زمان : 18 Esfand 1389 - 15:31
شناسه : 31524
بازدید : 2476
دكتر احمدي نژاد: نقشه جامع علمي كشور مي‌تواند تلاش‌هاي علمي را هم‌افزا و در مسير كمال انسان قرار دهد+رونمائی دكتر احمدي نژاد: نقشه جامع علمي كشور مي‌تواند تلاش‌هاي علمي را هم‌افزا و در مسير كمال انسان قرار دهد+رونمائی

دكتر احمدي نژاد:

نقشه جامع علمي كشور مي‌تواند تلاش‌هاي علمي را هم‌افزا و در مسير كمال انسان قرار دهد+رونمائی

یزدفردا"کشوری:رييس‌جمهور هم افزايي در كار علمي و قرار گرفتن دستاوردهاي علمي در راستاي اهداف و آرمانهاي انسان دوستانه را مورد تاكيد قرار داد و اظهار اميدواري كرد با استفاده از نقشه جامع علمي كشور، توليد علم در كشور در جهت كمال و خدايي شدن انسان سوق پيدا كند.

دكتر محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم رونمايي از نقشه جامع علمي كشور كه در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار شد، با تبريك رونمايي از نقشه جامع علمي كشور گفت : اقدام بسيار خوب و ارزشمندي كه قريب 2 هزار نفر از اساتيد و 700 مركز پژوهشي و علمي انجام دادند مي‌تواند راه را براي هم افزايي و هدفمند شدن كار علمي باز كند و انشاالله شاهد شكوفايي روز افزون كشور باشيم و اين نقشه راه، موجب بركت و رحمت براي دانشمندان ما باشد.

رييس جمهور خاطر نشان كرد : بايد پويايي و به روز بودن نقشه جامع علمي كشور حفظ شود و جهت گيري هاي آن متناسب با شرايط اصلاح و تغيير يابد.

دكتر احمدي نژاد حركت علمي كشورمان را پرشتاب دانست و گفت: اگر چه سرعت رشد علمي كشور 11 برابر متوسط جهاني است اما اين موضوع زماني مطلوب است كه حركت علمي كشور هم افزا بوده و در مسير اهداف و آرمانهاي الهي و انساني باشد.

وي گفت: نقشه جامع علمي كشور اگر در راستاي آرمانها و اهداف انساني نباشد فايده اي نخواهد داشت.

دكتر احمدي نژاد در ادامه گفت: فعاليت هاي علمي وسيع، متنوع و پرحجمي كه در كشور انجام مي شود زماني مفيد خواهد بود كه هم افزا باشد و اميدواريم به واسطه نقشه جامع علمي تلاش‌هاي علمي دانشمندان اين سرزمين هم افزا شود.

رييس‌جمهور با بيان اينكه انسان بدون علم هيچ مفهومي ندارد، گفت: آن چيزي كه باعث مي شود انسان خدايي شود علم است، علم موجب تجلي حكمت، معرفت و اسماء الهي در وجود انسان مي شود.

دكتر احمدي نژاد در ادامه علم را موجب به اوج رسيدن انسان دانست و اظهار داشت: محال است بشريت بدون عبور از مرزهاي دانش به مرزهاي آرامش برسد چرا كه علم، نور و بزرگترين هديه خدا به انسان بعد از انسان كامل است.

دكتر احمدي نژاد در ادامه با تاكيد بر اينكه فعاليت علمي مفيد، بالاترين كار ديني است، گفت: كار علمي عين كار ديني است و بايد در خدمت انسان و تعالي بشريت باشد.

دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت كنوني جامعه بشري اشاره كرد و با بيان اينكه امروز معلوم نيست كه انسان علم را مديريت مي كند يا علم انسان را تصريح كرد: متاسفانه در برخي عرصه ها كار از دست انسان خارج شده و مديريت جامعي حاكم نيست زيرا اگر مديريتي وجود داشت بمب اتم ، سلاح هاي ميكروبي و شيميايي ساخته نمي شد ؛ بنابراين مديريت از دست انسان به مفهوم انسان خارج شده است.

دكتر احمدي نژاد تاكيد كرد: يكي از كارهاي بزرگ علمي بايد اين باشد كه حركت علمي در راستاي حقيقت علم و بشريت قرار گيرد.

