زمان : 08 Farvardin 1390 - 21:07
شناسه : 32048
بازدید : 2249
آموزش و پرورش درسال89 آموزش و پرورش درسال89

آموزش و پرورش درسال89

یزدفردا "امیر ترقی نژاد:تغییر و تحولات معاونان و مدیران در آموزش و پرورش دیگر یک امر عادی و معمولی برای مدیران شده است و هر ماه تعدادی از مدیران نصب و عزل می شوند و به قول یکی از مدیران اگر در آموزش و پرورش تغییری صورت نگرفت باید تعجب کرد.


اگر نگوییم وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه با بیشترین تغییرات در بین سایر ارگانهای دولتی است بی شک می توانیم بگوییم که جزو اولین وزارتخانه ها در کل کشور به حساب می آید.


جدا از تغییر مداوم وزیران آموزش و پرورش که میانگین عمر کاری آنها کمتر از یک سال و نیم در 30 سال پس از انقلاب است، معاونان و مدیران میانی این وزارتخانه نیز دائم در حال تغییر و جا به جایی هستند. این در حالی است که تمام کارشناسان امور فرهنگی معتقدند که تغییر و تحولات در وزارتخانه های فرهنگی باید در حداقل ممکن باشد تا به برنامه های دراز مدت فرهنگی آسیبی وارد نشود.


اگرچه تغییر و تحولات همواره در وزارت آموزش و پرورش بالا بوده و با یک نگاه ساده به لیست اسامی مدیران در چند سال گذشته می توان این موضوع را تائید کرد اما دامنه این تغییرات در سال 89 به بالاترین حد ممکن خود رسید به علاوه اینکه ساختار این وزارتخانه نیز در سال گذشته بارها توسط وزیر آموزش و پرورش تغییر کرده است تا به قول وی به یک نقطه مطلوب و مورد نظر رسد.


بیشترین این تغییرات و جا به جایی ها در معاونت پرورشی و تربیت بدنی این وزارتخانه که در سال 1385 احیا شده، صورت گرفته است بدین شکل که در ابتدای امر بخش تربیت بدنی از این معاونت جدا و قائم مقام تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش را برای این جایگاه تعریف کردند و سپس حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش براساس سنت دیرینه وزیران آموزش و پرورش گذشته، دفاتر و نوع فعالیتهای این معاونت را تغییر داد تا برای بار چهارم در چهار سال گذشته این معاونت دستخوش تغییر و تحولات قرار گیرد.


اما وزیر آموزش و پرورش به تغییرات در معاونت پرورشی اکتفا نکرد و مرکز نیروی انسانی، فناوری و آمار را نیز برای اولین بار در وزارت آموزش و پرورش ایجاد کرد تا این وزارتخانه با وجود این مرکز، به روز ترین و دقیق ترین آمار را داشته باشد. اما طولی نکشید که حاجی بابایی بخش نیروی انسانی را از این مرکز جدا و ساختار جدیدی را برای آن ایجاد کرد چرا که معتقد است بخش نیروی انسانی از گستردگی بالایی برخوردار است و به یک مدیریت جداگانه نیاز دارد.


همچنین برای اولین بار در سال 1389، جایگاه دفتر داران مدارس پس از گذشته بیش از 30 سال از انقلاب به معاون اجرایی ارتقا پیدا کرد و حقوق آنها بر این اساس افزایش یافت.


علاوه بر این معاونت آموزش و نوآوری که در دوره علی احمدی برای کوچک سازی ساختار با ادغام دو معاونت عمومی و متوسطه ایجاد شده بود با فاصله زمانی کمی در زمان حاجی بابایی به دو معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه تبدیل شد ضمن اینکه سایر ادارات و دفاتر ذیربط این معاونتها همچون دفتر آموزش و پرورش عشایری تغییر پیدا کرد و لطف الله عباسی پس از هشت سال از این دفتر خداحافظی کرد و جای خود را به شکیبافر مشاور جوانان وزیر آموزش و پرورش داد. البته انتصاب شکیبافر در این منصب با چند ماه تاخیر صورت گرفت و این دفتر برای ماهها بدون سرپرست اداره می شد.


دفتر مدارس خارج از کشور نیز یکی دیگر از حوزه هایی بود که در سال 89 دستخوش تغییر و تحولات ساختاری و مدیریتی قرار گرفت. این دفتر که پیش از این زیر نظر معاونت مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بود تبدیل به مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور شد و جمال صبح خیز در راس آن قرار گرفت اما پس از چندی وزیر آموزش و پرورش صبح خیز را عزل و علی اصغر یزدانی معاون پرورشی را در این سمت منصوب کرد.


در راستای این تغییر یازرلو مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان معاونت پرورشی منصوب شد و یزدی خواه مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران جایگزین یازرلو شد. همچنین زمانی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران شد.


یکی دیگر از تغییرات مدیریتی در سال جاری جا به جایی مدیران آموزش و پرورش شهر تهران به وزارت آموزش و پرورش بود. جلالی مدیرکل مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و بنیادی معاون پرورشی و تربیت بدنی از شاخص ترین این افراد بودند.


تغییر معاون مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش که کمتر از یک سال به این سمت منصوب شده بود نیز یکی از تغییرات مدیریتی وزارت آموزش و پرورش در سال 1389 به شمار می آید. علی باقرزاده با خداحافظی از این معاونت به ریاست سازمان نهضت سواد آموزی در آمد و حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی پس از 28 سال از این سازمان خداحافظی کرد.


همچنین در سال 1389، فاطمه تحریری نیک صفت از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خداحافظی و جای خود را به مجید قدمی داد.


با وجود تمام تغییرات در آموزش و پرورش که به بخش کوچکی از آن اشاره شد، دو معاونت آموزش و پرورش استثنایی و معاون پژوهشی این وزارتخانه از گزند این تغییرات در امان مانده اند که هنوز علت این که چرا تغییراتی در این دو معاونت صورت نگرفته، مشخص نشده است. "منبع:مهر"