زمان : 09 Farvardin 1390 - 02:28
شناسه : 32083
بازدید : 4784
شهر  تفت در يك نگاه شهر تفت در يك نگاه

شهر  تفت در يك نگاه

مناطق خوش آب و هوا و گردشگري شهرستان تفت كه در 20 كيلومتري جنوب غربي مركز استان واقع شده به گونه اي است كه تصورات در مورد كويري بودن استان يزد را به چالش مي‌كشد.

ده بالا، طزرجان، چشمه تامهر، منطقه دره گاهان، عقابكوه، سانيج، علي آباد، پيست اسكي سخويد، اسلاميه و... از جمله مناطق سرسبز و منحصر بفرد اين شهرستان است كه چشم هر تازه واردي را به خود جلب مي‌كند.

بسياري از گردشگراني كه به استان يزد سفر مي‌كنند براي ديدن آثار باستاني و تاريخي، شهر ميبد و همين افراد براي لذت بردن از طبيعت خدادادي، تفت را انتخاب مي‌كنند.

در دور دوم سفر رييس جمهور و هيات محترم دولت به استان يزد شهر تفت به عنوان شهر نمونه گردشگري مصوب شد.

در فصل تابستان و در اوج دماي بالاي 40 درجه سانتيگراد كه مردم مناطق مركزي و ديگر مناطق استان را آزار مي دهد پناه بردن به دامان طبيعت و خنك شهرستان تفت خالي از لطف نيست.

اين شهر يكي از مناطق ييلاقي استان يزد و نه تنها در ايام نوروز بلكه در طول سال پذيراي مسافران بسياري است. از تفت به عنوان "بام" استان ياد شده و ارتفاع اين شهر از سطح دريا بيش از چهار هزار متر است.

اين شهرستان داراي يك هزار و 444 روستا كه يك سوم روستاهاي استان در اين منطقه قرار دارد. همچنين يك هزار و 738رشته قنات، 99 حلقه چاه، 224 دهنه چشمه و به طور كلي نيمي از قنوات استان يزد را پوشش مي‌ دهد.

وجود "برفخانه طرزجان"، قرار گرفتن تنها آبشار استان و عقابكوه اسلاميه را مي‌توان از جمله عناصر طبيعي شهرستان تفت برشمرد و شرايط آب و هوايي آن به گونه‌اي است كه حتي در فصل تابستان برف را مي توان لمس كرد.

وجود بناهاي تاريخي ارزشمند مانند مجموعه شاه نعمت الله ولي، سنگ نگاره‌ها، آب انبارها، درختان كهنسال، دخمه زرتشتيان و باغات متنوع را به عنوان ديگر ويژگي‌هاي تاريخي و فرهنگي تفت مي‌توان بيان كرد.

رشته كوه شيركوه به عنوان مهمترين عارضه طبيعي استان، بستر بسياري از زيستگاه‌ها و تغذيه‌كننده‌ي سفره‌هاي آب زيرزميني، بخش وسيعي از شهرستان تفت را تشكيل مي‌دهد.