زمان : 18 Esfand 1389 - 17:38
شناسه : 31548
بازدید : 2588
وزير بهداشت: 35 درصد اعتبارات دارویی کشور را این 85 قلم داروی وارداتی می‌بلعد وزير بهداشت: 35 درصد اعتبارات دارویی کشور را این 85 قلم داروی وارداتی می‌بلعد

وزير بهداشت: 

ایران رکورد دار رشد توسعه انسانی جهان در سال 2010 شد

وزیر بهداشت گفت :در تحلیل گزارش جهانی توسعه انسانی 2010 در مورد ایران عوامل اصلی این ارتقا رتبه، ارتقاء سلامت و گسترش تحصیلات تکمیلی در کشور قلمداد شده است. همچنین امروز در جدول جهانی، ایران در رتبه 70 شاخص توسعه انسانی و ترکیه در رتبه 83 و مصر در رتبه 101 قرار دارد.

تهران- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سال 2005 میلادی با 10 رتبه ارتقاء در شاخص توسعه انسانی، رکورددار رشد و پیشرفت در شاخص توسعه انسانی در سطح جهان محسوب می‌شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، دکتر "مرضیه وحید ستجردی" در مراسم رونمایی از نقشه جامع علمی کشور که صبح روز سه شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه سلامت چهار بعد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد گفت: نداشتن سلامت بیماری نیست، بلکه عامل مهم برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

دستجردی افزود: در چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران نیز جامعه‌ای آرمانی، برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی و به دور از فقر، فساد و تبعیض است و مسوولیت نهایی تحقق جامعه سالم برعهده دولت است.وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت زمینه‌ساز پیشرفت کشورهاست ادامه داد: شواهد علمی نشانگر رابطه تنگاتنگ سلامت، رفاه و رشد اقتصادی است.دستجردی گفت: محور توسعه و رشد در هر جامعه‌ای انسان سالم است و اگر تا دیروز شعار سلامت برای همه می‌دادیم، امروز شعار می‌دهیم: "همه برای سلامت".وی افزود: مطالعه 100 سال گذشته‌ 9 اقتصاد پیشرفته‌ جهان نشان داده که 26 تا 40 درصد رشد اقتصادی این کشورها به دلیل ارتقاء سلامت ایجاد‌ شده است.وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: در فاصله زمانی سال‌های 1965 تا 1990 در 53 کشور نیز 11 درصد رشد اقتصادی به دلیل ارتقاء سلامت اتفاق افتاده است.

دستجردی خاطرنشان کرد: در سال 2001 میلادی مطالعه‌ای در کشورهای آمریکای لاتین نشان داد که افزایش امید به زندگی در دو سه دهه منجر به افزایش رشد اقتصادی این کشورها به میزان 33 درصد شده است؛ به همین دلیل است که ما هم در نقشه‌ی جامع علمی کشور اساس پیشرفت علمی را بر برنامه‌های سلامت‌محور نهاده‌ایم.وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب را دهه‌ی پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: سلامت حق عمومی است و باید به عدالت در تأمین آن توجه داشت و اگر دولت به مسأله‌ی مهم عدالت در سلامت نپردازد، ممکن است این امر اساسی مغفول بماند.

وی به عنوان مثال به صنایع دارویی اشاره کرد و گفت: در این صنایع در فاصله زمانی میان سال‌های 1975 تا 1999‌هزار و 393 محصول شیمیایی جدید وارد بازار جهانی شده است که تنها 16 مورد آن مربوط به بیماری‌های گرمسیری و سل بوده است، این در حالی است که بیماری‌های واگیردار و گرمسیری سالانه عامل بیش از 10 میلیون مرگ و میر در جهان است که 90 درصد آنها در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط روی می‌دهد.

