زمان : 19 Esfand 1389 - 09:47
شناسه : 31619
بازدید : 12681
یادگار  مسرّت یادگار مسرّت

یادگار مسرّت

استاد ایرج افشار

 دوباره چاپ شدن کتاب « یزد ،یادگار تاریخ » که مجموعه ای از نوشته های تاریخی ،ادبی و ذوقی حسین مسرت را در بار ۀ زادگاهش در بردارد ، یادآور آن می دانم که این گنجینۀ مقالات ، خواستار داشته است و خواستاران نوین یافته است ؛ بسیار جای مسرت است.

مسرت ، یزد دوست و یزد شناس است و این کتاب به گویایی نشان می دهد که مؤ لّف دست از طلب بر نمی دارد ؛ زیرا مطالب تازه ای را بر چاپ پیشین افزوده و سنت تجدید نظر را گرامی دا شته است.

در گفتارهای تاریخی خود ، شما را با برخی از پیشینه های آن سامان آشنا می سازد ؛ از عهد افسانه ای تا روزگار کنونی از این روی که ، زیرا در آن ، سفرنامه ای از دیده های خود را هم آورده است.

بخشی را به شناساندن شاعران و نویسنگان گذشته و نیز از عصر خودمان اختصاص داده و سرگذشت کسانی چون: رشید الدین میبدی، مجدهمگر، وحشی بافقی، فرخی یزدی و کریم کشاورز در آن گنجانیده شده است.(سی و سه گفتار) بخش فرهنگ ،خا صّ مطبوعات، کتابخانه ها ، مخصوصاٌ معر ّفی کتابخانۀ وزیری ،شادمانی آورست از این روی که همّت مردانۀ یک فرد ، آن را به وجود آورد و توانست بسیاری از نسخه های خطّی منطقه را در خود محفوظ دارد. دربخش نقد کتاب به معرّفی کتاب هایی می پردازد که مرتبط با جوانب مختلف مربوط به یزد یا نوشتۀ یزدیان است ؛ در حقیقت نوعی کتابشناسی است از مطالعات معاصران در بارۀ آن شهر کهن بنیاد.

این بخش دنباله ای دارد که « تازهای کتاب یزد » ،عنوان گرفته است. معماری ؛ بخش خا صّی است که با توصیف مربوط به گذشتۀ آب انبارها، مسجدها، مدرسه ها، آشنایی می توان یافت .

از تازه های کار مسرت ، معرّفی نه "برزن" ( محلّۀ ) قدیم شهر است و گویای خصوصیّت و برجستگی هر یک و شاید تاکنون کسی بدین مبحث شهر شناسانه نپرداخته باشد.

با بخش هنر ، کتاب پایان می گیرد.این بخش ،حاوی مقالات مربوط به خوشنویسی است .

جز آن ، خطوط خوش محمود رهبران که از پانزده شاعر ، قطعاتی را نوشته و آذین این کتاب شده است و هر یک همراه است با سرگذشتی که مسرت از آنان به قلم در آورده است.

مایۀ مسرّت خواهد بود که چاپ دوم کتاب را علاقه مندان ، حاوی فهر ستی از نام های اشخاص و اماکن بیابند ؛ زیرا دستیابی به یکایک نکته های ریز و یادداشتهای کوتاه مربوط به اشخاص یا اماکن در این کتاب بزرگ دشوار است و برای پزوهندگان آسان نیست که بی فهرست بتو انند محتویات کتاب را دریابند واز آن بهرۀ درست ببرند.

ایرج افشار سی ام خرداد 1389 این یاداشت را زنده یاد استاد ایرج افشار برای دیباچه دروه 3جلدی « یزد یادگار تاریخ » تالیف  حسین مسرت محقق و پژوهشگر یزدی  که اکنون توسط انتشارت یزدا به زیر چاپ است ،نوشت

یزدفردا