زمان : 03 Farvardin 1390 - 02:25
شناسه : 31957
بازدید : 4901
قلعه صادق آباد شهرستان بافق مرمت و بازسازي مي‌شود قلعه صادق آباد شهرستان بافق مرمت و بازسازي مي‌شود

قلعه صادق آباد شهرستان بافق مرمت و بازسازي مي‌شود

یزدفردا"فاز اول عمليات مرمت و بازسازي قلعه صادق آباد شهرستان بافق آغاز شد.

"عباس قديريان" گفت: اين قلعه يکي از بناهاي زيبا و ديدني شهرستان بافق و در روستاي صادق آباد واقع شده است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بافق ضمن اعلام اين خبر، افزود: قلعه صادق آباد با مساحت 2200 متر مربع با مصالح خشت،گل و آجر بنا شده است.

"قديريان" با اشاره به اينکه مرمت اين قلعه توسط ميراث فرهنگي بافق با اعتباري بالغ بر 130 ميليون ريال در مدت 4 ماه انجام خواهد شد، گفت: از جمله اقدامات مرمت و بازسازي اين قلعه سقف زني سقف‌هاي فرو ريخته، ديوار چيني خشتي، کاهگل بدنه، مرمت برجک و سردرب ورودي، آجر فرش هشتي و ورودي بنا و همچنين مرمت استحکام پاي ديوارها است.

وي افزود: اين قلعه به گونه‌اي ساخته شده که بر تمام مزارع و زمين‌هاي کشاورزي روستا اشراف دارد و در مرکز روستا و سردرب ورودي آن به شکل هشت ضلعي و 9 متر ارتفاع دارد.

"قديريان" در ادامه افزود: اتاق‌هاي روبه روي ورودي قلعه اعيان نشين و در زمستان از آن استفاده مي‌شده و در قسمت‌هاي ديگر قلعه کشاورزان و رعيت‌ها زندگي مي‌کردند.

اين مقام مسئول تصريح کرد: اين قلعه داراي دو برج در قسمت شمالي و جنوبي است که براي دفاع از قلعه و نگهباني ازآن کاربرد داشته و در مجاورت قسمت شمالي قلعه ساختمان‌هايي از خشت و گل وجود دارد که معروف به قلعه کوچک است.

"قديريان" دوره ساخت قلعه را به زنديه نسبت داد و افزود: پرونده ثبت اين بناي ارزشمند آماده و مراحل آن در حال انجام است.