زمان : 09 Esfand 1389 - 18:53
شناسه : 30985
بازدید : 2962
لس‌آنجلس‌تایمز با تحلیل مانور قدرت رزم‌ناوها تصریح کرد ایران؛ حاکم مطلق آب‌های منطقه لس‌آنجلس‌تایمز با تحلیل مانور قدرت رزم‌ناوها تصریح کرد ایران؛ حاکم مطلق آب‌های منطقه

لس‌آنجلس‌تایمز با تحلیل مانور قدرت رزم‌ناوها تصریح کرد

ایران؛ حاکم مطلق آب‌های منطقه

سیدمحمد فخار:عبور ناوهای نظامی خارک و الوند از فاصله نزدیک مرزهای دریایی فلسطین اشغالی موجب شد تا چهره‌ها و رسانه‌های غربی نتوانند حیرت خود را از این جسارت ایرانیان پنهان کنند. در میان شگفت‌زدگی روزنامه‌های انگلیسی و آمریکایی اما سکوت مقامات رژیم صهیونیستی در نوبه خود حائز اهمیت بود و پیام آشکار اقتدار ایران در خاورمیانه را در جهان مخابره کرد. این موفقیت درحالی به‌دست آمد که به گفته برخی مقامات عالیرتبه نظامی کشورمان با راهنمایی‌های ژرف‌نگرانه فرمانده معزز کل قوا حاصل شده است. روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌‌تایمز» در گزارشی به خبر موفقیت 2 ناو نظامی ایران در عبور از کانال سوئز و رسیدن به سوریه اشاره کرد. این روزنامه آمریکایی اعزام ناوهای ایرانی به آب‌های آزاد مدیترانه را که پس از 32 سال از کانال سوئز عبور کردند و در بندرلاذقیه در ساحل سوریه پهلو گرفتند، گواهی بر حاکمیت مطلق ایران در آب‌های منطقه برشمرد و نوشت: عبور ناوهای ایران از کانال سوئز و پهلو گرفتن آن‌ها در آب‌های سوریه بزرگ‌ترین دلیل بر استفاده ایران از تحولات منطقه است در حالی که در زمان حسنی مبارک ایران چنین اقدامی نکرد.

واکنش مشاور سارکوزی

حرکت مقتدرانه ناوهای ایرانی چندی پس از اتمام فاز اول ماموریت، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. ژان دیوید لویت مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی با خبرنگاران در پاریس در این باره تصریح کرد: عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز، اگر چه یک اقدام نظامی نیست اما حامل یک پیام سیاسی است که غرب باید متوجه آن باشد. لویت گفت: با توجه به اینکه این نخستین بار در دوران جمهوری اسلامی است که ناوهای ایرانی از این کانال وارد مدیترانه می‌شوند، نمی‌توان آن را رویدادی بی‌اثر دانست. شیخ عبدالامیر قبلان، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم عبور ناو‌های جنگی ایرانی از کانال سوئز را مهم دانست. شیخ عبدالامیر قبلان در دیدار سفیر ایران در بیروت، با مهم خواندن عبور ناو‌های جنگی ایرانی از کانال سوئز، وجود نظام مقدس ایران را ضمانت کل اسلام و ملل آزاده توصیف کرده و قیام مردمی منطقه علیه حکومت‌های استبدادی را نشات گرفته از افکار انقلاب اسلامی ایران دانست.

فاصله بی‌سابقه عبور از تل‌آویو

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در خبر مهمی از فاصله بی‌سابقه یک ناو از آب‌های سرزمینی رژیم صهیونیستی گزارش داد و نوشت: انتظار نمی‌رفت ناو‌های ایرانی وارد آب‌های سرزمینی اسرائیل شوند اما سفر آنها از دهانه خروجی کانال سوئز به سوی سوریه، باعث شد بیش از هر شناور دیگری از این نوع به اسرائیل نزدیک شوند. نیویورک تایمز با اشاره به سکوت رژیم صهیونیستی دربرابر گذر ناوگان ایران از کانال سوئز تصریح کرد: این حرکت نشان از گسترش «رد پای تازه‌ای از ایران» در منطقه دارد. به گزارش این روزنامه آمریکایی، اسرائیل این اقدام جمهوری اسلامی را «در منتها اندازه جدیت» دانست اما نتوانست واکنشی به این اقدام انجام دهد. تنها آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت که گذر شبانه ناو‌های ایران از آبراه سوئز، این هشدار را به جامعه جهانی می‌دهد که اسرائیل نمی‌تواند چنین تحریکاتی را ورای همیشه نادیده بینگارد و نسبت به آنها بی‌تفاوت بماند. بر اساس این گزارش، ایران می‌خواسته اقتدار خود را ورای حضور همیشگی‌اش به‌گونه‌ای عمدی هم برای اسرائیل و هم برای ایالات متحده که ارتشش حضوری قدرتمند در خلیج فارس دارد به نمایش بگذارد.

