صيانت از هويت و ريشه‌هاي تاريخي يك ملت و پايه حركت به سوي آينده دانست و گفت: از ارزشمندترين فعاليت‌هاي فرهنگي صيانت از ميراث فرهنگي است.

دكتر محمود احمدي‌نژاد در همايش سرآمدان فرهنگ و هنر نوروز، صاحبنظران، انديشمندان و نوروزيان را به تبيين و معرفي ابعاد فرهنگي نوروز فرا خواند و اظهار داشت: امروز بشريت بيش از هر زمان ديگري به فرهنگ نوروز و عشق و فداكاري نيازمند است و اين مأموريت نخبگان، فرهيختگان و انديشمندان ماست تا زوايا، حقيقت و زيبايي‌هاي نوروز را به بشريت معرفي كنند.

دكتر احمدي‌نژاد افزود: بي‌ترديد در هر كجاي جهان حقيقت نوروز به درستي معرفي شود، ملت‌ها و اقوام مختلف گروه گروه و با اشتياق به سمت فرهنگ نوروز حركت خواهند كرد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه انسان بي‌هويت، سرگشته و پريشان است، اظهار داشت: ميراث فرهنگي از پايه‌هاي اصلي هويت يك ملت و هر انسان و در حكم حافظه تاريخي آن است و همان‌گونه كه اگر فردي حافظه خود را از دست بدهد، سرگشته و حيران خواهد شد، يك ملت هم اگر رابطه خود را با گذشته و ميراث فرهنگي منقطع كند، سرگشته خواهد شد.

رييس‌جمهور تصريح كرد: كسي كه رابطه‌اش با گذشته قطع شده و حافظه خود را از دست داده باشد، هر كسي مي‌تواند او را به راحتي مديريت كرده و برايش هويت تعريف كند.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه بخش مهمي از ميراث فرهنگي متعلق به گذشته است، اظهار داشت: امروز به‌طور طبيعي رابطه اثرگذار انسان با گذشته قطع شده و بسياري از دستاوردهاي تاريخي ملت‌ها فقط در موزه‌ها و براي عبرت‌آموزي به نمايش درمي‌آيد و در زندگي كنوني نقش چنداني ندارد اما نوروز از آن دسته ميراثي است كه اگر چه متعلق به گذشته بوده و ريشه در تاريخ دارد اما همچنان در زندگي روزمره ما جاري است.

رييس‌جمهور با طرح اين سؤال كه چرا نوروز زنده است و هيچ‌گاه آن را در موزه‌ها جست‌وجو نمي‌كنيم و چرا امروز نوروز جهاني شده و هنوز در متن زندگي‌مان جريان دارد؟ گفت: هر كس با پديده نوروز آشنا باشد، عاشق نوروز است و هركس كه نوروز را درك مي‌كند، احساس زيبايي، نشاط و تولد دارد، علت آن است كه نوروز يك جشن و پديده كاملا انساني و برآمده از عمق فطرت انسان‌ها بوده و با همه انديشه‌ها، فرهنگ‌ها و قلوب انسان‌ها آشناست.

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: نوروز يك هديه آسماني و از جنس انسانيت است.

رييس‌جمهور در ادامه نوروز را داراي دو ويژگي شاخص و اصلي دانست و اظهار داشت: ويژگي اول نوروز عشق و محبت است و نوروز جوشش محبت و تجلي عشق به شمار مي‌رود كه همه طبيعت و سنت‌هاي آن بر پايه محبت و دوستي بنا شده است و در حقيقت اين روز مسابقه عشق‌ورزي و دوست داشتن است.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: فداكاري و گذشت براي شادي و رفاه ديگران ويژگي ديگر نوروز است و در حقيقت فداكاري براي ديگران و عشق و محبت خميرمايه انسانيت انسان و رمز كمال‌جويي انسان است و خداي متعال نيز انسان را آفريد و استعداد خدايي شدن را در آن قرار داد و از او خواست كه حركت كرده و تجلي خداوند در زمين شود.

