زمان : 09 Esfand 1389 - 19:57
شناسه : 31017
بازدید : 4851
افتتاح قدمگاه امام رضا(ع) بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مدير کل ميراث فرهنگي استان افتتاح قدمگاه امام رضا(ع) بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مدير کل ميراث فرهنگي استان

افتتاح قدمگاه امام رضا(ع) بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مدير کل ميراث فرهنگي استان

یزدفردا "روابط عمومی "قدمگاه امام رضا(ع) بخش خرانق شهرستان اردکان با حضور مديركل و جمعي ازمسئولين اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد افتتاح شد.

 "بهرام رضايي" گفت: از جمله اقدامات مرمت و بازسازي انجام شده را مي‌توان مرمت ديواره‌ها، ازاره چيني پاي ديوار، استحکام بخشي، بدنه سازي، اجراي کف فرش، مرمت و ساماندهي پله‌ها، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، اصلاح و اندودکاهگل ديوارهاوکاهگل پشت بام را برشمرد.

وي افزود: قدمگاه امام رضا(ع) در محله مشهدک خرانق شهرستان اردکان واقع و بنا به روايات و اسناد تاريخي معتبر محل نمازگاه امام رضا(ع) بوده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اشاره به اينکه اين مکان در نزديکي قبرستان خرانق و همنچنين در مجاورت کارونسراي شاه عباسي قرار گرفته، گفت: مرمت اين مکان از سال 88 با مشارکت شرکت تعاوني همياران روستايي شهرستان اردکان و دهياري خرانق شروع و اسفند ماه 1389 به پايان رسيد.

"رضايي" افزود: براساس اسناد تاريخي معتبر سال 153 تا 202 هجري قمري که حضرت امام رضا(ع) از مدينه به مرو عزيمت مي‌كنند اين مکان محل استراحت و نمازگاه ايشان بوده است.

گفتني است: در اين بقعه، سنگ خاکستري رنگي به اندازه (27×29) بر ديوار سمت قبله نصب شده است. بر روي اين سنگ به خط «نسخ» عباراتي حک شده که مربوط به تاريخ 595 هجري است و اطلاعات مهمي درباره مسير حرکت کاروان امام رضا(ع) مي‌دهد. متن اين کتيبه (با تصحيح) چنين است

« لا اله الا الله، محمد رسول الله، اميرالمؤمنين به تاريخ ست و تسعين مائه علي بن موسي الرضا اينجا رسيده‌اند و در اين مشهد فرود آمدند و مقام کردند و به تاريخ سنه اثني و تسعين و خمسمائه خراب بوذ و از جهد بوبکر بن علي ابي نصر فرمودند و به دست ضعيف پرگناه يوسف بن علي بن محمد بنا واکرده شد خدايا بر آن کس رحمت کن که يک بار قل هوالله به اخلاص در کار آنک فرمود و آنک کرد و آنک خواند کند کتبه يوسف بن علي بن محمد في شهر ربيع الاول سنه خمس و تسعين و خمس مائه