زمان : 18 Esfand 1389 - 17:51
شناسه : 31551
بازدید : 3088
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:  تمامی استان‌های کشور تا پایان خرداد سال 90 صاحب روزنامه می‌شوند وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: تمامی استان‌های کشور تا پایان خرداد سال 90 صاحب روزنامه می‌شوند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

تمامی استان‌های کشور تا پایان خرداد سال 90 صاحب روزنامه می‌شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پنج استان کشور هم‌اکنون صاحب روزنامه نیستند، گفت: تا پایان خرداد سال 90 همه استان‌های کشور صاحب روزنامه می‌شوند؛حسینی اولویت‌های دولت در بخش نشریات را نشریات علمی و تخصصی دانشگاه‌ها دانست و گفت: ما در این زمینه باید در جهت تولید و پیشرفت کشور گام برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پنج استان کشور هم‌اکنون صاحب روزنامه نیستند، گفت: تا پایان خرداد سال 90 همه استان‌های کشور صاحب روزنامه می‌شوند.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، سید محمد حسینی گفت :امسال برای نخستین‌بار در تمام استان‌ها نمایشگاه کتاب استانی برگزار شد که این نمایشگاه حتی شامل استان جدیدالتاسیس البرز نیز می‌شود که این به معنای سرمایه‌گذاری جدی دولت است.

وی با بیان اینکه دولت به انجمن‌های فرهنگی - ادبی و مدرسه‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی و مساجد اولویت داده است، افزود: دولت برای تقویت گروه‌های تئاتر شهرستانی نیز تلاش می‌کند.

حسینی با بیان اینکه تعداد کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد از رقم 2 هزار و 200 در سال 84 به 9 هزار و 400 کانون در سال 89 افزایش یافته است، گفت: تلاش می‌کنیم سال آینده 60 درصد اعتبارات فرهنگی به روستاها بیایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در سفرهای استانی به بحث روزنامه‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در این سفرها مورد بررسی قرار می‌گیرد، تعداد نشریات شهرستان‌ها است و کمبودهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در همه استان‌ها با اصحاب فرهنگ و هنر جلسه می‌گذاریم و عزم دولت نگاه عادلانه به این مساله است.

حسینی با بیان اینکه از مدت آمدن معاون جدید مطبوعاتی، وی 16 سفر به استان‌های مختلف کرده است، گفت: این سفرها برای انجام کار و اشراف به اولویت‌ها است. 

486 مجوز نشریه در یک سال و نیم گذشته صادر شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته 486 مجوز نشریه با رویکرد محلی و استانی صادر شده است، گفت: البته ما باید در مورد روزنامه‌ها به دلیل تاثیرگذاری آنان با دقت بیشتری عمل کنیم.

وی افزود: از بین نشریاتی که کار بهتری انجام داده‌اند و سابقه کار بیشتری دارند، پس از مصاحبه با اعضای هیئت نظارت مطبوعات، به آنان مجوز داده می‌شود که در این بین به نیروی انسانی و صلاحیت‌های حرفه‌ای، اخلاقی و اجتماعی توجه بسزایی می‌شود؛ البته ممکن است این مسیر طولانی باشد ولی عملکرد بهتر می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند همه استان‌ها مجوز روزنامه داشته باشند، خطاب به نماینده مردم ارومیه در مجلس که سوال خود را مطرح کرده بود، گفت: در استان آذربایجان غربی و در سفری که به این استان داشتیم، مجوز برای صدور روزنامه دادیم. 

به غیر از پنج استان، تمامی استان‌ها دارای روزنامه هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به غیر از پنج استان کشور همه استان‌ها دارای روزنامه هستند، گفت: این استان‌ها هم درخواست خود را مطرح کرده اند و امیدواریم در سه ماهه نخست سال آینده این پنج استان نیز صاحب روزنامه شوند.

وی افزود: تعداد روزنامه‌هایی که در دولت دهم به آنان مجوز داده شده، 15 روزنامه می‌باشد که 12 روزنامه تبدیل نشریه به روزنامه بوده است.

حسینی اظهار داشت: هنوز 213 متقاضی روزنامه وجود دارد که در حال بررسی آنان هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولویت‌های دولت در بخش نشریات را نشریات علمی و تخصصی دانشگاه‌ها دانست و گفت: ما در این زمینه باید در جهت تولید و پیشرفت کشور گام برداریم.

وی یکی دیگر از اولویت‌های دولت را دادن نشریات به استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته دانست و افزود: کارنامه یک سال و نیم گذشته دولت این اولویت‌ها را اثبات کرده است و وزارت فرهنگ نیز در این راستا مقدمات کار را فراهم می‌کند ولی در نهایت هیات نظارت تصمیم‌گیر این موضوع است.

حسینی تصریح کرد: ما از هیئت نظارت خواستیم این اقدام را سرعت بخشد تا ما بتوانیم پاسخگوی تعداد انبوه این درخواست‌ها باشیم ولی این اقدام تنها به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد نیست و تبدیل نشریه به روزنامه به عملکرد مثبت نشریه نیز بازمی‌گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه گروه‌های فرهنگی و هنری نیز به کشورهای همسایه اعزام خواهند شد، گفت: در این راستا ما اعتبارات لازم را نیز تخصیص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پنج استان ایلام، گلستان، بوشهر، لرستان و البرز روزنامه ندارند، افزود: ما تقاضاهایی از این استان‌ها داشته‌ایم و این تقاضاها در حال بررسی است.

حسینی از نمایندگان تقاضا کرد در بررسی بودجه به بحث فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا شاهد هستیم در چند سال گذشته یارانه‌ها ثابت است ولی تعداد نشریات افزایش یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون 147 روزنامه در حال انتشار در کشور هستند، گفت: 99 روزنامه با گستره سراسر کشور و 48 روزنامه محلی هستند.

وی افزود: هم‌اکنون این توزیع عادلانه نیست ولی ما تلاش می‌کنیم که این توزیع عادلانه‌تر شود.

در پایان، وزیر ارشاد اعلام کرد تمامی استان‌های کشور تا آخر خرداد سال 90 صاحب روزنامه می‌شوند.