زمان : 24 Esfand 1389 - 00:23
شناسه : 31792
بازدید : 6510
دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز :دفاتر اسنادرسمی مناسبت ترین بخش خصوصی در رعایت اصل 44 قانون اساسی هستند دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز :دفاتر اسنادرسمی مناسبت ترین بخش خصوصی در رعایت اصل 44 قانون اساسی هستند


یزدفردا " در این همایش که در خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند برگزار شد، موسی قربانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مرکز، صفری؛ مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی،دکتر تقی زاده، رییس دانشگاه پیام نور استان، روسای کانون ها و جوامع سردفتری استان ها و تنی چند از اندیشمندان حقوقی حضور داشتند.


حسینی، رییس جامعه سردفتران و دفتریاران خراسان جنوبی ضمن خیرمقدم به حاضرین در خصوص جایگاه دفاتر اسناد رسمی و لزوم رسیدگی و حمایت از این حرفه بعنوان یک نهاد حکومتی سخنانی را ایراد کرد و با بیان ضعفها و کاستیهای موجود، به راه حل برون رفت از معضلات فراروی حرفه سردفتری را در بازنگری، خودسازی و رفع معایب از درون ساختاری و حمایت و شناسایی خدمات ٧٠ ساله این صنف اشاره کرد.


به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران،در ادامه دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران مرکز ضمن قدردانی از روسای جوامع و کانون ها و همکاران استان خراسان جنوبی به مسایل جاری حوزه سردفتری اشاره و بر تشکیل دفتر ثبت نام گواهی الکترونیکی، شورای حل اختلاف و کمیته ورزش در سایر استان ها مانند استان تهران تاکید کرد.


وی در بخشی از سخنان خود بر لزوم ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی تاکید و اعلام کرد: دفاتر اسنادرسمی مناسبت ترین بخش خصوصی در رعایت اصل 44 قانون اساسی هستند و این دفاتر در بهترین حالت قادر خواهند بود با رعایت قانون و ضمن وصول حقوق دولتی، نسبت به ثبت اسناد رسمی خودرو در کنار سایر خدمات، اقدام کنند.

وی یکی از دلایل برگزاری این همایش در بیرجند را مجاورت این استان با خراسان رضوی و بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) و توجه کانون به مناطق کمتر توسعه یافته دانست و با اشاره به راه اندازی و افتتاح گواهی امضای الکترونیکی در این استان، به اقدامات انجام شده از طرف کانون سردفتران تهران در اجرای وظایف قانونی و برنامه های آینده این کانون اشاره کرد.


وی این نشست ها و همایش ها را بسیار مفید،و ضروری دانست و اظهار داشت:اطلاع از نظرات همکاران و تحلیل و بررسی مشکلات در این جلسات می تواند کانون را در پیشبرد اهداف خود یاری رساند و دستاوردهای این همایش ها در رسیدن دفاتر اسناد رسمی به جایگاه اصلی خود نقش موثری دارند.


رییس کانون سردفتران و دفتریاران حرکت اخیر همکاران در سطح کشور و تعامل با نمایندگان حوزه های انتخابی آنها را ارزنده و موثر توصیف کرد و ادامه داد: این حرکت ها موجب شد علی رغم آن همه تبلیغات علیه صنف سردفتری، نمایندگان ملت با آرای حداکثری خود اعتبار اسناد رسمی را در لایحه جنجالی تخلفات و جرایم رانندگی تثبیت کنند.

وی در رابطه با جایگاه دفاتر اسناد رسمی با ذکر سابقه ای از ثبت سند اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا فرهنگ استفاده از سند رسمی در کشور نهادینه و جایگاه دفاتر اسناد رسمی در نظام اداری مشخص شود. این فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در دستور کار این مجموعه برای سال آینده قرار گرفته است تا بتوانیم ثبت آنی را تا پایان سال 91 اجرایی کنیم.


رییس دانشگاه پیام نور نیز در این همایش با ذکر تاریخچه ثبت سند و اهمیت دفاتر در نظام حقوقی کشور اولین سند و قانون مربوط به سند نویسی را مربوط به سالهای قبل از میلاد و قانون همورابی دانست و از آموزه های دینی و دستورات و توصیه های اسلام در این خصوص به ویژه آیه ٢٨٢ سوره بقره سخن گفت.


وی سوابق ایجاد دفاتر اسناد رسمی را در قوانین ایران از سال١٣٠١ و تغییرات و اصلاحات آن تا این زمان برشمرد و گفت:تمام اسناد باید ثبت شوند و سند رسمی ضامن حاکمیت و تثبیت حقوق مردم است، ضمن اینکه از ایجاد اختلافات و طرح دعاوی در دادگستری و تحمیل هزینه های زیاد بر دولت و حاکمیت جلوگیری می کند.


در بخش دیگری از این همایش مرادی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان به نمایندگی از سایر استانها در جایگاه قرار گرفت و به تشریح اهداف مشترک و بایدها و نبایدهای حرفه سردفتری پرداخت و خواهان تقویت کانونها و جوامع سردفتری و توجه خاص سازمان ثبت اسناد و قوه قضاییه به این حرفه شد.


وی انسجام، همدلی و هماهنگی همکاران در سطح کشور را موجب پیشبرد این اهداف دانست و در خواست تشکیل یک نهاد تحت عنوان شورای عالی سردفتران کشور را مطرح کرد و تاکید کرد این شورا می تواند به عنوان بازوی قدرتمند برای کانون سردفتران باشد.


نماینده جامعه سردفتران و دفتریاران استان یزد نیز در همایش "جایگاه دفاتراسناد رسمی در نظم حقوقی کنونی" با ایراد سخنانی در خصوص تقسیم اسناد و فلسفه آن از ضعف مقررات و ضمانت اجرایی آن و مفاسدی که از این ناحیه امروزه جامعه سردفتری کشور با آن روبرو است و لزوم رفع شائبه ها و تسهیل در امور مردم و تکریم ارباب رجوع مطالبی را ابراز کرد.


طباطبایی بافقی اقداماتی را که جامعه یزد برای رفع مشکلات موجود از طریق مکاتبه با وزیر دادگستری و جلسات متعدد با نمایندگان بانک ها انجام داده اند برشمرد و برنامه ارجاع الکترونیکی اسناد بانکی و دولتی تحت وب را برای حاضرین از طریق اتصال به اینترنت به نمایش گذاشت و اعلام کرد:اگر دولت، قوه قضاییه و اراده جمعی همکاران حمایت کنند از این طریق می توان ضمن جلوگیری از سفرهای درون شهری و اتلاف وقت مردم، دفاتر و بانکها به عدالت در توزیع و تقسیم اسناد بین همکاران نزدیک شد.


در ادامه رستمیان، مدیرداخلی کانون سردفتران و دفتریاران مرکز، میراب زاده، مسول واحد انفورماتیک کانون و عموزاده، مسول کمیته ورزش کانون سردفتران مرکز نظرات، برنامه ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.


در پایان این همایش، گواهی امضای الکترونیکی به نماینده مردم قائنات و رییس کل دادگستری استان و مجوز دفتر گواهی امضای الکترونیکی به تعدادی از سران دفاتر استان خراسان جنوبی اعطا شد.