روزنامه بین‌المللی دامینیون‌پست چاپ نیوزیلند نیز در شماره اخیر خود عبور کشتی‌های ایران از کانال سوئز پس از پیش از 30سال را واقعه‌ای مهم دانست و نوشت: عبور کشتی‌های ایران از کانال سوئز ورود قدرتی دیگر به منطقه مدیترانه محسوب می‌شود. دامینیون‌پست در ادامه تاکید کرد که اجازه عبور به ناوهای جنگی ایران از کانال سوئز خود نشان‌دهنده جهت‌گیری‌های انقلاب مصر و سمت و سوی آن است. این روزنامه در ادامه با تاکید بر اینکه حضور کشتی‌های ایرانی به معنای ورود قدرتی دیگر به منطقه مدیترانه است، نوشت: قطعا این موضوع خطری برای نیروهای اسرائیلی و آمریکایی در منطقه محسوب خواهد شد. به نوشته این روزنامه نیوزیلندی، حضور ناوهای جنگی ایران در دریای مدیترانه می‌تواند شرایط ایده‌آلی را برای این کشور در منطقه به وجود آورد.

آمادگی ارتش برای ساخت تأسیسات در سوریه

ناوهای ایرانی که ظهر جمعه در ساحل بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفتند، قرار است ماموریت خود در منطقه را ادامه دهند و این بدین معناست که ایران همچنان در آب‌های منطقه حضور خواهد داشت. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم استقبال از کارکنان ناوهای خارک و الوند تصریح کرد: برنامه‌های ناو گروه این نیرو مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی است. به گزارش واحد مرکزی خبر، امیر سیاری جمعه‌شب در جمع کارکنان ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بندرلاذقیه افزود: پیام این ناوگروه، ابلاغ صلح و دوستی به کشورهای اسلامی و منطقه و تلاش برای تحکیم روابط میان کشورهاست. در این مراسم دریادار سیاری طی سخنانی ضمن تبریک به کارکنان ناوگروه اعزامی، حرکت آنان را حرکتی بزرگ دانست و اظهار داشت: عبور ناوگروه نیروی دریایی ارتش از کانال سوئز اقدامی بزرگ بود که در سایه ولایتمداری به دست آمد. فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر 32 سال ایستادگی، خودباوری و بومی‌سازی در زمینه‌های مختلف به‌رغم تحریم‌های شدید دشمن، به ساخت ناوشکن «جماران» به عنوان نمونه‌ای از این خودباوری اشاره کرد و از فرمانده و مسؤولان نیروی دریایی سوریه دعوت به عمل آورد تا از دستاوردهای بومی و ساخته همت والای ایرانیان در بحث دریا بازدید کرده و از تجارب 8 سال دفاع مقدس بهره‌مند شوند.

اقدام بی‌سابقه ناوهای ایران

نشریه آلمانی فرانکفورتر با اشاره به اقدام قاطع رزم‌ناوهای ایرانی در عبور از کانال سوئز نوشت: اسرائیل و آمریکا تلاش گسترده‌ای داشتند تا مانع حرکت ناوهای ایران شوند اما متحد سابق آنها در مصر دیگر قدرتی در این کشور ندارد. این نشریه آلمانی افزود: اسرائیل خوب می‌داند که اعطای مجوز عبور ناوهای ایرانی نخستین آزمایش رهبران جدید مصر بوده است. در عین حال در هفته‌ای که گذشت، هیچگونه واکنشی از خود نشان نداد و در سکوت ناشی از دلهره تاکید کرد که تحولات را زیر نظر دارد.