وي اضافه كرد: خداي متعال راه و وسيله كمال انسان را عشق‌ورزي و فداكاري قرار داده است. اگر كسي در دلش نسبت به ساير مردم عشق و محبتي نداشته باشد، محال است كه مراتب كمال انساني را طي كرده و طعم انسان شدن را بچشد. عشق به ديگران و محبت نسبت به انسان‌ها و فداكاري بستر كمال انساني است.

رييس‌جمهور تصريح كرد: هيچ‌كس طعم كمال و انسانيت حقيقي را مگر از رهگذر فداكاري براي ديگران و گذشتن از خود براي رفاه و آسايش ديگران نخواهد چشيد و عشق و فداكاري به عنوان دو ويژگي شاخص براي خدايي شدن انسان در فرهنگ نوروز موج مي‌زند و نوروز تجلي عشق و ايثار است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه نوروز يك نشانه و يادآوري براي زنده شدن حقيقي انسان و جامعه بشري است، اظهار داشت: همان‌گونه كه طبيعت زمستان و بهار دارد، جامعه بشري هم زمستان و بهار دارد. بسيار روشن است كه خداي متعال بشريت را براي زندگي امروز نيافريده است چرا كه نگاهي به تاريخ نشان مي‌دهد حجم كينه‌ورزي، كشتار، جنايت، تجاوز و تحقير و سركوب ملت‌ها صدها برابر عشق، محبت و زيبايي است و اين نشان‌دهنده آن است كه هنوز هدف مقرر براي خلق انسان محقق نشده و حقيقت انسان به‌طور كامل متجلي نشده است.

وي افزود: علت اينكه هنوز انسان سرگشته و حيران است اين است كه شيطان و شيطانيان از ابتدا به دنبال جدا كردن انسان از عشق و فداكاري بودند.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: بشريت بيشترين خسارت‌ها را از حاكميت كساني متحمل شده كه دل‌هاي آنها خالي از عشق به ديگران بوده است و هرجا حاكمي بهره‌اي از عشق برده، فرصت شكوفايي براي انسان‌ها هم مهيا شده است.

رييس‌جمهور با طرح اين سؤال كه چه زماني همه حقيقت انسان و استعدادهاي خدايي او شكوفا مي‌شود و انسان‌ها اوج كمال را تجربه خواهند كرد، اظهار داشت: با آمدن انسان كامل به عنوان تجلي مطلق زيبايي كه همه وجودش سرشار از عشق، رحمت و فداكاري نسبت به ديگران است، استعدادهاي انسان شكوفا خواهد شد. انسان كامل كسي است كه خود در اوج كمال قرار دارد و بازتاب صفات الهي است.

وي تصريح كرد: بزرگ‌ترين و البته تنها خيانت شيطان نسبت به انسان، منحرف كردن ذهن و انديشه انسان‌ها از حقيقت انسان كامل است چرا كه اگر كساني در دل و انديشه خود از حقيقت انسان كامل منحرف شوند، در وادي شيطان، كينه و سقوط حركت خواهند كرد.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: شيطان‌صفتان حاكم بر جهان به دنبال محو انديشه انسان كامل از فرهنگ ملت‌ها هستند. انسان كامل وعده داده شده خداي متعال و بهار انسانيت و خرمي دوران است و با ظهور انسان كامل و دسترسي بشريت به ايشان، بهار بشريت محقق خواهد شد.

رييس‌جمهور تصريح كرد: چند هزار سال زمستان، سياهي، سردي، كينه و ظلم تاريخ بشر را فرا گرفته است و علت اصلي اينكه در بهار و نوروز همه مردم شاد و اميدوار هستند و احساس تولد دوباره دارند آن است كه نوروز نشانه تولد دوباره انسان و اتصال با انسان كامل است.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: فرهنگ نوروز در زندگي، انديشه و آداب و رسوم ملت‌هاي ما ريشه كهن و پايداري دارد و امروز ملت‌هاي ما فرهنگ نوروز يعني همه زيبايي‌ها را به جهانيان عرضه مي‌كنند.

رييس‌جمهور گفت: دستاورد تاريخي ملت‌هاي حوزه تمدني نوروز هديه نوروز به بشريت است و دستاورد خودخواهان و خودپرستان موشك و بمب و كشتار است و اين تفاوت بارز بين فرهنگ ديار ما با فرهنگ دشمنان اين ديار است.