زمان : 21 Esfand 1389 - 00:41
شناسه : 31678
بازدید : 2755
او پدر كتاب‌شناسي ايران و پدر ايران‌شناسي ايران است او پدر كتاب‌شناسي ايران و پدر ايران‌شناسي ايران است


آيت​الله سيدمصطفي محقق​داماد : مجموعه آثار تاليفي ايرج افشار نزديك به 300 مورد است؛ از 20 سال اخير كه «آينده» منتشر مي‌شود وي تمام كارهاي آن را انجام مي‌داد، وي همچنين «ايران زمين» را منتشر مي‌كرد. او در كنار انتشار «نقد كتاب»، اخيرا 19 جلد از پژوهش‌هاي ايران‌شناسي را منتشر كرده است. ايرج افشار همچنين 57 اثر را در دايره موقوفات پدرش به زير چاپ برده است. وي همچنين تعدادي اثر نيمه‌كاره و به پايان رسيده نيز به رشته تحرير درآورده كه هنوز جمع‌آوري نشده و پس از مراسم خاكسپاري‌اش تلاش مي‌كنيم آنها را براي انتشار جمع‌آوري كنيم.

اگر بگوييم او پدر كتاب‌شناسي ايران و پدر ايران‌شناسي ايران است، سخن گزافي به زبان نياورده‌ايم. شايد به جرات بتوان گفت كه هيچ‌ نقطه‌يي از ايران نيست كه ايرج افشار به آنجا پا نگذاشته باشد! به نقاط مختلف ايران سفر كرده و تحقيق‌هاي بسياري انجام داده است.


ايرج افشار در كتابخانه‌هاي خارج از كشور بسياري از آثار ايراني را فهرست‌بندي كرده است. از وي در آمريكا نيز كتاب‌شناسي به چاپ رسيده است كه از اهميت بسياري برخوردار است.


وي در شهر وين آثار ايراني را فهرست‌بندي كرده است. بنياد دايرهًْ‌المعارف اسلامي بسياري از مقالات وي را به چاپ رسانده است.


وي از اخلاق و صفات پسنديده‌ شايسته‌يي برخوردار و عاشق ايران و اهل فرهنگ بود. هيچگاه پيش نمي‌آمد كه او از فردي انتقاد كند. در اينجا بايد به شعر صادق سرمد اشاره كنم كه مي‌گويد...


گرچه در هر ماتمي خيزد غمي / فرق دارد ماتمي با ماتمي


اي بسا كس مرد و كس آگه نگشت/ از وفاتش مبدايي تا مختمي


ليك اندر سوگ مردان بزرگ/ گفت بايد اي دريغا عالمي


در احاديث نيز آمده است كه « وقتي عالمي فوت مي‌كند در جامعه مومنين چنان زخمه‌يي وارد مي‌شود كه هيچ چيز جبران آن را نمي‌كند.»به نظر من ايرج افشار در زمان ما جايگزين ندارد.