نقشه جامع علمي كشور با حضور دكتر احمدي نژاد رونمايي شد

یزدفردا"کشوری"با حضور رييس‌جمهور از نقشه جامع علمي كشور بعنوان طرحي براي ساماندهي فعاليت هاي علمي و پژوهشي کشور و ارتقاي پايگاه رقابتي کشورمان در صحنه هاي علمي جهان رونمايي شد.

دكتر محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (سه شنبه) در مراسمي كه در محل سالن همايش هاي بين المللي سازمان صدا و سيما تشكيل شده بود از نقشه جامع علمي كشور كه با بهره گيري از اساتيد حوزه و دانشگاه و بيش از 300 هزار ساعت نفر كار كارشناسي تهيه شده است، رونمايي كرد.

نقشه جامع علمي کشور نقشه اي بالادستي و با برنامه ريزي دقيق در بخش هاي مختلف فکر، علم، معيشت و معنويت و هدف آن اصلاح ابعاد دروني نظام علم و فناوري و تقويت و اصلاح روابط آن با محيط پيراموني است تا از اين طريق نظام علم و فناوري کشور کارآمدتر شده و اثربخشي آن نيز افزايش يابد.

نقشه جامع علمي کشور به اولويت هاي علمي بر اساس ويژگي هاي جهان امروز نگاهي جدي دارد و مي تواند اولويت هاي كشورمان را در رشته هاي علمي که براي آينده سرنوشت ساز است ،مشخص کند.

رييس جمهور در اين مراسم همچنين از آقايان رضا داوري اردكاني ، حسن حبيبي و علي شريعتمداري به عنوان پيشكسوتان شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نيز 22 تن ديگر از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و تهيه كنندگان نقشه جامع علمي كشور با اهداي لوح سپاس، تقدير كرد.

مقام معظم رهبري در ديدار روساي دانشگاه هاي كشور با ايشان در تاريخ 23 مرداد 85 ضرورت تدوين نقشه جامع علمي كشور را مورد تاكيد قراردادند.

ايشان همچنين در ابتداي سال 86 مطالبات خويش را ازشوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر لزوم تعريف نقشه علمي كشور و تهيه آن از سوي اين شورا بيان داشته و خواهان تدوين اين نقشه بدون تاخير و به صورت عميق، جامع و كامل شدند.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي پس از 1400 ساعت نفر كارِ كارشناسي ،نقشه جامع علمي كشور را در 4 فصل تحت عناوين :1- ارزش هاي بنيادين و الگوي نظري مناسب علم و فناوري، 2- وضع مطلوب علم و فناوري، 3- اولويت هاي علم و فناوري كشور و 4- راهبردها و اقدامات ملي توسعه علم و فناوري در كشور تصويب كرد.

13 راهبرد كلان براي اجرايي شدن نقشه جامع علمي كشور پيش بيني شده كه عبارتند از: 1- اصلاح و انسجام بخشيدن به ساختارها و نهادهاي علم و فناوري، 2- توجه به علم و تبديل آن به يكي از گفتمان هاي اصلي جامعه، 3- جهت دادن چرخه علم و فناوري و نوآوري، 4- نهادينه كردن مديريت دانش و مديريت جامعه بر مبناي اخلاق و دانش بر اساس الگوهاي ايراني- اسلامي، 5- نهادينه كردن نگرش اسلامي به علم و تسريع در فرآيندهاي اسلامي نهادهاي آموزشي، 6- نوسازي نظام تعليم و تربيت كشور به منظور انطباق با مباني اسلامي ، 7- جهت دهي آموزش و پژوهش در كشور به سمت حل مشكلات واقعي كشور، 8- تربيت و توانمند سازي سرمايه انساني با تاكيد بر پرورش انسان هاي متقي ، خودباور ، كارآفرين و خلاق، 9- تعامل فعال و اثرگذار در حوزه علم و فناوري با كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي منطقه و جهان اسلام، 10- متحول سازي و ارتقاي كمي و كيفي علوم انساني و هنر مبتني بر معارف اسلامي، 11- جهت دهي به چرخه علم و فناوري براي ايفاي نقش موثرتر در حوزه علوم پزشكي و سلامت، 12- جهت دهي به چرخه علم و فناوري براي ايفاي نقش موثرتر در حوزه فني و مهندسي و 13- توسعه و تعميق و تقويت آموزش و پژوهش در حوزه علوم پايه.

با حضور رييس جمهور از تمبر يادبود نقشه جامع علمي كشور نيز رونمايي شد.