زمان : 23 Esfand 1389 - 19:20
شناسه : 31780
بازدید : 5171
رباط نو سريزد در يك نگاه رباط نو سريزد در يك نگاه

یزدفردا :رباط نو سريزد با قدمت صفويه پذيراي ميهمانان نوروزي است.

 رباط نو سريزد روبروي رباط كهنه سريزد، در انتهاي مسير اصلي روستا، مجاور مسجد جامع و آب انبار محله پايين واقع است. از آنجا كه اين رباط آجري نسبت به رباط كهنه روستا كه سازه‌اي خشتي دارد از قدمت كمتري برخوردار و آن را رباط نو ناميده‌اند. بناي مذكور در قياس با نمونه‌هاي مشابه، به لحاظ تعادل چهارسويه فضاها حول يك حياط مركزي، به نوعي تفاوت داشته و فضاهاي خدماتي آن (اصطبل، انبار، بارانداز و ...) همگي در جبهه جنوب غربي (در مقابل سردر ورودي) واقع شده و در سه جبهه ديگر حياط، صفه‌ها و سكوهايي جهت نشستن ساخته شده است.

از مشخصات بنا مي‌توان به سردر ورودي زيبا كه با وجود عمارت شاه‌نشين در بالاي آن ارتفاع بيشتري نيز به خود گرفته اشاره نمود. ضمن آنكه نحوه قرارگيري فضاها در پلان و چگونگي به كارگيري آجر در بنا نسبت به نمونه‌هاي مشابه قابل تأمل است.

اين بنا با مشاركت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و بخش خصوصي مرمت و تغيير كاربري يافته و در ایام تعطیلات نوروز ميزبان گردشگران زیادی خواهد بود .

شايان ذكر است بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، اين بنا به شماره 3850 مورخ 25اردیبهشت 80 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.