زمان : 16 Esfand 1389 - 01:09
شناسه : 31416
بازدید : 5287
مسجد جامع اردكان در يك نگاه مسجد جامع اردكان در يك نگاه

مسجد جامع اردكان در يك نگاه

یزدفردا :مسجد جامع اردكان متعلق به دوران تيموري است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد ، سبك معماري اين مسجد آذري و از نشانه‌هاي آن گنبد خانه‌اي و يك ايوانه با رواق‌هايي در اضلاع شرقي و غربي كه درب ورودي و اصلي بنا روبروي گنبد خانه باز مي‌گردد، در بخش شرق، قسمت شبستان ساخته شده است كه با ستونهايي چهار ضلعي در دو رديف با 6 ستون، بنا را پا برجا داشته است.

اما به طور كلي مسجد از گونه مساجد يك ايواني داراي يك صحن است كه گنبدخانه و ايوان و رواق‌هاي اطراف بخش تابستانه آن را تشكيل مي‌دهد.

از قسمت بازار و مهتابي جلوي بازار راهي به شبستان يا همان زمستان خانه وجود دارد، در كنار مسجد در بخش غربي بنايي در عرض قبله ساخته شده كه هم دوره مسجد جامع نمي‌باشد ولي و به احتمال زياد جديدتر از بناي مسجد جامع است به اين مكان مسجد قرائت خانه مي‌گويند كه مخصوص آموزش قرآن كريم است.

گنبد مسجد رك بوده و تك پوسته با آجر چيني چهار ترك كه بر روي گنبدخانه نشسته است.

در ضلع شرقي محراب گنبدخانه يا همان تابستان نشين مسجد راهرويي پيچ در پيچ وجود دارد كه به راهرو صاحب الزمان معروف است، اين راهرو كه همان غلام گردش مي‌باشد راهرويي براي رفت و آمد امام جماعت بوده است.

يكي از مهمترين قسمت‌هاي جانبي مسجد جامع اردكان همان درب ورودي است كه با كوبه‌هايي به شكل دو سر اژدها چشم هر بيننده هوشياري را مجذوب خود مي كند. اين در با تكنيك مخمس كار شده است.

از ديگر اشياء مهم اين بنا زيلويي به سال 1009 هجري قمري مي‌با شد، كه از قديمي‌ترين زيلوهايي است كه به مسجد جامع اردكان وقف گرديده است.

مسجد جامع اردكان بخصوص معماري آن چندي است با ديد نوسازي و مرمت از شكل و شمايل يك بناي تيموري افتاده و به يك بناي معاصر با ديواره‌هاي سنگ كاري شده تبديل شده است.

اين بناي ارزشمند سالياني است پا برجاست و كوشش جهت احياء آن و مراسم آن كه ازجمله نذركردن بانوان و گردش به دور گنبد در دوشنبه‌هاي اول هر ماه قمري است باعث پا برجا ماندن عقايد و اصالت مذهبي اين ديار شده است.