دستجردی گفت: از این‌رو سرمایه‌گذاری در پژوهش و فناوری به خصوص توسط دولت باید به نحوی باشد که پیشرفت کشور در سایه عدالت برای اقشار آسیب‌پذیر فراهم شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت جنبه استراتژیک دارد و می‌تواند حتما ثروت زا باشد افزود: در سال 2005 میلادی 53 درصد داروهای تولیدی جهان توسط 10 کشور تأمین شده است، همچنین نگاهی کوتاه به جهان نشان می‌دهد که 109 شرکت مرتبط با سلامت ارزش سهامی معادل ‌هزار و 618 میلیارد دلار دارند.وی ادامه داد: تنها یکی از این شرکت‌ها (UHG) در سال 2008 میلادی درآمدی معادل 81 میلیارد دلار کسب کرده است که تقریبا معادل درآمد نفتی ایران است.دستجردی با بیان این که نسبت بازده فروش، یکی از نسبت‌های اصلی در تحلیل سودآوری بنگاههاست گفت: این نسبت عبارت است از تقسیم سود خالص به مجموع درآمد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در کشور ما هم حدود 85 قلم داروی وارداتی سرمایه عظیمی را صرف خود می‌کند افزود: حدود 35 درصد اعتبارات دارویی کشور را این 85 قلم داروی وارداتی می‌بلعد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین هزینه‌هایی که ما صرف ورود فاکتورهای 7، 8، 9 و 13 و فیبرینوژن، بیماران خونی و IVIG و ایمینوگلوبین ضد کزاز، هپاتیت و هاری می‌کنیم، حدود 200 میلیارد تومان در سال است که آنها را هم باید از چند شرکت چند ملیتی معدود جهان تهیه کنیم.دستجردی خاطرنشان کرد: این درحالی است که با یک حرکت و تهیه بعضی از این اقلام به طور مرحله‌ای از پلاسمای ایرانی توانستیم 25 تا 30 درصد صرفه‌جویی در این مبالغ داشته باشیم که امیدواریم با یک حرکت دیگر و با حمایت رییس‌جمهورو بخش‌های اقتصادی بتوانیم با تأسیس پالایشگاه پلاسما در داخل کشور و مجهزشدن به این فناوری تا 70 درصد صرفه‌جویی اقتصادی در این‌گونه هزینه‌ها کنیم.وی در ادامه از تأکید نقشه جامع سلامت به آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و پروتئین‌های نوترکیب انسانی، واکسن‌ها و فرمولاسیون داروهای طب سنتی و گیاهی ایران خبر داد.

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سعی کردیم پس از مشارکت در تهیه پیش نویس نقشه جامع علمی کشور، نقشه نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران را هم تدوین کنیم به طوری که عملا منطبق با سند بالادستی باشد.

دستجردی افزود: در تبیین نقشه جامع علمی کشور و پس از آن نقشه سلامت در بخش بهداشت و درمان 300 نفر از محققین، اندیشمندان و کارشناسان حوزه سلامت مشارکت کرده‌اند و زمان طولانی برای گرفتن بازخورد از صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور و نیز دانشگاهها صرف شده است.وزیر بهداشت با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بسترسازی برای مقدمات اجرای نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صورت گرفته است افزود: در سال جاری با یک تلاش همه‌جانبه تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در چارچوب نقشه جامع علمی، نقشه علمی دانشگاه خود را تدوین و هدف‌گذاری‌های متناسب با نیازها، مزایا، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سرزمینی خود را طراحی و نقطه‌گذاری کرده‌اند.وی افزود: در بخش آموزش، سند راهبردی توسعه آموزش علوم پزشکی براساس آمایش سرزمینی و نیز سند تحول آموزش علوم پزشکی هر دو در قالب نقشه جامع علمی کشور درحال نهایی شدن است.دستجردی خاطرنشان کرد: در تلاشیم در جهت تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور دو درصد بازار جهانی در حوزه سلامت را به دست آوریم و 85 درصد محصولات سلامت در بازار داخلی تولیدات بومی باشد.وی تاکید کرد: همچنین تلاش می‌کنیم با این نقشه سالیانه 280 پتنت را در حوزه سلامت به ثبت برسانیم که البته این میزان ثبت و تولید نیاز به 20 هزار پژوهشگر و پشتیبان پژوهش دارد.

به گفته دستجردی ، باید هرسال درصدی از این افراد با مدارج کارشناسی ارشد و بالاتر در مراکز پژوهشی دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها اشتغال یابند.

وی با بیان اینکه توسعه سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین عامل توسعه جوامع محسوب می‌شودگفت: در سال 2010 جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه 70 در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعه‌یافتگی انسانی طبقه‌بندی شده است. امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سال 2005 میلادی با 10 رتبه ارتقاء در شاخص توسعه انسانی، رکورددار رشد و پیشرفت در شاخص توسعه انسانی در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: در تحلیل گزارش جهانی توسعه انسانی 2010 در مورد ایران عوامل اصلی این ارتقا رتبه، ارتقاء سلامت و گسترش تحصیلات تکمیلی در کشور قلمداد شده است. همچنین امروز در جدول جهانی، ایران در رتبه 70 شاخص توسعه انسانی و ترکیه در رتبه 83 و مصر در رتبه 101 قرار دارد.

وزیر بهداشت افزود: باید تلاش کنیم به این منظور و تحقق حرکت در مسیر نقشه جامع علمی کشور 700 مرکز پژوهشی، 90 پژوهشگاه و مرکز دولتی و خصوصی در حوزه سلامت داشته باشیم .

دستجردی ابراز امیدواری و اطمینان کرد که با تلاش همه جانبه نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران رو به رشد و تعالی بوده و در افق 1404 نظامی خواهد بود عادلانه و پاسخگو که جامعه ای سعادتمند را به ارمغان خواهد آورد.

لینک خبر: