زمان : 14 Esfand 1389 - 16:09
شناسه : 31319
بازدید : 2476
بهترين عامل جذب كننده درمديریت بهترين عامل جذب كننده درمديریت

بهترين عامل جذب كننده درمديریت

سید مرتضی ترنجی

یزدفردا "بهترين عامل جذب كننده درمديریت به فكر مردم بودن وتلاش وكوشش براي رفاه آنان است .

حضرت امام حعفر صادق (ع) غلامي را براي كاري با تاكيد فرستاد ،ساعت ها گذشت واز غلام خبري نيامد . آن حضرت از همان راهي كه غلام حركت كرده بود به راه افتاد پس از مدتي مشاهده كرد كه غلام در زير درختي به خواب ناز فرو رقته است امام با باد بزني كه همراه داشتند شروع به باد زدن او كردند. پس از مدتي غلام از خواب بيدار شد آنگاه حضرت فرمود :چه خوب است از وقتهايي كه در اختيار خود داري ،بهره گيري نموده وبه استراحت بپردازي.

مورد ذكر شده ،نشانه اي از روح خدمت گذاري وانسانيت وسوز وعشق به مردم است وبه طور قطع ،همه افرادي كه مديريت را پذيرا مي گردند ،بايد از اينگونه خصلت هاي انساني وعواطف عالي برخوردار باشند تادر مديريت موفقيتهايي نصيبشان گردد.

بهترين عامل جذب كننده در مديريت به فكر مردم بودن وتلاش وكوشش براي رفاه آنان است . افرادي كه فاقد اينگونه روحيات ارزنده اند ،دائما به فكر اسايش وراحتي خويش هستند و هميشه آسايش خويش را به هرچيز ديگري ترجيع ميدهند، صلاحيت مديريت را ندارند . افراد كارمند در برابر اينان به خضوع در نيامده و آن مدير جايگاهي در قلب آنان نخواهد داشت . پس رهبر ومدير علاوه بر بر همه ويژگيها،بايد عميقا از روحيه خدمتگذاري به مردم برخوردار باشد .

آنان كه مديريت را پذيرا مي شوند مسئوليت سنگيني را به عهده مي گيرند،زيرا اين عده موظف هستند همه گونه روشهاي اخلاقي واسلامي را در دوره مديريت خود نسبت به همكاران وارباب رجوع رعايت نمايند وخداي ناكرده كمترين تساهل وتسامحي از طرف آنان، ضربه به اعتقاد خود وديگران وارد كرده است .

بهترين روش اين است كه هر مدير مسلمان مديريت ورهبري پيامبر اسلام (ص) را الگو قرار داده وتلاش كند همه رفتارها ي آن بزرگوار را در حد توانائي وقدرت در رفتار وكردار خويش پياده سازد .كه نمونه اي از رفتار پيامبر (ص) را با افرادي كه در تماس بودند را در ذيل ميخوانيم.


1- هيچگاه ميان افراد تبعيض قائل نمي شد.


 2- در سلام كردن بر همگان سبقت ميگرفت.

3- در ارتباط خود با ديگران كمال خضوع را رعايت ميكرد.

 4- در ارتباط با مسلمانان با گرمي با آنان برخورد مي كردند كه هريك از مسلمانان خود را محبوب ترين فرد نزد حضرت احساس ميكردند.

5- عباي خود را برروي زمين پهن ميكردند وديگران را بر روي آن مي نشانيد

 6- كفش خودش را خودش وصله ميزد

7- بر مركب ساده سوار ميشد وگاهي پياده حركت ميكرد.

 8- عذر عذر خواهان را پذيرا بود.

9- هميشه بخشنده وعفو پذير بود.

 10- هركس بر وي وارد مي شد بر او احترام ميكرد.

11- در حال رضا وغضب يكسان بود وجز حق بر زبان نمي آورد.

 12- با فقرا مي نشست وبا آنان همسفره مي شد .و...


با بكارگيري چنين روش وسيره اي است كه خداند در قران به عنوان اسوه حسنه وداراي خلق عظيم از پيامبر اكرم (ص) ياد مي كند. حال ما كه خود را مسلمان ميناميم ،شايسته است در تماس با مردم ،اخلاق ورفتارمان همسو وهم جهت با پيشواي خود پيامبر گرامي اسلام (ص) باشد.انشاءاله