زمان : 18 Esfand 1389 - 18:37
شناسه : 31565
بازدید : 3132
سهام عدالت 45 درصد از حجم‌ واگذاری‌ها را تشکیل می‌دهد سهام عدالت 45 درصد از حجم‌ واگذاری‌ها را تشکیل می‌دهد

وزير اقتصاد در همايش تجليل از کارگران:

سهام عدالت 45 درصد از حجم‌ واگذاری‌ها را تشکیل می‌دهد

یزدفردا "وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اجرای قانون اصل 44، گفت: از حدود 75 هزار میلیارد تومان واگذاری که در دهه 80 صورت گرفته 97 درصد آن بعد از زمان ابلاغ قانون اصل 44 بوده است و 36 هزار میلیارد تومان آن که 45 درصد از حجم واگذاری‌ها را تشکیل می‌دهد در قالب سهام عدالت بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اجرای قانون اصل 44، گفت: از حدود 75 هزار میلیارد تومان واگذاری که در دهه 80 صورت گرفته 97 درصد آن بعد از زمان ابلاغ قانون اصل 44 بوده است و 36 هزار میلیارد تومان آن که 45 درصد از حجم واگذاری‌ها را تشکیل می‌دهد در قالب سهام عدالت بوده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از فارس، سید شمس‌الدین حسینی در مراسم رونمایی از سامانه اینترنتی ثبت نام سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی با اشاره به اجرای قانون اصل 44 و توزیع سهام عدالت، اظهار داشت: طی چند سال گذشته و به ویژه در سال 84 با ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی موظف به پی‌گیری تحول در اقتصاد ایران شدیم.

وی افزود: یکی از اقدامات برای تحول اقتصادی ایران بازتوزیع ثروت و اصلاح ساختار بنگاه‌ها بود که هدف اصلی برای این کار افزایش دارایی و بهره‌وری است.

وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری و نامگذاری دهه پیشرفت و عدالت اظهار داشت: با مالکیت با مدیریت دولتی کارایی پایین است که با تغییر مالکیت و تحول در مدیریت آن کارآیی و درآمد ملی افزایش خواهد یافت و همچنین بحث اصلی که عدالت است محقق خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی اظهارات و انتقادات نسبت به واگذاری سهام عدالت، بیان داشت: برخی‌ها به تقلید، واگذاری بنگاه‌ها را فقط به بخش خصوصی توصیه می‌کنند اما تعبیر نظام از واگذاری،‌ واگذاری سهام و بنگاه‌های دولتی به مردم است که باید اقشار ضعیف و متوسط از این بازتوزیع ثروت یا سهام عدالت برخوردار شوند.

حسینی ادامه داد: در قانون اصل 44، 40 درصد واگذاری‌ها باید به صورت سهام عدالت در میان اقشار آسیب‌پذیر و متوسط توزیع شود زیرا درآمد و ثروت متاثر از عوامل مختلفی از جمله مالکیت است.

وی با اشاره به منشاء ثروت در اقتصاد،‌ گفت: درآمد یا ناشی از کار است یا ثروت؛ و اگر بخواهیم به مقوله درآمد به صورت عادلانه توجه کنیم باید به بازتوزیع آن هم توجه داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حجم واگذاری‌های بنگا‌های تولیدی بیان داشت: از حدود 75 هزار میلیارد تومان واگذاری که در دهه 80 صورت گرفته 97 درصد واگذاری‌ها از زمان ابلاغ سیاست اصل 44 بوده است و 36 هزار میلیارد تومان که 45 درصد از حجم واگذاری‌ها را تشکیل می‌دهد در قالب سهام عدالت بوده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های بعد به تدریج حجم واگذاری‌های سهام عدالت به کمتر از 40 درصد خواهد رسید.

حسینی، گفت: در مرحله اول واگذاری‌ سهام عدالت 7 میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و 17 میلیون نفر عشایر و روستایی سهام عدالت پرداخت شده که نشان دهنده جهت‌گیری سهام عدالت به سمت اقشار پایین جامعه بوده است.

به گفته وی از نظر جغرافیایی 27،5 درصد از واگذاری‌ها در استان تهران، 42 درصد در استان اصفهان و 51 درصد برای قزوین بوده است و همچنین استان‌های خراسان جنوبی، ایلام و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب 84، 77 و 79 درصد از واگذاری‌های سهام عدالت را به خود اختصاص داده‌اند که این نشان دهنده این است که واگذاری‌ها در استان‌های کمتر برخوردار بیشتر بوده است.

وی در خصوص واگذاری سهام عدالت کارگران اظهار داشت: به 17 میلیون روستایی و عشایری سهام عدالت پرداخت شده‌ است و بین آن کارگران هم هستند و هم‌چنین هر کارخانه که واگذار می‌شود 5 درصد از سهام آن در قالب سهام ترجیحی به کارگران و کارمندان آن بنگاه پرداخت می‌شود که از این طریق تاکنون 340 هزار کارگر سهام ترجیحی دریافت کرده‌اند.

وی از ارسال دعوتنامه سهام عدالت برای ‌802 هزار قالیباف خبر داد و افزود: با وجود تاکید رییس جمهوری و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما باز هم برخی از قلم افتاده اند.

وی همچنین از ارسال یک میلیون و 700 هزار نفر خبر داد و گفت: این افراد بیشتر شامل رانندگان و کارگران ساختمانی هستند و به دلیل عدم شناسایی تاکنون سهام پرداخت نشده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: با تلاش‌هایی که با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی صورت گرفت 360 هزار نفر از کارگران ساختمانی سهام عدالت گرفته‌اند و 140 هزار نفر موفق به دریافت سهام نشده‌اند که طبق برنامه‌ریزی‌ها با ایجاد یک سامانه اینترنتی سعی می‌کنیم خطای خود را به حداقل برسانیم.

یزدفردا