زمان : 17 Esfand 1389 - 14:46
شناسه : 31471
بازدید : 3763
قرآن چوبی جهان در نمايشگاه صنايع دستی با مضامین قرآنی يزد در معرض ديد عموم قرار گرفت قرآن چوبی جهان در نمايشگاه صنايع دستی با مضامین قرآنی يزد در معرض ديد عموم قرار گرفت

قرآن چوبی جهان در نمايشگاه صنايع دستی با مضامین قرآنی يزد در معرض ديد عموم قرار گرفت


یزدفردا:منحصر به فردترين قرآن چوبی جهان به نام «مصحف زرين بشری» برای اولين بار در نمايشگاه ملی صنايع دستی با مضامين قرآنی در يزد در معرض ديد عموم قرار گرفت.

استاد «محسن فولادی» خالق اين قرآن چوبی در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه يزد گفت: در صورت ياری و كمك مسئولان اين قرآن چوبی منحصر به فرد كه تاكنون 7 جزء آن تهيه شده تا دو سال آينده به اتمام می رسد.

وی با بيان اينكه تاكنون برای انجام اين كار بيش از 50 ميليون تومان هزينه انجام داده است خاطر نشان كرد: اگر مسئولين كمك‌های لازم را در قالب وام خود اشتغال زايی به اينجانب پرداخت نمايند اين توانايی را خواهيم داشت كه اين اثر را در مدت 2 سال به اتمام برسانم و همچنين از هنر بيش از 40 هنرمند در خلق اين اثر استفاده كنم.

فولادی در مورد ويژگی‌های اين قرآن منحصر به فرد نيز تصريح كرد: در اين قرآن بيش از 7 هنر اصيل ايرانی در شاخه‌های صناعی و تجسمی به كار رفته كه اين هنرها شامل مشبك كاری، منبت كاری، قلم زنی، حكاكی روی سنگ، سوخته كاری، فرش و مذهب می‌باشند.

وی ادامه داد: يكی ديگر از ويژگی‌های اين اثر استفاده از تمام اسماء خداوند است كه بر گرفته از دعای جوشن كبير می‌باشد به گونه‌ای كه 900 صفت روی جلد و 100 صفت روی رحلی كه برای آن طراحی شده است ايجاد خواهد شد.

محسن فولادی گفت: از طريق چنين فعاليت ها و آثاری می‌توان جوانان را مشتاق كنيم تا به مطالعه قرآن اين كتاب جاودانه روی آورند و همچنين می‌توانيم آنها را با زيبايی‌های ظاهری قرآن ترغيب كنيم تا به بطن قرآن روی آورند.

وی ادامه داد: در اين اثر از نقوش اسليمی و ختايی استفاده شده است. وزن هر مجلد در ابعاد 45 طول، 35 عرض و 15 ارتفاع 10 تا 12 كيلو گرم می باشد.خطوط نوشته شده نسخ، نستعليق، ثلث و معلی است و مصالح به كار رفته در آن را انواع چوب، سنگ عقيق، فلز و نخ ابريشم تشكيل می دهد.

گفتنی است؛ منحصر به فردترين كتاب چوبی جهان در كتابخانه ملی و همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد به ثبت و همچنين مقدمات ثبت آن در كتاب گينس نيز انجام شده است و برای اولين بار در جشنواره صنايع دستی با مفامين قرآنی در استان يزد به نمايش گذاشته شد.

يادآور می شود: نخستين نمايشگاه ملی صنايع دستی با مضامين قرآنی 15 اسفندماه سال جاری در محل گنجينه فرهنگ و هنر يزد واقع در ميدان خان برپا شده است و تا 15 فروردين ماه سال 90 ادامه دارد و صبح و عصر پذيرای علاقه مندان می باشد.